Gå till innehåll

Erfarenheter av JBL test-koffert


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Sliter med å inte ha kontroll på pH värdet i akvariet så ordnade det som fanns i närområdet. Det vill säga en test koffert från JBL. Där i finns olika sorters pH tester. Den som är markerad för saltvatten är pH 7,4-9,0. Har tagit den och får 7,6 i pH samtidigt som pH proben (som troligtvis visar fel) säger 7,8 pH.

 

Finns det något jag kan göra för att testa proben? Eller för att t.ex. förhindra mer försurning.

 

Jag räknar med att om det är försurning så kommer den från nitratfiltren.

 

Det går nästan 300 liter vatten genom dem per dygn och det är ju inte onormalt att det vattnet som kommer ut från nitratfilter har lägre pH - hur kan jag förhindra det? 

Vattnet går ut i luften och "faller" 5-6 cm ner i ett fack därefter går det igenom teknikfack med stark cirkulation och skummare. Kan jag använda någon form av granulat eller kemikalie för att vattnet skall få bätte pH? 

Kör CO2 scrubber men det verkar inte som om det räcker till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man kör det genom krossade snäckskal eller aragonitsand höjer man inget annat värde då? Det bör ju bidra till att något annat också i sin tur ökar?

 

Har dessvärre inget av det hemma nu. :(

Jag har kalibreringsvätska till proben och den visar spot on på de vätskorna men har ändå en förhoppning om att det är något fel med proben snarare än att pH i vattnet skall vara lågt. 

Har också fått massor med tips från Lasse och bekräftat att den kan visa riktigt i kalibreringsvätskorna men likväl fel i akvarievattnet. Har en egen tråd om det. 

Vad gör man om man vill höja pH utan risk för att påverka något annat ämne och inte har plats till ett refugium just nu? Kör redan med CO2 scrubber. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du krossade snäckskal i saltvattensakvarier får du räkna med att de har ett högt innehåll av organiska ämnen och fosfat.

Jag hade det i en bakgrund till mitt stora kar och det tog ett och ett halvt år att laka ur skiten så att jag fick ned fosfathalten i karet.

Snäckskalen som säljs i handeln är oftast krossade skal från musselodlingarna i Limfjorden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Dimorb sa:

Jag har kalibreringsvätska till proben och den visar spot on på de vätskorna men har ändå en förhoppning om att det är något fel med proben snarare än att pH i vattnet skall vara lågt. 

Du får nog släppa den förhoppningen, för en kalibreringsvätska är väldigt exakt. Din prob visar alltså rätt värde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minuter sedan, Slanten sa:

Du får nog släppa den förhoppningen, för en kalibreringsvätska är väldigt exakt. Din prob visar alltså rätt värde.

Det är lite trist men det mest troliga.

Vad skall jag då göra för att få upp pH't? 

Kör ju redan med Ph scrubber. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte min erfarenhet av pH- probar.

Kalibreringsvätskan är förvisso exakt men när proben åldras så behöver den mer och mer joner i vattnet för att visa rätt.

När proben börjar åldras så ger den mindre utslag i mV per pH vilket vi kompenserar genom att ändra kalibreringen i pH mätaren.

Men då krävs också mer joner i vattnet för att "få igenom" jämvikten av väte och OH- joner så att det bildas en mätbar spänning.

Ändrat av stigigemla
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag skrivit tidigare - även en nykalibrerad gammal probe kan visa fel. När man använder pH prober industriellt så räknar man med en hållbarhetstid mellan ett halvt år och ett år. Antar att du har GHL:s probe och de är av väldigt bra kvalitet och enligt min erfarenhet kan de fungera i mer än ett år.och ge bra värden.

 

Om du låter vattnet gå över argonit så får du ändå inte högre pH än ca 7.8 därifrån eftersom lösligheten ligger där ungefär - men du slipper en ström av väldigt lågt pH. Men som jag också sagt tidigare - om ditt denitrifikationsfilter fungerar som det skall så höjer det pH - inte sänker det.

 

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Som jag skrivit tidigare - även en nykalibrerad gammal probe kan visa fel. När man använder pH prober industriellt så räknar man med en hållbarhetstid mellan ett halvt år och ett år. Antar att du har GHL:s probe och de är av väldigt bra kvalitet och enligt min erfarenhet kan de fungera i mer än ett år.och ge bra värden.

