Gå till innehåll

Clownfish frågor


mpuff

Rekommenderade inlägg

Hej jag har en hel del frågor ang ocellaris clownfish.

 

1. Är ett 54 liters akvarium(60x30x30) för litet för att ha 2 ocellaria clownfishes i?(inga andra fiskar). Om inte så antar jag att det går bra med 1 i det akvariet?

 

- om det skulle funka med 2 st:

2. vad gör man av ynglen/barnen om de får några och man inte vill behålla dem? Äter de vuxna tex upp dem eller kan man enkelt få barnen sålda till antingen djuraffärer eller privatpersoner eller kan man på annat sätt förhindra att de blir med barn?

 

- om endast 1 får plats i akvariet

3 mår clownfishes bra av att vara ensamma eller bör de ha en partner eller kanske annan fisk? Finns det i sådana fall någon/några andra fiskar som jag skulle kunna ha med 1 clownfish i detta akvarium?

 

4. Vad är bäst att mata clownfishes med? Jag har sökt runt och kommit fram till denna kost:

- Frysta röda mygglarver (lyxmat?)

- Sera FT artemia shrimps(torkade räkor om jag fattar det rätt? Även det lyxmat?)

- Sera spirulina fodertabletter(huvudfoder?)

 

4.1 semestermat? Jag brukar vara borta nästan varje helg och på sommaren så brukar jag åka utomlands i max 1 vecka irad, en gång. Finns det någon bra semestermat som jag kan ge dem under denna tiden? Skulle tex fodertabletterna funka/räcka över helgerna? 

Ändrat av mpuff
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej !

svar på fråga 1.

 

Enligt Jordbruksverkets tabeller, om man skall gå enligt dessa, så är den minsta tillåtna ytan för två clownfiskar 40 liter.  så enligt dem går det bra.

Själv tycker jag fiskars beteende borde ha mer betydelse än deras storlek i många fall, när man tar hänsyn till akvariets storlek. Det finns tillexempel pelagiska små fiskar, som simmar långa sträckor varje dag i det fria.. och det finns stora fiskar som lever ganska stationära liv.

 

Just med clownfiskar, så har jag 3 st par som bor med varsin anemon i min 1300 lites burk. Och det är väldigt väldigt sällan mina clownfiskar är längre bort än 20 cm från sin värdanemon.  De är alltså väldigt stationära djur, när de har en värdanemon. Så jag kan nog tycka att 54 liter är ok för 2 st clownfiskar.  även om det är på gränsen, Åsikterna kommer säkert gå isär..

 

2. Om du lyckas få ungar (ganska svårt att få ynglena at överleva, om man inte är väldigt van vid att odla fisk).. så kommer du nog inte ha några problem med att bli av med dem..    Lycka till.. :)

 

3. De lever oftast i par, eller haremgrupper i naturen.  Hur mycket de lider av att vara ensamma är jag inte säker på..  se till att du får tag i små clownfiskar, så att en kan fortsätta vara liten och bli en hane.  (De ändrar kön) Råkar du få två av samma kön kan det bli slagsmål..  Ibland blir det slagsmål även i paren..  och på 54 liter är det inte så lätt att avlägsna sig från sin monbbare.. så håll uppsyn, så ingen blir undantryckt.

 

4. Clownfiskar är väldigt matglada, och äter det mesta.  Pellets som är avsedda för dem brukar gå bra som basfoder och har bra innehåll.  lite fryst eller levand ibland så att de får variation är ju kul.. Gärna gjort av djur som lever i saltvatten. (artemi, mysis, räkor, rom.. etc)

 

5. En vecka brukar de klara utan problem om de är i god hull.  sämre att övermata än att undermata  .

 

:)

 

 

Ändrat av mogge77
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En varning också för att just röda mygglarver, både frysta och torkade, är mycket allergiframkallande och nog bör undvikas även av den anledningen (förutom att det inte är naturlig föda för saltvattensfisk alltså).

 

Vad gäller matning när man är bortrest lite längre perioder så skulle jag hellre satsa på en foderautomat än på såna vita block som säljs som semesterfoder om det var såna du tänkte på?

