Gå till innehåll

Hur åstadkoms en fullgod nitrifikation vid uppstart


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Tja - förutom låg salthalt så är det precis detta som är grunden för min metod med 15 steg - där till och med kväve och fosfatdosering finns med. Inget ljus innan städpatrullen. Att gå så högt som 4 ppm i amonium är för mig vansinnigt - det räcker med det ammonium som en fisk utsöndrar för att få igång nitrifikationen. Jag brukar också föreslå användandet av ett innerfilter i starten.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

25 minuter sedan, Lasse sa:

Tja - förutom låg salthalt så är det precis detta som är grunden för min metod med 15 steg - där till och med kväve och fosfatdosering finns med. Inget ljus innan städpatrullen. Att gå så högt som 4 ppm i amonium är för mig vansinnigt - det räcker med det ammonium som en fisk utsöndrar för att få igång nitrifikationen. Jag brukar också föreslå användandet av ett innerfilter i starten.

 

MVH Lasse

Ja likheter finns:-).

 

Hans nivå på 4 ppm bygger på hans försök. Det är därför han ej rekommenderar fisk i början. För att ge processen högsta prio. Fisk innebär också matning vilket väl adderar organisk mat vilket kan möjligen stimulera även heterotrofer vilket vi ju inte vill i början.  Med ammoniumklorid styr vi odlingen bättre antar jag? 
 

sänka salthalt. Höja temperaturen. Släcka ljus, Undvika gfo ,undvika organiskt kol,  byta vatten om endera överskrider 5 PPM, mm är nog en del som inte följer.  Tyckte det var ett mkt intressant föredrag. (Såväl som din utmärkta artikel Lasse:-))
 

jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns en del forskning tidigare som visar att förhöjda NH3/NH4 nivåer i början får andra steget NO2-NO3 att bromsa upp även om dessa bakteries förökningsförmåga är snabbare än de klassiska bakterierna som omvandlar NH3/NH4 till nitrit. Men senare forskning har visat att det finns betydligt fler organismer än nitrosomonas som kan förvandla NH3/NH4 (ammoniumoxidation) till nitrit - arkéer och en del fungi. Däremot verkar det finnas färre som klarar nitritoxidation - nitrobacter och/eller nitrospira. Felet som jag tycker amerikanarna gör när de försöker med så kallad fisklös cykling är att de tar i så att byxorna spricker. Deras sätt innebär att det blir en ordentlig nitritspik - något som inte uppkommer om man ligger med låga NH3/NH4 2input" till systemet - så låga som en fisk usöndrar exempelvis. Jag tror också den fisklösa cyklingen orsakar obalansen eftersom det inte heller kommer in någon fosfor till systemet. Att det inte riktigt är läge för stora tillväxter av heterotrofer i starten med en sparsamt matad fisk visar sig i att det ofta förekommer cyanobakterier i en uppstart. Genom ett litet nitrattillskott i starten har jag undvikit cyano problem i de flesta starter jag gjort men det kräver att man startar långsamt enligt min metod.

 

Jag håller fullständigt med om att - att begränsa näringsämnen de första tre - fyra veckorna är som att trycka en hötjuga i den egna foten

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-12-02 at 15:52, Lasse sa:

Det finns en del forskning tidigare som visar att förhöjda NH3/NH4 nivåer i början får andra steget NO2-NO3 att bromsa upp även om dessa bakteries förökningsförmåga är snabbare än de klassiska bakterierna som omvandlar NH3/NH4 till nitrit. Men senare forskning har visat att det finns betydligt fler organismer än nitrosomonas som kan förvandla NH3/NH4 (ammoniumoxidation) till nitrit - arkéer och en del fungi. Däremot verkar det finnas färre som klarar nitritoxidation - nitrobacter och/eller nitrospira. Felet som jag tycker amerikanarna gör när de försöker med så kallad fisklös cykling är att de tar i så att byxorna spricker. Deras sätt innebär att det blir en ordentlig nitritspik - något som inte uppkommer om man ligger med låga NH3/NH4 2input" till systemet - så låga som en fisk usöndrar exempelvis. Jag tror också den fisklösa cyklingen orsakar obalansen eftersom det inte heller kommer in någon fosfor till systemet. Att det inte riktigt är läge för stora tillväxter av heterotrofer i starten med en sparsamt matad fisk visar sig i att det ofta förekommer cyanobakterier i en uppstart. Genom ett litet nitrattillskott i starten har jag undvikit cyano problem i de flesta starter jag gjort men det kräver att man startar långsamt enligt min metod.

