Gå till innehåll

Nitratfilter skapar dåligt pH


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Min pH elektrod i sumpen har stadigt visat betydligt lägre värde än den som är under min DSB (när det varit friskt vatten därnere) Den i sumpen var gammal men har blivit kalibrerad 2 gånger den senaste månaden - pH har varit mellan 7,9 och 8,1. igår bytte jag den mot en ny och nu visar den nya ett pH mellan 8,1 och 8,3. Detta visar att en gammal kan visa fel även om den är kalibrerad. Detta nya värde stämmer väl överens med den andra elektroden

 

MVH Lasse

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2019-12-06 at 10:24, Lasse sa:

Min pH elektrod i sumpen har stadigt visat betydligt lägre värde än den som är under min DSB (när det varit friskt vatten därnere) Den i sumpen var gammal men har blivit kalibrerad 2 gånger den senaste månaden - pH har varit mellan 7,9 och 8,1. igår bytte jag den mot en ny och nu visar den nya ett pH mellan 8,1 och 8,3. Detta visar att en gammal kan visa fel även om den är kalibrerad. Detta nya värde stämmer väl överens med den andra elektroden

 

MVH Lasse

Då kan det vara detsamma här.

Men den visar så lågt som 7,7 på det värsta. Så blir nervös för att det faktiskt är lägre pH än förr. Må köpa en ny med nästa leverans. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-12-06 at 10:24, Lasse sa:

Min pH elektrod i sumpen har stadigt visat betydligt lägre värde än den som är under min DSB (när det varit friskt vatten därnere) Den i sumpen var gammal men har blivit kalibrerad 2 gånger den senaste månaden - pH har varit mellan 7,9 och 8,1. igår bytte jag den mot en ny och nu visar den nya ett pH mellan 8,1 och 8,3. Detta visar att en gammal kan visa fel även om den är kalibrerad. Detta nya värde stämmer väl överens med den andra elektroden

 

MVH Lasse

Kör redan med CO2 scrubber men det höjer bara lite i förhållande till hur den gjorde förr.

 

Tidigare gav CO2 scrubbern minst 0,2-0,4 i höjning på pH värdet men nu ger den knappt 0,1 och utgångsläget är mycket sämre.

Vad mer kan jag göra utan att det ställer till allt för mycket med andra värden.

Har kalkvatten - men det påverkar ju kH och CA.

Har natriumbikarbonat och natriumkarbonat. 

Har lampa till refugium men dålig plats till å starta det upp. 

Tror att nitratfiltren är den största boven och det blir kanske bättre när jag inte kör dem så hårt längre.. just nu drar de 12 liter/timme dygnet runt och det som kommer ut är 7,65-7,7 som bäst. Det är ju ett vattenbyte på nästan 300 liter i dygnet med lågt pH.

Har fått förslag om att låta det rinna ut över aragonit eller liknande men kommer inte det i sin tur också påverka andra värden? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Slanten sa:

Har du gulämnen i vattnet? De är ju humussyror och sänker pH ganska kraftigt. Har du testat ozon? Det bryter ner gulämnen. 

Nej vattnet är klart. Inga gulämnen. 

Har tidigare kört både aktivt kol och väteperoxid för att göra det klarar men har tagit det bort allt eftersom då det inte har behövts för å hantera gulämnen. 

Vad menar du med humussyror? Kan du utveckla? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Troligtvis var det felaktig mätning av proben(a)..

 

Ser de fortsätter att falla när de mäter i akvarievattnet men mäter ok och innanför när man tar dem i referensvätskan. 

Köpt handhållen pH och saltmätare och de överrensstämmer mycket bättre med ICP testerna. Får bli nya prober men lite surt om man skall behöva köpa nya prober en gång i året :(

 

Är det likt på alkatronic och andra mätredskap som mäter salthalt, ph, temp och kh? Måste man stadigt byta ut proberna? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Lasse sa:

Hur kan du jämföra pH med en ICP test?

