Gå till innehåll

Nitratfilter skapar dåligt pH


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Kalibrerade om proberna och fick mig en chock när jag såg att pH proben visar 7,83 kontra tidigare då den låg på 8,1-8,3.

 

Jag kör CO2 scrubber på skummaren och har en STOR skummare så startade felsökning - någonting må försura vattnet.

 

Mätte runt och fann ut att utvattnet på nitratfiltren kommer ut som 7,73 - kan det vara orsaken?? Kör igenom cirka 200 liter/dygn i ett 1800 liters system.

 

Eller är det mer troligt att det är mätfel?

Anledningen till att jag började söka runt är för att jag ser en tydlig och markant försämring på mina zoas de sista dagarna. 

 

Vad mer brukar bidra till lågt pH? (eller sura zoas?) Korallerna står skyddade i sump.

 

@Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prövar å kalibrera om nu.. tycker det tar lång lång tid. 

Skall tilläggas att jag för någon dag sedan var tvungen å öppna upp enheten (profiluxen) och nollställa den med hjälp av jumper 01. Vet inte om det gick helt som det skulle men prober och allting var i alla fall urkopplat när jag gjorde det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte att jag kanske hade satt proberna i fel portar.. byte och kalibrerade om.. då hoppade pH värdet runt med cirka 0,2-0,3 enheters skillnad. 

 

Tar det som ett tecken på att det var mer riktigt i utgångspunkt så satte tillbaka proberna där de satt och nu ligger den återigen stilla på 7,8 - har svårt å tro på att det är riktigt värde men vet inte hur jag skall kunna försäkra mig om vad som är rätt eller fel. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det ha någon betydelse att jag har olika firmware på doserna?

 

PAB devices

Name: GHL Doser 2 Slave
Firmwareversion: 1,22
PAB-address: 19
Serialnumber: 1604082101

Name: Powerbar 5.1
Firmwareversion: 1,01
PAB-address: 18
Serialnumber: 1605114057

Name: GHL Doser 2 Slave
Firmwareversion: 1,32
PAB-address: 20
Serialnumber: 1905082014

Name: GHL Doser Maxi Slave
Firmwareversion: 1,34
PAB-address: 21
Serialnumber: 1910090028

Mätte pH i olika konstellationer nu och får följande:

pH – Akvarievatten i akvariet - 7,78

pH – Akvarievatten i behållare utanför akvariet - 7,79

pH – Osmosvatten, rumstemp, - 8,01

pH – Kranvatten, rumstemp, - 8,44

pH – Kalibreringsvätska 7 - 6,99

pH – Kalibreringsvätska 9 -  9,04

kH i akvarievattnet - 8,6

Var kan jag köpa en tillförlitlig pH mätare som kan mäta i saltvatten? - gärna en standard butik om möjligt som jag kan svänga inom efter jobb. Må bara checka om pH värdet verkligen är så lågt som proben utger det för å vara.. hur kan jag testa det utan pH test/dropptest?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du fortfarande kör ett klassiskt denitrifikationsfilter (utan svavel) så höjer denitrifikationen pH:t - inte sänker

 

Att kalibreringen tar lång tid kan tyda på att din probe sjunger på sista versen.

 

Efter en återställning måste alla kalibreringar göras om - den återgår till att visa 4 respektive 7 som kalibreringspunkter. Hur många pH utgångar har du. Är det P3.1 eller P4 du har?

 

Enligt min erfarenhet så får du inte tag i en bättre pH mätare än profiluxen

 

Har du haft ovanligt många personer hemma den sista tiden och har kylan slått till där uppe (stängda fönster)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, KMG sa:

Vad har du för typ av nitratfilter? Går utvattnet genom någon form av pH-höjande media typ aragonit, korallkross eller kalciumkarbonat?

Deltec NFP 616 - matas med kolkälla - inget svavel. 

Nej det går rakt ut i nedfallsfacket men faller i luften sista biten för att "luftas ur" på rekommendationer av Deltec. 

