Gå till innehåll

Rördragning ... snart uppstart :)


Livingstone

Rekommenderade inlägg

Mycket att klura på nu. Vill ju få det så enkelt och bra jag kan från början, samt undvika våta strumpor. Karet är 120x60x65. Mitt första saltkar. Kört sötvatten från och till sen jag var 13 dvs typ 30 år. Tacksam för allt stöd jag kan få. Mycket att lära så här i början. Bare with me...

 

1. Returen: jag har fattat att ”check valve” inte är så kompatibelt med salt och att jag ska designa så sumpen lätt sväljer bokflödet vid strömavbrott tex. Jag inser att min retur (20mm) kommer genom väggen från boxen lite väl lågt ner och skulle nog tanka ur nästan 65 liter med bara rakt utlopp. Tänker mig att göra ett lite vinklat S med två limmade 90 gradare för att komma upp nära ytan och landa på ca 15 liter istället. Är det en rimlig lösning? Något jag missar?

 

2. Returpump: jag har två Eheim pumpar liggande som jag funderar på att nyttja iaf till en början (1250 och 1260). Går ju inte att styra men ska väl iaf vara hyfsad kvalitet på funktionen. Jag har 20mm PVC från karet genom boxen rakt ner i bänken till sumpen. I bänken tänker jag enklat möjligt. Nippel och silikonslang till pumpen. Är detta rätt tänk?

Sen till val av pump. Lyftet är ju ca 1.3m. Jag vill gärna ha långsamt flöde genom sumpen. Filter och skummare ska ju hinna med ordentligt tycker jag. Tycker att 1x eller max 2x volymen räcker. Sen blåser jag på med cirkulation i visningsdelen istället m två st Tunze streamers. Räcker Eheim 1250 eller blir det för klent? Den har 3/8” koppling och övergång till 20mm blir kanske mycket tryckfall? Sen lyftet plus typ totalt 3 krökar. Någon som kan räkna på detta?

 

3. Evakueringen: Står och väger mellan två 32mm med Herbie design dvs strypning på huvudröret mot att köra två längre rör och dämpa ljudet så gott det går (en Durso eller en Maggie muffler eller liknande). Vad hade ni valt? Hur struligt är det att strypa med kulventil? Vad är bästa ventilen, membran?

 

Hur drar jag evakueringsrören bäst? Funderar på slang även här i bänken dvs nippel direkt på genomföringen på långa röret och nippel på ventilen på korta om jag kör Herbie. Tänker att enkelt är bra? Något jag ska tänka extra på? Är silikonslang bra även här? Ska jag koppla ihop slangarna eller dra två ner i sumpen?

 

Jag råkar ha en riktigt fet skummare. Royal-Exclusive Bubble King 250. Tar ju sjuk plats i bänken så jag tänker att slangar ger lite flexibilitet också.

 

4. Sumpen är enkel för att få plats m skummaren. Inkommande med mekanisk och biologisk filtrering samt ev kol. Mittenfack med skummare och värmare. Enkel bubbelfälla och returfack. Total volym 135 liter. Inser att skummaren gör det trångt att få plats med tex refugium mm men det får jag hitta lösningar på senare. Har separat 50 liters tank för autopåfyllningar som jag kan drifta senare. Något spontant ni kommer att tänka på kring sumpen som jag ska ta med mig?

 

Ser så fram emot att få sparka igång detta nu, tanka RO vatten och salta upp för första gången. Här kommer bild på vad jag byggt så här långt...

 

e4ae7cb51f24ef4a3ff8c756bae8f226.jpg

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Skralt med feedback på detta inlägg. Hade så klart hoppas på lite tips, svar och glada tillrop. Går lite för sakta framåt i projektet. Är nu nästan redo för vatten o salt. Beslutsångest och några nybörjarfel m rördragningen har gjort att jag inte är 100% i mål m installationen, men det närmar sig verkligen. Bara en krök o lite silikonslang som saknas vilket borde komma imorgon.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Tycker pumparna låter lite väl klent, även om du vill ha långsamt flöde genom sumpen. Du kommer få så pass förluster att det inte blir så mycket kvar. 

Skulle valt någon 24 V pump med 4000 - 5000 l/h och i sådana fall ställt ner flödet om du tycker det blir för mycket.

Skulle även gått på 32 mm rör rakt igenom till den akvarievolymen. Degar det igen lite mm så har man buffert. Membranventil sägs vara lättare att justera men kostar en hel del. Vanlig kulventil tycker jag fungerar bra det med. Jag ställer så att det alltid sipprar lite via nödröret. Blir mer förlåtande. Backventil på returen tycker jag är bra vid avbrott av ett par anledningar. Nivån i huvudkaret sjunker inte så drastiskt och om du har streamers med back up kan dom knuffa på utan att torrsimma. Det andra är att ett inställt system har svårt att komma i nivå av sig självt igen om hela nödvolymen åker ner i sumpen.

