Gå till innehåll

Samband mellan nitrat/kolkälla/Kh/Ca


jonasroman

Rekommenderade inlägg

På förekommen anledning:

 

Nitrifikation sänker KH, genom att det helt enkelt bildas H+ joner under denna process, när alltså ammonium oxideras till NO2 och NO3.  Detta sänker alkaliniteten, och pH. 

 

Motsatsen sker när NO3 reduceras till kvävgas, denitrifikationen. Då bildas OH joner som alltså höjer alkaliniteten, och även pH. 

 

Har vi nu ett akvarium med ganska mkt nitrat, och det finns kolkälla så det räcker för att denitrifiera nitraten, kommer den tilltagande denitrifikationen ge ett stigande  KH (trots att du alltså ej har höjt din KH dosering, det sker ju nu en endogen KH produktion i karet). Detta är viktigt att ha koll på, särskilt om man pysslar med kolkälla ihop med högt nitrat/nitratdosering.  Denna endogena KH produktion kommer ju tvinga dig att minska på din Balling eller kalkrektor, vilket på sikt kan leda till att Ca blir för lågt, då man ju måste styra sin dosering utifrån KH värdet. Detta är alltså en av de få situationer när en balanserad dosering kan trots det leda till en liten obalans mellan Ca och KH på sikt. Så har du ganska högt nitrat som är i sjunkande, så håll extra koll på KH(som vill stiga), och även på lite längre sikt Calcium(som vill sjunka om du doserar balanserat (och det gör du))

 

/Jonas

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 1 år senare...
On 2019-12-23 at 11:42, jonasroman skrev:

Motsatsen sker när NO3 reduceras till kvävgas, denitrifikationen. Då bildas OH joner som alltså höjer alkaliniteten, och även pH.

 

Jag doserar 1-2ml salpeter av stamlösningen 40gram/500ml dagligen, nu ligger NO3 på 5ppm. Innan doseringen låg NO3 på omätbart med redsea test.

 

Det har dock resulterat i att KH har fått en rejäl knuff uppåt och på två veckor gått från 8 till 15 (!). Sten i akvariet har blivit finare så jag avbryter ogärna.

 

Vad är tips att göra för att få KH på beskedliga nivåer, Både kortsiktigt men också långsiktigt under tiden man doserar NO3 höjande?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@ Casio Jag brukar inte tänka så mycket utan bara dosera eller sluta dosera för att få bättre värden.

Jag skulle alltså stänga av kH doseringen tills värdet är nere i det jag vill ha och sedan dosera mindre.

Kolla också Ca då det hänger ihop även om det inte brukar ändras lika fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste tyvärr tänka på det då KH har skjutit i höjden.

 

Jag doserar inte KH/Calcium för tillfället. Calcium doserar jag manuellt.

 

Du hade avslutat salpeterdoseringen och väntat ned KH, sedan börjat dosera salpeter i mindre mängd? mm, men vill inte ned i NO3. Funderar på att dosera citronsyra för att få ned KH.

 

Att mata verkar vara ett alternativ, men oavsett hur mycket jag matar stiger inte NO3. Kan det bero på att jag till 50% matar ren spirulina vilken med sitt relativt höga kolhydratvärde bidrar som kolkälla och på så vis lägre nitrat fosfat?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mm, har kört på tumregeln <värden - förbrukning, >värden - vattenbyte. Har funkat. Men nu går det så himla fort.

 

Tänkte om någon såg en smärtfri lösning på problemet. Är som sagt inne på citronsyra, ska skumma guiden och nätet lite fort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stigigemla skrev:
Är jag inte helt fel fungerar citronsyran som kolkälla + att det sänker pH - i alla fall innan den brutits ned. Det kan bli problem med bakterietillväxt och syrebrist om du kör utan skummare.

Japp. Citronsyran kommer att sänka pH i samband med att den tillsätts till karet. Därmed sjunker också KH. Problemet är att citratjonen metaboliseras av bakterier vilket inte bara leder till bakterietillväxt och syreåtgång utan även till att KH stiger igen pga hydroxyljonsproduktion. Citronsyra är därmed ingen nettosänkare av KH utan är i slutändan KH-neutral. Vill man sänka KH med syra behövs starka syror som t ex saltsyra - men det upplever de flesta som krångligt och risken för överdosering är för de flesta stor!

Vattenbyten är nog den enklaste lösningen i det här fallet!

Jag ersatte 1l akvarievatten med topp off för den som undrar..

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 12/23/2021 at 7:12 PM, Casio said:

Det har dock resulterat i att KH har fått en rejäl knuff uppåt och på två veckor gått från 8 till 15 (!). Sten i akvariet har blivit finare så jag avbryter ogärna.

 

On 8/24/2021 at 7:06 PM, Casio said:

Jag har även bytt salt till Red Sea coral PRO vilket jag tror förklarar KH nivån.

Använder du fortfarande Rea Sea Coral Pro?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Casio said:

Nej. Jag kör på Tropic Marin Pro-Reef.

 

Vill ogärna göra ett vattenbyte med syfte att sänka Kh då jag ligger så lågt i näringsvärden.

Bra, då är det inte saltet som trycker upp KH vid vattenbyten iaf.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...