Enligt Deltec skall det har lägre pH när det kommer ut men man kan åtgärda det med korallkross. 

Men tror inte det är utvattnet egentligen.. allting ser bra ut - nitratfiltren har gått länge utan att jag har noterat någonting på koraller - räknar med felmätning från proben.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Om du fortfarande kör ett klassiskt denitrifikationsfilter (utan svavel) så höjer denitrifikationen pH:t - inte sänker

 

Att kalibreringen tar lång tid kan tyda på att din probe sjunger på sista versen.

 

Efter en återställning måste alla kalibreringar göras om - den återgår till att visa 4 respektive 7 som kalibreringspunkter. Hur många pH utgångar har du. Är det P3.1 eller P4 du har?

 

Enligt min erfarenhet så får du inte tag i en bättre pH mätare än profiluxen

 

Har du haft ovanligt många personer hemma den sista tiden och har kylan slått till där uppe (stängda fönster)

 

MVH Lasse

Det är deltec NFP616 filter.

Ja allt är gjort om. Alla inställningar nya, kalibrering nytt, firmware och GCC nytt.

Har sökt runt och runt på nätet.. vet inte om det är du som har skrivit följande: 

https://forum.aquariumcomputer.com/showthread.php?10661-Upgraded-FW-(6-2)-Having-Issues-Calibrating-pH-Probes/page3

Men ligger något i det.. så funderar på å göra den lösningen som föreslås där. Men då vill jag ha kontrollmätt först för å se att det inte är så att pH faktiskt är så lågt som proben säger. Är det något av värdena eller info som jag postar som verkar konstigt tycker du? Märker ingenting på korallerna i visningskaret men kanske lite lite på de som står närmast utgången till nitratfiltret.

Det är en P3.1T eX om jag inte minns fel. Ser bara en pH port. 

Ja det har blivit kallare de sista dagarna men har inte haft fler besök än vanligt. 

Det som talar emot är att proben står stilla.. den flyttar sig inte någonstans över dygnet utan visar samma värde mer eller mindre förrutom 0,01 enheter.
 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om pH inte ändrar sig så verkar det konstigt - men om du flyttar till en pH 7 lösning - ändrar det sig då?

 

Om det ändrar då och inte när den sitter i sumpen - någon typ av störning. Har du några strömstarka kablar eller fält kring din pH probe

 

Det som finns i den tråden gäller när du har expansionsboxar med egna pH kanaler - inte om du bara har en 3.1T

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, Lasse sa:

De olika firmware spelar ingen roll vad gäller din pH mätare men det är bra att uppdatera alla till senaste ändå. Märk att du måste updatera dem 1 och 1

 

MVH Lasse

Måste man koppla ur alla enheter när man uppdaterar en eller kan de andra vara "i"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

Om pH inte ändrar sig så verkar det konstigt - men om du flyttar till en pH 7 lösning - ändrar det sig då?

 

Om det ändrar då och inte när den sitter i sumpen - någon typ av störning. Har du några strömstarka kablar eller fält kring din pH probe

 

Det som finns i den tråden gäller när du har expansionsboxar med egna pH kanaler - inte om du bara har en 3.1T

 

MVH Lasse

Mätte pH i olika konstellationer nu och får följande:

pH – Akvarievatten i akvariet - 7,78

pH – Akvarievatten i behållare utanför akvariet - 7,79

pH – Osmosvatten, rumstemp, i behållare utanför akvariet - 8,01

pH – Kranvatten, rumstemp, i behållare utanför akvariet - 8,44

pH – Kalibreringsvätska, i behållare utanför akvariet 7 - 6,99

pH – Kalibreringsvätska, i behållare utanför akvariet 9 -  9,04

kH i akvarievattnet - 8,6

När jag har proben i kalibreringsvätska 7 och 9 så visar den helt innanför det man kan förvänta. Kan mitt pH i akvariet verkligen vara så lågt? Proben har alltid legat på 8,0-8,3 tidigare. 

