Gå till innehåll

Hjälp någon


Pelle79

Rekommenderade inlägg

Hej alla 


jag skulle behöva lite tips och råd av någon här på forumet. Jag har haft plattmaskar ett bra tag i karet och försökt att eliminera dem med flatworm rx ( detta gjorde dom bara starkare ) köpt wrassar doppat koraller i sötvatten men dom kommer bara tillbaka, sen har min birdnest och min Pocillopora börjat vitna, Gonipora ser ut att sakta dö ut, fått kiselalger i karet??? 
vad tusan är det som händer HJÄLP 

image.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu, Pelle79 sa:

Hej alla 


jag skulle behöva lite tips och råd av någon här på forumet. Jag har haft plattmaskar ett bra tag i karet och försökt att eliminera dem med flatworm rx ( detta gjorde dom bara starkare ) köpt wrassar doppat koraller i sötvatten men dom kommer bara tillbaka, sen har min birdnest och min Pocillopora börjat vitna, Gonipora ser ut att sakta dö ut, fått kiselalger i karet??? 
vad tusan är det som händer HJÄLP 

image.jpg

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Mr_Blue sa:

Använde du aktivt kol efter flatworm RX? När plattmaskarna dör avger de ett gift. Långsökt kanske....

Hej 

Det var ca två månader sedan senaste behandlingen och då bytte jag ut ca 120L av mina 200.

Jag har alltid aktiv kol i. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 minuter sedan, stigigemla sa:

Som alltid är fråga 1: Vad har du för vattenvärden? Hur ofta har du bytt vatten den senaste tiden?

Prova att blåsa bort några plattmaskar från Turbinarian. Många gånger lär sig fiskarna att de är mat först när de sett dem i fritt vatten.

Mg 1370

kh 10,9

ca 460

Po4 0,08

No3 12

Pytsar i 6 ml nopox

salt 1.024 

 

 

hur är det med osmosfilter? ger det utslag när man behöver byta ut filterna?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. sps:erna som vitnar i underkant så är det helt normalt när kolonierna börjar bli stora och det inte finns tillräckligt med ljus och cirkulation för polyperna längst ner. Helt naturligt såvida det inte sker i jättesnabb takt. Om du beskär bort underdelen löpande varteftersom så ser det inte så tråkigt ut. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Väcker liv i denna gamla tråd och frågar hoppfullt: Lyckades du bli av med plattmaskarna tillslut?  jag tror jag har exakt samma sort plattmask som du har/hade. inget verkar bita på dem och inget verkar äta dem.. Har både vrasse, kamelräkor och mandariner i akvariet  .. Känner att jag snart ger upp..   Hoppas du hittade något sätt att bli av med dem? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, mogge77 skrev:

Väcker liv i denna gamla tråd och frågar hoppfullt: Lyckades du bli av med plattmaskarna tillslut?  jag tror jag har exakt samma sort plattmask som du har/hade. inget verkar bita på dem och inget verkar äta dem.. Har både vrasse, kamelräkor och mandariner i akvariet  .. Känner att jag snart ger upp..   Hoppas du hittade något sätt att bli av med dem? 

 

testat axilur? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack,  hittade din gamla tråd i ämnet..  Jag skall nog prova det. Hittade en del artiklar om att Lanthachlorid skall fungera med:  https://www.reef2rainforest.com/2020/11/05/the-lanthanum-solution-combating-flatworms-in-the-reef-aquarium/ Men jag lyckas inte hitta ett enda preparat med lanthanchlorid i Sverige just nu.  Tillochmed poolbutikerna har slutat med det..  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...