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tusen tack för svaren! Då skippar jag frysta mygglarver. 

 

Jag läste för längesen att det enda man behöver i sitt akvarium för trivsel av clownfish är levande sten. Stämmer detta? Mår de verkligen bra med endast sten? Min plan är att i sådana fall börja med sten och varteftersom köpa en eller två koraller. Är tveksam om jag kommer att köpa en anemon. I sådana fall kommer det dröja ett bra tag innan en införskaffas.

 

1. Kan man lägga i koraller/anemoner i akvariet i efterhand eller ska det göras på en gång?

2. Finns det några koraller som rekommenderas för just clownfishes, speciellt om man inte planerar att ha en anemon?

3. Hur mycket sten är rekommenderat att ha i ett 54 liters akvarium?

 

kvariumet har jag använt som sötvattenakvarium som jag skulle vilja göra till ett saltvattenkar och har en del frågor om det + utrustning. Kanske bäst att göra en ny tråd för det?

 

Ändrat av mpuff
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste inte ha en anemon för att clownfiskarna ska trivas. Även om du har en anemon så är det faktiskt inte säkert att fiskarna väljer att bo i den ändå. Men, dock är det väldigt fint att se clownfiskar som bor och gillar sin anemon :)

 

1. Det går bra att addera koraller allt eftersom. Är att föredra faktiskt. Eftersom att koraller generellt är känsligare än fiskar så kan det vara bra att börja med någon enkel korall först och utöka när man ser att det funkar.

 

2. Måste överlåta  svaret till någon med mer erfarenhet av clownfiskar och koraller angående tips om vad som kan funka som substitut till en anemon. Vad gäller vilken anemon man ska välja till vilken clownfisk finns det dock tips här:

https://www.fishlore.com/clownfishanemonechart.htm

 

3. En gammal tumregel säger ca 10%, så alltså 5-6 kg i ditt fall. Det är dock ingen absolut regel, ta så mycket som du tycker blir snyggt.

 

Absolut, starta gärna en byggtråd :)

 

Vet inte varför du inte vill ha en anemon, men om du är rädd att den är känslig och inte ska överleva så kan du välja vanlig bubble-tip. Den är extremt livskraftig.

Denna följde med den levande stenen när jag startade upp som total nybörjare för 3 år sen, och nu växer den som ogräs...

20191211_171911.jpg.edbf4fc68bdf0054c9729f93c24779dd.jpg

 

Ändrat av KennethN
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Jag är i samma sits med att planera mitt sötvattenskar till ett saltvattenskar! Mitt akvarium är lite större, 64 liter, och jag läste någonstans att man kan hoppa över skummare om man istället för vattenbyten. Tankar på det? 

 

Just nu vill jag bara ha clowner i mitt akvarium, inga koraller (men jag kommer säkert ändra mig :D), och funderar på om det räcker med levande sand och bara ha död sten?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 1/10/2020 at 10:18 PM, Rakelspektakel said:

jag läste någonstans att man kan hoppa över skummare om man istället för vattenbyten. Tankar på det? 

Skummare ger betydligt jämnare vattenkvalité, och även bättre syresättning. Om du kör utan skummare räcker det inte med enbart vattenbyten, det behövs även någon form av filtrering (t ex skumpatron) så att ammonium (giftigt) kan brytas ner till nitrat (mindre giftigt) av bakterier i filtermaterialet. Nitratet kan man sedan bli av med genom vattenbyten.

 

On 1/10/2020 at 10:18 PM, Rakelspektakel said:

funderar på om det räcker med levande sand och bara ha död sten?

Riktig levande sten är vad jag vet mycket bättre. Levande sand är vara vanlig sand med lite bakterier tillsatt av tillverkaren, även "död" sand blir med tiden levande i akvariet.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

De allra flesta anemoner i hobbyn behöver inte matas om man håller god kvalité på vattnet och framförallt bra ljus.

Sen matar folk ofta ändå för att det är roligt, en liten bit räka eller fisk med antingen en tång av något slag eller med fingrarna för den delen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...