Gå till innehåll

Clarisea SK5000 - filterrulle krymper?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har ett lustigt "problem" med min clarisea sk5000.

 

På ingångssidan - där den nya fleecen går in i filtret - där ligger fleecen helt normalt i linje med den vita plattan som skall hålla fleecen på plats i filtret.

 

Fleecen går runt valsarna inuti filtret utan problem och på rätt håll.

 

Likväl på utgående sida så har fleecen dragit sig sammen och blivit smalare. Det är smuts helt ut till kanten på fleecen vilket det inte var förr eftersom det alltid var 0,5 cm på varje sida som låg en bit ut på den vita plattan. 

 

Ser ju att det beror på att fleecen har dragit sig sammen och fått några små veck som gör att den blir smalare.

 

Frågan är då varför det blir så?

 

Är det ett normalt beteende för fabrikatet?

Kan fleecemattan "krympa" av något speciellt?

 

Rullen går ut riktigt och samlar sig på en och samma plats på utgående rulle så den sitter inte snett. 

 

Vad kan det vara tror ni?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den krymper nog på bredden för att den sträcks för hårt. Någon del av systemet går för segt och filten sträcks och blir smalare. Antagligen är något underdimensionerat. Det är ju en ganska spinkig konstruktion i plast så är inte helt konstigt. Har inget bra förslag på hur du kan göra något åt det om det stämmer tyvärr.

Ändrat av mikoto
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Henric sa:

received_2466725653580431.jpeg

Det är exakt samma som för mig.

Vet du varifrån det kommer och hur man kan åtgärda det?

Ser tydligt på bilden att fleecen drar sig inåt och det är inte mer än någon millimeter före vattnet smiter på utsidan. 

Det var inte så på orginalrullen men har blivit på reserverna/utbytsrullarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-12-17 at 19:29, stigigemla sa:

Jag undrar om det är för hög nivåskillnad mellan till och frånsida på filterfleecen?

Vad tänker du på då?

Rullarna har ju fasta positioner. Motorn kan ju varieras men skall ju egentligen ställas på samma punkt hela tiden. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Henric sa:

Jag får en stor valk mitt på rullen. 

Problemet är den vita skivan som böjs pga att det går så trögt. 

Mitt filter står på botten nu. Men det är lika illa som förut. 

Hej Henric , du  kapar  en eller två rör stumpar som du sätter bakom den vita och ytter väggen , så du trycker den vita framåt 

eller en eller två justerskruvar i plast så du kan ställa in mitten på den vita skivan ,  det blir samma som centrera en bandputs 

 

mvh stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den har väl justerbart fäste precis som Bubble Magus som ser likadan ut. Då skall man montera den så att det är lagom höjdskillnad på vattennivån innanför och utanför filten. Ju större höjdskillnad det är desto hårdare pressas filten mot utsidan och desto trögare blir det att mata fram den.

Jag skulle tro att ungefär 5 cm är optimalt då Rollermaten har den nivåskillnaden.

Och för Henrics del får man väl höja vattennivån i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, spiken sa:

Jag hade samma problem.... visade sig att båda rullarna som fleecen går runt i botten gick trögt . Rengjorde å släppte något på skruvarna . Det hjälpe på mitt sk 5000 iaf . 

Mvh micke

Tack.. rengjorde du genom att plocka isär eller sköljde du ur det som det är när det är monterat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det orginalrullar eller något annat? Jag har första generationens Clarisea (den som kommer i ett stycke) och mina rullar brukar aldrig vecka sig, så jag har svårt att tro att det skulle vara själva rullarnas fel, såvida de inte nyligen ändrat på dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, petnym sa:

Är det orginalrullar eller något annat? Jag har första generationens Clarisea (den som kommer i ett stycke) och mina rullar brukar aldrig vecka sig, så jag har svårt att tro att det skulle vara själva rullarnas fel, såvida de inte nyligen ändrat på dem.

Det är ersättningsrullar från tillverkaren. De är 15 meter längre än orginalen. Tror det är samma utöver det. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...