Gå till innehåll

Cyano eller dino?


Tobiaskuppe

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Någon som kan hjälpa mig att identifiera detta? Har pågått i ca 4 månader. Har provat chemiclean, täta vattenbyten mm. 

Försöker dosera upp nitrat (omätbart) med ATI N. Ökar inget, eller så är mitt test paj... Även lågt phosfat. Karet har varit igång i ca 8 månader. Försvinner nästan över natten. Blir lite luftbubblor i det, fast inte alltid?

 

Hjälp!!!

 

Mvh Kuppe 

15767620151447321892856678438014.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

vad händer när du kör Chemiclean? 

 

när jag har haft cyano så har ända lösningen (långsiktiga) varit att slänga ut sanden, tyvärr :( min sten har då varit ok, men när jag slängt ur sanden så försvann cyanon helt på ca 2 månader (om jag inte minns fel på tiden).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma i flera månader, rörde om, sög ut, vatten byten, mindre ljus, mörkläggning och inget hjälpte. Dock hade jag nog finkornigare sand så man sög ju nästan ur all sand, när man skulle försöka få bort det.

 

så jag tog till sist ut allt vatten och hade i dunkar och två stora murbruks hinkar med värmare och cirkulation, 350 liter. Tvättade av all sten noga. Hade då innan förberett ny sanden, tvättat ur den, tog då grövsta sand storleken, så jag kunde ha bättre vattenflöde på botten utan att all sand blåste runt.

 

Skopa ur så mycket av den gamla sanden som gick och det sista, plus det sista äckliga vattnet sög jag ur med våtdamsugare. 
 

I med den nya sanden och i med stenen och pumpade tillbaka det gamla vattnet igen. Fick ingen nitrat spik som jag trodde jag skulle få då jag byta hela botten sanden, på en gång.


Fick dok det bruna skitet över botten efter en mån ca, tror det var dino, men det dog av en dos dinoxal, tog 2-3 dagar så var botten fin igen. Dok dog min dieadema setusom efter första dosen. Kröp iväg och tappa alla taggarna.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekommenderar å det starkaste att du köper ett billigt mikroskop innan du börjar behandla med något. Kika i tråden nedan. Mitt elände såg inte riktigt likadant ut som din bild, men mot slutet blev det något värre och "trådigare". Nästan exakt samma värden som dina dvs omätbar nitrat och fosfat. Försvann helt på natten. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...