 

MVH Lasse

Köpte handhållen pH och saltmätare skrev jag ju ;)

pH probe vs ph handhållen
salt probe vs salt handhållen vs ICP
temp probe vs handhållen (både ph och saltmätaren visar temp)

Men tillbaka till frågan: är det likt på alla de styrdatorerna som finns. Att man måste byta proberna regelbundet? Ser att GHL rekommenderar väldigt täta byten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men du skrev så här - fet markering från mig

14 timmar sedan, Dimorb sa:

Köpt handhållen pH och saltmätare och de överrensstämmer mycket bättre med ICP testerna.

 

En pH probe är en förbrukningsvara. Alla pH prober. Jag skulle vilja säga att just GHL:s pH prober är de bästa för kontinuerlig mätning som jag någonsin har använt. det finns prober från dem jag kört i över 2 år i belastade vatten. Och jag har använt många olika märken under alla år.

 

du kommer snart att märka att den handhållna (nu vet jag inte märke på den) kommer att bli sämre och sämre. Om du skall ha en bra tillförlitlighet på den så skall elektroden vara i lagringsmediet hela tiden den inte används och kalibreras direkt efter.

 

Märke på den handhållna vore intressant att veta. både pH och salinitet (mäter ledningsförmågan)

 

Du använder ATI - hur mäter de salthalten? n ICP test kan inte mäta salthalten men det finns ett sätt att teoretiskt beräkna den med hjälp av mätvärdena

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Lasse sa:

Jo men du skrev så här - fet markering från mig

 

En pH probe är en förbrukningsvara. Alla pH prober. Jag skulle vilja säga att just GHL:s pH prober är de bästa för kontinuerlig mätning som jag någonsin har använt. det finns prober från dem jag kört i över 2 år i belastade vatten. Och jag har använt många olika märken under alla år.

 

du kommer snart att märka att den handhållna (nu vet jag inte märke på den) kommer att bli sämre och sämre. Om du skall ha en bra tillförlitlighet på den så skall elektroden vara i lagringsmediet hela tiden den inte används och kalibreras direkt efter.

 

Märke på den handhållna vore intressant att veta. både pH och salinitet (mäter ledningsförmågan)

 

Du använder ATI - hur mäter de salthalten? n ICP test kan inte mäta salthalten men det finns ett sätt att teoretiskt beräkna den med hjälp av mätvärdena

 

MVH Lasse

Hej igen.

Det är hannas egna handhållna mätare.

https://www.hannanorden.se/shop/sv/-testare/10900-hi98100-checker-plus-ph-tester.html

https://www.hannanorden.se/shop/sv/-testare/11125-marine-salinity-tester.html

Jag har inte någonting till mätarna mer än kalibreringsvätska. 

Saltmätaren ger resultat i PSU och det gör ATI ICP också. Vet inte hur de mäter eller räknar ut den. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pH mätaren - har haft den i ett analysjobb med urin och pH höjning - böt ut den snabbt ut mot en profilux med GHL:s pH probe.

 

Förvaringslösning - se här Normalt är det en 4 M KCl lösning men det går även med pH 7 kalibreringslösning även om det inte är perfekt. Se här

 

Med GHL:s salinitetselektrod får jag en stadig och jämn läsning om den är placerad i ett ställe med mycket god genomströmning och rengörs mellan plattorna då och då.. Emellertid - den ger en offset som kan vara upp till 2 psu. Jag har motarbetat detta genom en work around. Min temperature är fast på 24.9 grader. Jag har ställt temperaturkompensationen på manual. sedan har jag mätt PSU med en refraktometer som visar rätt både med RODI vatten och en standard jag har (35 PSU). Då vet jag med 90 % säkerhet vad min salthalt är. Sedan återgår jag till min profilux och ställer min manuella temperaturvärde på den temperatur som ger en läsning på min elektrod som motsvarar vad min refraktometer visar

 

473685776_200320ghl014.PNG.098d069d7515942eae8c5963a6440a96.PNG

 