Till sörplandet finns det lite trick med Herbie-varianten. Att snedsåga nödröret minskar gurgel. På huvudröret har jag värmt röret och format det som en tratt. Det är helt tyst om mitt system. Hur tänker du ta hand om nitrat? Nopox, chaeto-odling, biopeletsreaktor eller nitratfilter? Varför jag frågar är för att jag själv bortsåg från detta och fick dryga problem under ett år innan jag insåg att mitt systems kapacitet var för låg även med chaeto. Har rätt mycket fisk. Kör nu mer med nitratreaktor med svavelkulor. 

 

Lycka till!

Ändrat av KMG
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Magnus , använd rör istället för slang , limmade PVC delar är lätt att ta isär ,lämna bara en springa emellan (bågfilsblad) då skadar du inte limmdelen när du sågar av röret , huvudröret ner kan du sätta 10-15cm ner i ytboxen  med ett galler på ,

nödröret ner kan du sned kapa ca  45 grader i toppen för fin trim, de rören ska du inte limma ,

om du menar 32 genomförning så antar jag att du menar 25/32 , 25mm häver är vad en eheim 1260 klarar då är det bara lite fin trim , 

istället för att använda kran ner på huvudröret så sätter du en lim muff i botten ,

sedan kapar du till ett par rörbitar och värmer ena änden och för minskar lite ,till slut hittar du rätt storlek ,

på röret upp ,det första du ska göra är att såga av överbliven gänga på den genomförningen ,du får aldrig isär den sedan om du får kalkalger på gängan ,

på röret upp sätter du en T koppling med kran som du vinklar nedåt då kan du fin trimma flödet upp , det funkar med viken liten kran som helst ,

en Eheim kran har du säkert i braha lådan , och kranen har du under vatten ytan i sumpen , 

Eheim pumpar är evighets maskiner , man byter när man tröttnat på ljudet , men bra att veta är att de lämnar olika flöde om den startar åt vänster eller höger ,

det är inte mycket men tillräckligt för att man tror att man har blivit  helt förvirrad när man ställt in allt och sedan startar pumpen för att man pillat med något , 

om du sätter unions koppling under genomförningen så underlättar det mycket , ska du bygga om något av rören så blir allt så mycket enklare ,

då behöver du bara spola varmvatten igenom röret när du limmat om någon del , sedan är det bara att sätta tillbaka röret , det tar 5 minuter 

prova med 1250 pumpen jag tror det räcker , glöm inte att provköra karet innan du häller i saltet , det är onödigt att ifall det inte fungerar som det var tänkt ,

och glöm inte utloppet från pumpen att du måste bryta häverten , och om du vill kan du sätta et finmaskigt galler i yt boxen så långt upp som möjligt ,

det är ett h-lvete att fånga upp fisk  där ifrån , det blir enklare om man kan ta loss retur rören också 

mvh stefan

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej , glömde en sak , du kan även använd ytavrinningsboxen som filter , tex DSB eller liknande , det finns även olika keramiska filter media , 

men då måste du ha en förbered lösning så du kan tömma boxen ifall det händer något , om du har sand att du kan suga ur den ,

och om du har annat filter media , att du har ett galler du kan dra upp det, det räcker med att knyta vanlig fiske lina i botten gallret ,

man behöver bara tänka lite extra om man använder det utrymmet ,

mvh stefan 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Tack för bra tankar och idéer. Jag hade redan kommit en bit med rördragningen så vissa grejer var redan ganska definitiva. Har fyllt karet med vatten och testat min Herbie design som blev riktigt tyst.

 

Det är två 32mm stående där det korta är ca 16cm under kammen och det långa snedkapade jag som ni sa ca 1.5cm under kammen. Det korta röret har en rejäl sil som når nästan ända upp till det långa röret. Korta har en gate valve som jag reglerar flödet med. Fungerar bra och känns smidigare än kulventil. Sista biten ner i sumpen är PVC slang. Slängde på inrådan in några unionskopplingar för lite mer flexibilitet. Ska addera någon form av nät också framöver för att slippa fiska långt ner i ytboxen när de hoppar/klättrar över. Bra input!

Kommer dock inte till en början nyttja boxen som filter utan kör allt i sumpen från början.

 

Returen var redan borrad för 20mm PVC rör och jag har snackat runt lite och landade i att testa med detta. Har provkört och min Eheim 1250 ger drygt 600-700 liter/h och ganska lite variation vad jag kan mäta. Detta är till och med lite mer än vad jag anser mig behöva då jag vill att vattnet spenderar lite tid i sumpen innan det spottas tillbaka. Jag kommer istället sätta rejäl fart i tanken med två stycken Tunze streamers som tillsammans ger upp till 19k l/h dvs >35ggr total vattenvolym i systemet.