 

Om du låter vattnet gå över argonit så får du ändå inte högre pH än ca 7.8 därifrån eftersom lösligheten ligger där ungefär - men du slipper en ström av väldigt lågt pH. Men som jag också sagt tidigare - om ditt denitrifikationsfilter fungerar som det skall så höjer det pH - inte sänker det.

 

 

MVH Lasse

Hur tänker du med höjningen?

Det vattnet som kommer ut har lägre pH än vattnet som går in. Hur kan det då höja pH värdet? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, stigigemla sa:

Det är inte min erfarenhet av pH- probar.

Kalibreringsvätskan är förvisso exakt men när proben åldras så behöver den mer och mer joner i vattnet för att visa rätt.

När proben börjar åldras så ger den mindre utslag i mV per pH vilket vi kompenserar genom att ändra kalibreringen i pH mätaren.

Men då krävs också mer joner i vattnet för att "få igenom" jämvikten av väte och OH- joner så att det bildas en mätbar spänning.

Så förhoppningen om dålig probe och bättre reellt värde lever lite till. :)

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva processen denitrifikation höjer pH från ingående vatten. Har du lägre pH i utgående så är det ingen större denitrifikation i filtret utan i stället så dominerar andra processer som sänker pH. Har du lägre ut jämfört med in - ingen denitrifikation av betydelse!!!!

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, Lasse sa:

Själva processen denitrifikation höjer pH från ingående vatten. Har du lägre pH i utgående så är det ingen större denitrifikation i filtret utan i stället så dominerar andra processer som sänker pH. Har du lägre ut jämfört med in - ingen denitrifikation av betydelse!!!!

 

MVH Lasse

Då fattar jag inte hur det fungerar.

Jag kör 12 liter i timmen genom filtren och ingående vatten har 25-30 ppm nitrat och ett pH på 7,85-7,9 och utgående har 0 i nitrat och 7,4-7,5 i pH. Hur fungerar det då?  

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Då har du andra processer igång som sänker pH. Du kan troligtvis öka flödet eller minska kolkällan. Det är väl ett klassiskt denitrifikation filter otan svavel i bädden.? 

 

MVH Lasse 

Tänker du på andra processer inuti filtret?

Jag minskar stadigt kolkällan som går in i filtret. Startade på 73 doser/dygn a 0,3 i filtrena men är nu nere på 50. Har hållt på så några veckor nu och fortsätter tills det inte går ner mer tänkte jag.

 

Gör som regel så att när jag mäter 0 ut från filtret så slår jag av 2-5 doser/dygn och mäter igen.. då får jag oftast ett värde på 0,2-1 ut. Då väntar jag några dagar till, mäter igen och om det då är 0 så sänker jag igen. Startade med detta då jag såg att det följde med bakteriemassa ut från filtren. 

Det är deltecs nitratfilter.. är egentligen bara filtermatta och tråd inuti filtret som matas med kolkälla.

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Lasse sa:

Du skall försöka ha 1 - 3 mg/l NO3 ut - annars riskerar du svavelvätebildning.

 

MVH Lasse

Har haft svavelväte tidigare men då känns det tydligt på lukten. 

Eller du menar det kan bli lite som påverkar som gör att pH blir dåligt? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det pågår många processer som styrs av din kolkällan. De flesta sänker pH men just denitrifikation höjer pH. Om du ligger kring 1 - 3 ut så vet du att det är mindre risk att kolkällan (DOC) går till att göda de processer som sänker pH. Ju lägre ditt ingående nitrat värde är - desto mindre DOC behövs till den processen 

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra kommentar från Lasse, och här kommer min egna som säger lita samma sak men är en utvikning inom området alkalinitet och nitrifikation, denitrifikation:

 

Nitrifikation sänker KH, genom att det helt enkelt bildas H+ joner under denna process, när alltså ammonium oxideras till NO2 och NO3.  Detta sänker alkaliniteten, och pH. 

 

Motsatsen sker när NO3 reduceras till kvävgas, denitrifikationen. Då bildas OH joner som alltså höjer alkaliniteten, och även pH. 

