Gå till innehåll

hellvetes jävla gorm.


kocknick

Rekommenderade inlägg

Har sen 2 år haft ett peninsula 650, funkade kanon i cementlägenheten men i somras fick vi för oss att flytta till hus ( med krypgrund 600cc reglar i golvet) så jag har reglat upp golvet, med bärslingor så det är stabilt nog för minst 2 elefanter. 3 st grova reglar efter reglarna i golvet och 2 st som bär upp dom 3, med ställbara altanplintar som trycker upp och under dom så har jag på varsin plint ett cementblock så det står bra på sanden.

 

men ÄNDÅ så rör sig vattnet lite om jag stampar lite lätt i golvet just bredvid akvariet. har inte fyllt upp det, bara så botten är täckt. 

kan någon berätta för mig om det är något jag kan göra för att fixa det här eller är det bara tuta o köra? vill inte ha 700L vatten på golvet, är rädd att om jag fyller upp att vibrationerna kommer få glaset att spricka eller läcka. är så hellvetes less. karet har stått tomt sen i augusti.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dra fast bänken med några skruv i väggen, då kommer det inte röra sig, räcker nog med en eller två skruvar. Akvarier på en bänk är hysteriskt otacksamma om man vill att de fristående ska vara helt stabila, iaf så länge det är ett normalformat rektangulärt akvarium. Tyngdpunkten är för högt upp, det blir inte helt stabilt. Men som sagt, någon skruv i väggen med så är det där lilla extra fixat med, då rör det sig inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är ingen expert på ämnet men kan tänka mig att det gäller de flesta reglade golv. Så det är nog inte specifikt krypgrunden som är att skylla på. Kan säkert bli så även om man har betongplatta men med ett flytande klickgolv ovanpå beroende på vad man har mellan betongen och golvet. Desto högre och smalare akvariet är desto värre bör problemet bli.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte så att du råkar ha vattenburen golvvärme?  då brukar slingorna ligga i isolerskivor som är gjorda i cellplast. Det gör ju att när du ställer något tung över så kan det luta lite som det vill. Nu behöver du ju inte golvvärme för att ha cellplast som isolering men det var bara en tanke eftersom jag själv har det problemet. 

 

hade lodat in det perfekt , efter en vecka utan att ha fyllt på vatten så stod det mindre rakt. 

Som sagt bara en tanke :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@mikoto okej, ska testa surra fast bänken i väggen då.  
 

Men dessa vibrationer som är/blir, kan det vara skadligt för akvariet ? När det är fyllt med vatten

 

@TopDog någon cellplast tror jag inte att jag har då akvariet är rakt o stått sen augusti och även varit fyllt till hälften en gång under den tiden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trä är ju ett levande material till skillnad från cement och det är klart att det kan röra sig lite. Emellertid tror jag inte att dina vibrationer (när du går) kan få karet att rämna. Observera tror. Jag har haft flera stora kar som har rört sig lite när man stampar. Senast nu så var @jarecki68väldigt orolig för sitt stora kar. han hade reglerat upp krypgrunden så den nog står emot en direktträff från en atombomb - men trots det så vibrerade det lite när han stampade i golvet. Det har gått i över ett år nu utan problem. Orsaken varför du inte fått fler svar är nog att det är svårt att uttala sig om det utan att ha sett det. Jag tror inte det är något problem. Fyll upp det och kolla att det inte böjer upp eller ner i mitten. Kolla speciellt diagonalen

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vibrationerna i sig är inte farliga. Dom kommer inte upp i tillräcklig styrka eller frekvens för att orsaka skada, samt att dom med största säkerhet är horisontella (längs med golvet). Det är böjning av underlaget som är problemet och där verkar du ha täckt upp riktigt ordentligt. Så länge du inte märker att golvet sviktar (rör sig vertikalt) under karet skulle jag tycka att det är säkert. Skicka på en 8 mm neoprenduk under karet så få du en säkerhetsbuffert. Skippa frigolit. Den är för styv och sätter sig.

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...