Alla kablar ligger som de alltid har gjort - huller och buller. Har noll kontroll på dem. :(

Ok. 

Kan det vara en fördel om jag drar ut PAB kontakterna till min profilux.. resettar PAB i inställningarna för PAB i GCC och så återkopplar allt? Eller det skall inte ha något å säg? Om jag gör så måste jag ta en enhet i taget?


 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

24 minuter sedan, Lasse sa:

När du mäter utanför sumpen går mätkabel fritt då? Hur gammal är proben (elektroden)

 

MVH Lasse

Nej kabeln går på samma ställe.. 

Utanför betyder bara att proben inte är nedsänkt i vattnet i akvariet utan jag har mätt i plastbehållare utanför akvariet. 

Proben är gammal. Köpte den tillsammans med profiluxen för ett gott tag sedan. Så skulle tippa på 2-3 år. Försöker få tag på ett alternativ för att kontrollera värdet men tycker det är lustigt att den är "spot on" på kalibreringsvätskan.

 

Bytte nu sofnolime.. la till cirka 2 liter - ingen effekt än så länge mer än en försämring från 7,83 till 7,80 så det är väl så att säg försumbart.

Googlade lite och flera och flera som bygger/rekommenderar recirkulerande co2 scrubbers. Vilken effekt skall det egentligen ha? Påverkar det också pH värdet men ännu mer än en vanlig scrubber?

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den sk resirkulerande scrubbern är enligt mitt sätt och se rena hjärnsläppet - man återvänder luften från skummaren och filtrerar över CO scrubber - jättebra vad gäller att få bort CO2 - men vad händer med syresättningen? Den försämras ju ordentligt altefter vattnet förbrukar syret i luften som går recirkulerat

 

Tror att din pH elektrod är körd - speciellt om det tar lång tid att kalibrera. De kan visa fel i vatten även om de visar rätt i buffert. 

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Lasse sa:

Den sk resirkulerande scrubbern är enligt mitt sätt och se rena hjärnsläppet - man återvänder luften från skummaren och filtrerar över CO scrubber - jättebra vad gäller att få bort CO2 - men vad händer med syresättningen? Den försämras ju ordentligt altefter vattnet förbrukar syret i luften som går recirkulerat

 

Tror att din pH elektrod är körd - speciellt om det tar lång tid att kalibrera. De kan visa fel i vatten även om de visar rätt i buffert. 

 

MVH Lasse

Tack för input.

Skall försöka få testat pH på andra sätt över dagen så att jag kan se om jag ligger helt fel eller vad.

 

Bytte all sofnolime i går.. det brukar resultera i en ökning på 0,3-0,4 enheter men denna gången gjorde det bara en skillnad på 0,05

 

Är det normalt att vissa akvarium är så sura som 7,75-7,85 i pH? Kan inte minnas att jag har legat så lågt - om det nu är på riktigt - någon gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Putsade på proben med tandborste - hoppade upp till 7,95 

Den lilla vita tingen inuti proben flyttar på sig. Skall den vara lös? Ser inte ut som att det är smuts någonstans på glaset. 

 

Förstod inte helt vad du menade med den vita saken. 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du tittar uppifrån mot glaskroppen så är den infogad i plasten med en run. några millimer tjock "ring" någonstans i den ringen sitter en liten prick som skall vara vit. Inte på de nya elektroderna men på de gamla.

 

Men ser du något som rör sig i glaskroppen - då är den nog körd. samma om ringen svält

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

om du tittar uppifrån mot glaskroppen så är den infogad i plasten med en run. några millimer tjock "ring" någonstans i den ringen sitter en liten prick som skall vara vit. Inte på de nya elektroderna men på de gamla.

 

Men ser du något som rör sig i glaskroppen - då är den nog körd. samma om ringen svält

 

MVH Lasse

Det är en liten tunn tråd eller något liknande som är inuti glaskroppen och den rör på sig när man vippar på proben. 

 

Fick lånat mig vanliga dropptester nu så kan i alla fall jämföra mellan dem. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...