 

Jag håller fullständigt med om att - att begränsa näringsämnen de första tre - fyra veckorna är som att trycka en hötjuga i den egna foten

 

MVH Lasse

precis, o det var precis vad denna föreläsare sa, att en ammoniumhalt över 5 ppm, hämmade inte bara andra steget(logiskt) utan även det första(ologiskt) , och en nitrithalt över 5 ppm hämmar inte bara det första steget(logiskt) utan även det andra(ologiskt). Så det känns som dina råd o hans är ganska likartade. Men till skillnad från vad du skriver så menade han att nitritoxiderarna delar sig långsammare än ”the ammonium  guys”. Men skillnaden är väl inte av stor vikt, 30 vs 40 timmar enligt honom. Du har en bra poäng att fosfor behövs ju, men jag tror han menar att man har levande sten i karet, så det finns fosfor den vägen. Även om era metoder skiljer på småsaker, är det ju intressant med era bådas recept,. eftersom jag har en stark känsla av att det är precis så här många INTE gör, och inte minst en del företag propsar  på kolkälla i deras sk startpaket. Jag tror dom gör fel. Är alltså helt på din linje:-).  (Det händer oftare nuförtiden;-))

 

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag eller han har rätt. Jag vet bara att jag och Sveriges främsta expert  då (runt 1995) på nitrifikation pratade om detta - hemnnes erfarenhet från odlingar i rena media visade på en snabbare tillväxt hos nitrobacter liknande nitritoxiderare än amoniumoxiderararna.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-12-04 at 21:31, Lasse sa:

Jag vet inte om jag eller han har rätt. Jag vet bara att jag och Sveriges främsta expert  då (runt 1995) på nitrifikation pratade om detta - hemnnes erfarenhet från odlingar i rena media visade på en snabbare tillväxt hos nitrobacter liknande nitritoxiderare än amoniumoxiderararna.

 

MVH Lasse

Lyssna gärna på föredraget, han verkade helt uppdaterad och arbetade alltså med detta. Men, förvisso, just den frågan är inte viktig, är ju hårklyverier , då båda processerna är långsamma med inte så stora skillnader mellan, så huvudbudksapet är detsamma. Som sagt, jag tror inte minst det här med kolkälla, gör en del ”fel” i sin uppstart. Zeovitfolket tex drar väl i kolkälla direkt...o vi ser rätt många kar som startar med död sten, o ej cyklar den rätt i enlighet med hans o ditt recept, o sen är det en mer eller mindre irreversibel uppförsbacke  i dessa kar. Jag har nog omedvetet gjort ungefär som du när jag startat mina kar. Jag har under mina 25 år som saltakvarist i princip inte haft en enda ”fulalg” i mina akvarium inte ens under uppstarten. Det har faktiskt förundrat mig, men nu med lite av era recept i bakgrunden så är det kanske för att jag gjort ungefär så här, fast mer intuitivt än pgr av ren kunskap. Jag hart alltid kört med mkt lite eller inget ljus alls den första 1-2v. Alltid riktig levande sten. Alltid sand.  Aldrig GFO i början, o aldrig kolkälla, o bara nitrifikationsbakterier som tillsats. Dock ej sänkt salthalt, men säkert kört på minst 25 grader. Som du , har jag ganska tidigt introducerat en liten fisk, och så har man ju stenen som skapar ammonium o fosfor. Jag har noterat i mina faser att jag aldrig fått en superhög nitritspik men såklart en  liten, o väntat ut den, o när den lagt sig har jag ansett karet cyklat klart beträffande nitrifiaktionsdelen. Sen har hag tänt ljuset mer o köpt algätare som prio 1. Ganska likt ditt koncept. 

 

Jonas

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dedt finns i huvudsak två nitritoxiderare - den som jag hänvisar tillhör släktet nitrobacter. Det finns ytterligare en från dsom tillhör nitrospirasläktet. jag vet inte om det är nitrospira han har arbetat med och dess tillväxthastighet känner jag inte till. De som vi studreade var nitrobacter.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2019-12-07 at 19:54, Lasse sa:

Dedt finns i huvudsak två nitritoxiderare - den som jag hänvisar tillhör släktet nitrobacter. Det finns ytterligare en från dsom tillhör nitrospirasläktet. jag vet inte om det är nitrospira han har arbetat med och dess tillväxthastighet känner jag inte till. De som vi studreade var nitrobacter.

 

MVH Lasse

minns ej, får kolla

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

@jonasroman, intressant artikel. Du nämner att man alltid ska ha sand. Kan du utveckla resonemanget? 

 

Det jag tror det komma ifrån är att man vill åt den anoxa reaktionerna i sandbädden och det är ju först där som yttre kolkällor har betydelse för nedbrytningen av nitrat förutsatt anox miljö. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...