Om man använder någon typ av ballingmetod - inkluderat Core7 och liknande metoder så kommer saliniteten att höjas med tiden. Jag använder 50 ml Core7 per dag och 310 l vatten. Nedanför ser du min salthalt sedan ett byte med 10 l RODI vatten (10 liter saltvatten ut - 10 liter saltvatten in) den 24/2. 19/3 gjorde jag ett mindre byte med 2,5 l RODI vatten. Du kan låta detta ske automatiskt om du tömmer skummarkoppen regelbundet och inte ersätter med saltvatten. Jag gör inte det. Igår bytte jag 10 liter vatten igen - och du ser att salthalten gick ner med ca 0,8 PSU (konfirmerat med refraktometer)

 

548652520_200320ghl013.PNG.b22f2744afae489b54d2296f1b99d0c6.PNG

 

Jag ser absolut ingen skillnad på mina koraller mellan 34 och 35,5 PSU - däremot hade jag (på grund av för gammal referensvätska) lyckas höja till ca 39 PSU och det kan ha påverkat. Numera kollar jag min refraktometer (väl sköljd) med både RODI vatten och 35 PSU. Visar bägge rätt - då vet jag att den ligger hyfsat.

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Beställer ny probe när jag lägger nästa beställning. De var slut nu. 

Men hur kan jag lufta ut vattnet som kommer ut från nitratfiltret på bästa sätt så det har minst inverkan på akvarievattnet? Tänker då på både pH och kvävgasen som vi skrev om i den andra tråden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Dimorb sa:

Beställer ny probe när jag lägger nästa beställning. De var slut nu. 

Men hur kan jag lufta ut vattnet som kommer ut från nitratfiltret på bästa sätt så det har minst inverkan på akvarievattnet? Tänker då på både pH och kvävgasen som vi skrev om i den andra tråden. 

Jag vet inte hur din sump ser ut men det finns några alternativ. Låt nitratfiltret mynna ut i inloppet till din skummare så allt sugs in där. Finns både för och nackdelar med det. Fördel är att det tillför ingen ny utrustning - nackdel kan vara om skummaren lämnar mikrobubblor som sedan sugs in i returpumpen. Annat alternativ är att låta vattnet från skummaren gå in i en hink med nivåavlopp och kraftigt lufta i hinken. Du kan säkert hitta på fler lösningar som passar utformningen av din sump.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Jag vet inte hur din sump ser ut men det finns några alternativ. Låt nitratfiltret mynna ut i inloppet till din skummare så allt sugs in där. Finns både för och nackdelar med det. Fördel är att det tillför ingen ny utrustning - nackdel kan vara om skummaren lämnar mikrobubblor som sedan sugs in i returpumpen. Annat alternativ är att låta vattnet från skummaren gå in i en hink med nivåavlopp och kraftigt lufta i hinken. Du kan säkert hitta på fler lösningar som passar utformningen av din sump.

 

MVH Lasse

Hej igen. 

Jag har ingen möjlighet att dra slang från nitratfilter till skummarintag för de är på olika sidor av sumpen och nitratfiltren står utanför.

Lufta i hinken så menar du t.ex. syresten?

Jag tänkte mig en lösning där jag också får upp pH.. hur hade du gjort då? Enligt deltec så kommer ju vattnet ut med lågt pH och det hade kanske varit bra att i det minsta få det ut och upp till samma pH som resterande del av akvariet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla sa:

Eller så kan du göra som man gjorde med de gamla svavelfiltrena. Låt slangen från nitratfiltret gå ut i botten bå en burk som du fyller med grovt korallgrus,

Det kan vara något. 

Kommer då korallgruset att "förbrukas" så man må fylla? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Det här tricket är bara effektivt om pH < ca 7,6 - 7,8 i utgående vatten

 

MVH Lasse

Varför? 

Något annat sätt oavsett pH på utgående? Helst något som gör att det blir samma pH på utgående som det redan är på ingående. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-04-23 at 17:49, Lasse sa:

Kalksten löses bara upp i en större grad i pH:n under ca 7,8. Ja - kraftig luftning med koldioxidfri luft - som jag sagt innan.

 

MVH Lasse

Men jag menar ju att jag har kraftig luftning med en skummare för 8000 liter på 1800 liter reellt akvarium. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...