 

Har vi nu ett akvarium med ganska mkt nitrat, och det finns kolkälla så det räcker för att denitrifiera nitraten, kommer den tilltagande denitrifikationen ge ett stigande  KH (trots att du alltså ej har höjt din KH dosering, det sker ju nu en endogen KH produktion i karet). Detta är viktigt att ha koll på, särskilt om man pysslar med kolkälla ihop med högt nitrat/nitratdosering.  Denna endogena KH produktion kommer ju tvinga dig att minska på din Balling eller kalkrektor, vilket på sikt kan leda till att Ca blir för lågt, då man ju måste styra sin dosering utifrån KH värdet. Detta är alltså en av de få situationer när en balanserad dosering kan trots det leda till en liten obalans mellan Ca och KH på sikt. Så har du ganska högt nitrat som är i sjunkande, så håll extra koll på KH, och även på lite längre sikt Calcium

 

/Jonas

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Det pågår många processer som styrs av din kolkällan. De flesta sänker pH men just denitrifikation höjer pH. Om du ligger kring 1 - 3 ut så vet du att det är mindre risk att kolkällan (DOC) går till att göda de processer som sänker pH. Ju lägre ditt ingående nitrat värde är - desto mindre DOC behövs till den processen 

 

MVH Lasse 

Det är lite likt det jag har resonerat.

 

Jag ser i alla fall att om jag har överskott av kolkälla så följer det med bakterier ut från filtret så att slangar och utlopp sätter sig igen och till slut måste jag rengöra. Det är ju också tydligt att den mängden kolkälla jag tillsätter in i filtren går till andra ting än bara denitrifikation eftersom jag så enkelt har kunnat sänka ganska stor andel av doseringarna. 

Jag fortsätter å sänka ner och får då sänka mer och mer allt eftersom nitraten i akvariet sänker sig. 

Men pH värdet ut från filtret bör alltså förändra sig i takt med att jag minskar på kolkällan och då också de andra processerna som sänker pH som får sin energi från kolkällan. 

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, jonasroman sa:

Bra kommentar från Lasse, och här kommer min egna som säger lita samma sak men är en utvikning inom området alkalinitet och nitrifikation, denitrifikation:

 

Nitrifikation sänker KH, genom att det helt enkelt bildas H+ joner under denna process, när alltså ammonium oxideras till NO2 och NO3.  Detta sänker alkaliniteten, och pH. 

 

Motsatsen sker när NO3 reduceras till kvävgas, denitrifikationen. Då bildas OH joner som alltså höjer alkaliniteten, och även pH. 

 

Har vi nu ett akvarium med ganska mkt nitrat, och det finns kolkälla så det räcker för att denitrifiera nitraten, kommer den tilltagande denitrifikationen ge ett stigande  KH (trots att du alltså ej har höjt din KH dosering, det sker ju nu en endogen KH produktion i karet). Detta är viktigt att ha koll på, särskilt om man pysslar med kolkälla ihop med högt nitrat/nitratdosering.  Denna endogena KH produktion kommer ju tvinga dig att minska på din Balling eller kalkrektor, vilket på sikt kan leda till att Ca blir för lågt, då man ju måste styra sin dosering utifrån KH värdet. Detta är alltså en av de få situationer när en balanserad dosering kan trots det leda till en liten obalans mellan Ca och KH på sikt. Så har du ganska högt nitrat som är i sjunkande, så håll extra koll på KH, och även på lite längre sikt Calcium

 

/Jonas

 

 

 

Tack för gott inspel.

Jag ser detta redan nu. I alla fall på kH. 

Slutat med rowaphos/mer eller mindre och ökt flöde genom nitratfiltren har gett lägre pH men också höjt KH. Räknar med att det är som Lasse skrev - andra processer som påverkar pH men att denitrifikationen ger höjt kH.

Hur ofta rekommenderar du att jag testar kH och Ca? En gång i veckan eller oftare? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-12-23 at 11:15, Lasse sa:

Det pågår många processer som styrs av din kolkällan. De flesta sänker pH men just denitrifikation höjer pH. Om du ligger kring 1 - 3 ut så vet du att det är mindre risk att kolkällan (DOC) går till att göda de processer som sänker pH. Ju lägre ditt ingående nitrat värde är - desto mindre DOC behövs till den processen 

 

MVH Lasse 

Tänker du att detta stämmer:

Men pH värdet ut från filtret bör alltså förändra sig i takt med att jag minskar på kolkällan och då också de andra processerna som sänker pH som får sin energi från kolkällan?

Och så en fråga om proberna. Du har skrivit om levnadstid på pH proben men är det samma förväntade levnadstid även på de andra proberna? Salthalt, temp osv..??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...