 

Stefan väckte också tankarna kring Nitrat. Har inte funderat så mycket på det. På grund av min gigantiska skummare så har jag ganska trångt i sumpen även om den är stor nog volymmässigt att hantera strömavbrott utan problem utan backventil. Har testat att stoppa och starta flera gånger och det lirar fint nu iaf. Vad tänker ni om Nitrat? Vad ska jag börja med? Var tror ni jag landar tillslut? Kan man inte få till bra syrefattig miljö i högen av levande sten där man kan få hyfsad nitrat konsumtion?

 

Har tömt ur allt vatten och börjat fylla RO nu. Har tankat ungefär hälften så imorgon blir jag nog klar med det och kan värma och mixa salt. Kul!

 

Tänkte köra Siporax som biologiskt i sumpen. Det borde väl vara ok?

 

Ska jag ha mekanisk filtrering, behövs det? Kanske i början iaf eller? Bara blå filtermatta först i sumpen som jag kan rensa ofta?

 

Hur nyttjar ni aktivt kol? Alltid?

 

Vad säger ni om levande substrat? Ska jag skita i det och köra mer levande sten?

 

När ska jag addera städare och vad tycker ni är bäst besättning för mina 468 liter?

 

Tack på förhand!

Magnus

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-01-08 at 00:48, Livingstone sa:

Stefan väckte också tankarna kring Nitrat

https://www.ebay.co.uk/itm/1Kg-2-2lbs-BIOHOME-ULTIMATE-MARINE-FILTER-MEDIA-BEST-MARINE-MEDIA-/222866728875

den går även köpa i Sverige nu mera ,dyrt men bra ,

 

 Hej Magnus , denna sort använde jag och Daniel  ,  prova att köra utan nitrat rening först , både jag och Daniel (Mikoto) fick konstant nitratbrist ,

då måste du tillsätta nitrat istället ,ha ett kar som är nitratberoende skapar bara merjobb ,

ett någorlunda skitigt kar fungerar bättre än ett för rent kar ,om det är nära 0 gränsen på fosfat och nitrat så är risken för misstag större, 

de första 10-12 månaderna brukar ett saltkar fungera utan problem , sedan börjar det hända lite konstiga saker , man kliar sig i huvudet och inte förstår ingenting ,

men då är all näring som finns i levande sten helt urlakad , och oftast har man lagt 1000 tals kronor på sps koraller som stryker med ,

en del kastar in handduken för gott och en del biter i det sura äpplet och löser problemet , 

mvh stefan

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen är det lite salt i karet
24.8C och 1.025. Stod tomt i 4d men igår hämtade jag sten och började bygga. Totalt med pelarna är det drygt 50kg varav 20kg levande o 20kg CaribSea Life Rock o 2 ganska tunga revpelare. Startar Microbe-Lift Nite-Out II o Special Blend

Ville testa att bygga högt upp mot ytan på ena sidan och nyttjade där de stenar med spretigare struktur. Till höger blev det lägre och planare mer porösa ytor. Ganska nöjd för att vara första försöket. Tar dock gärna feedback då jag vill få skelettet ”rätt” närmsta veckan. Kanske komplettera m någon sten eller justera någon struktur.

Kör låååångsam start så tanken är att köra utan belysning i 3-4v och sedan öka långsamt m ljus och addera städhjälp . Vad bör jag satsa på för städpatrull tycker ni? (Ca 500L)

Sanden kommer adderas om 2-3v. Har ni några tips på vad som skulle vara snyggt och bra för detta rev? Gärna bilder m förslag

Tekniken snurrar på bra men kommer byta min BK Supermarine 250 mot en BK 180 mini för att få bättre plats i sumpen. Även den kommer ha rejäl kapacitet för detta kar. Sen blir det nog eventuellt en ny tystar returpump inom kort.

Kul att vara igång


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

snyggt upplägg på karet! ser ut att finnas plats med många koraller ! :) 

 

det finns många olika sätt att starta karet, men det säkra är att ta det lugnt. 

 

 

gällande sanden så är det lite smaksak. om man tar för fin sand så kommer det åka runt lite mer. men den är lite trevligare att titta på. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack jo jag tror skelettet med sten blev ganska lyckat. Jag kör på mörkt några veckor till jag får belysning som jag kan smyga igång med. Tankar lite bakterier och matar de lite försiktigt samt kommer igång med att mäta för att få lite basic grundkoll. Jag har absolut ingen brådska. Sanden blir nog mix 1-3mm dvs lite mittemellan till grov.

Nu kan jag planera för vad jag ska inleda med framöver i korallväg, lite mjukisar lär det ju bli till att börja. Har inte tänkt att ha några mängder med fiskar men några stycken atom inte blir så stora lär det ju smita ner ihop med lite annat skojigt levande.

Ja det finns mycket plats för koraller på olika djup i denna baljan


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...