Gå till innehåll

Nike83:s stora planeringstråd


nike83

Rekommenderade inlägg

Så var det dags att börja dela med mig av mina tankar kring mitt nästa tänkta projekt inom denna fantastiska hobby.

Min "kub" avvecklades och allt levande såldes bort samt en del annat. Vid den tidpunkten visste inte vi inte vilket hus vi skulle köpa, så det var ingen idé att flytta "levande" eller akvarium med oss i den långa flytten. Dock så behöll jag det mesta av teknik och en hel del "bra att ha".

För den som är intresserad av mitt gamla projekt: 310L kub

 

I juli lämnade vi Stockholm och flyttade söder ut och nu har vi lagom till årsskiftet kommit i ordning i vårt nya hus i Höganäs. 

Huset är relativt stort, men saknar tyvärr källare. Källare hade ju varit drömmen, men det blev inte så (man kan inte få allt). Dock finns det ett ganska så fina bi-utrymmen.

 

1377642442_planritning2019-12-28.jpg.f4c0a92bd073dcfbe0bead4e7f915801.jpg

 

Mina tankar:

 

Inriktning: Acroporor samt en del fisk.

I mitt gamla system hade jag samlat på mig en hel del fina koraller (Acropora), som nu är spridda över stora delar av Stockholm. Jag vill gärna köpa tillbaka fraggar om någon av köparna läser detta och  minns mig! :) . Jag tänker att jag drar igång med många små fraggar och låter det växa. Under tiden så får jag roa och njuta av fiskarna. 

Tänkta fiskar står på önskelistan:

  • ca 10 Anthias Evansii
  • 2-3 Gular kirurger
  • 1st Xanthurum
  • 1st Pomacanthus xanthometopon
  • 1st APOLEMICHTHYS XANTHOPUNCTATUS
  • 2-3 dvärgkejsare
  • 1st Acanthurus achilles
  • Div mindre fiskar

 

Så klart är jag medveten om att vissa av dessa kommer växa ur mitt kar så småningom, men det är ett senare problem att fiska ur dem :). Eventuellt kanske de inte funkar med 2st kejsare? 

 

 

 

Visningsakarium: 840 eller 920 l. 2000x700x600 alternativt 2000x800x600. 

Jag tänker att budgeten blir betydligt större ju närmare 1000L man kommer, och över 1000L så springer det iväg ordentligt. Jag har plats för ett längre kar än 2 meter. Jag vill inte ha det högre än 60cm, då jag, samt belysningen skall kunna nå ner till botten :). Djupet vet jag inte. Tankar

Självklart 3 sidor optiwhite, ytavrinning tänker jag kanske 1 meter eller längre? Reglering av vattenflöde till sumpen sker med "Herbie-overflow" (dvs 2st rör ner till sumpen varav man har en finreglerande ventil på det ena röret och det andra röret fungerar som nödrör).

 

Sumprum:

I förrådet skall de mesta av utrustning placeras. En lagom rymligt sump med följande: Filter-kammare, refugium, skummare och returpumpsfack.

Ett akvarium placeras under detta akvarium för vattenbyte. Separat akvarium för osmosvatten. Fraggkar, typ 1200x600x300. Separat karantän akvarium, typ RSM 130 som alla djur (fiskar och koraller) skall passera. 

 

1842735645_systemskiss2019-12-28.jpg.1fd102b2b9e6de5bbca1dafff3eb38d3.jpg

 

Teknik

-Belysning: 4st Radeon G4 Pro - jag vill uppnå ca 1W/L vatten. I detta fall skulle det ge 0,9W/L. - Jag är öppen för förslag på andra produkter.

-Skummare: Jag har idag 1st BBK mini 180 samt en mini 160. 160:an har trasig pump, så jag måste investera ca 2000kr i den om den ska börja snurra igen. Det optimala hade varit en storlek 200 eller max 250. Tror ni det är dumt att köra med 2st skummare? Kanske bättre att sälja bort och köpa "rätt" storlek istället? 

-Returpump: Eftersom att jag kommer ha akvarium och sump i olika delar av huset, så hade det underlättat väldigt mycket om returpumpen gick att reglera via WIFI eller koppla upp sig mot dator. Jag hade gärna köpt en Red Dragon då dessa är väldigt hållbara, men i detta fall hade pumpen inkl. 10V-adapter gått på 10.000kr. Jag har hittat Sicce SYNCRA SDC DC PUMP WIFI, som har 5 år garanti och mindre än ½ priset. 

-Cirkulationspunp: Inte kommit så långt. Troligen 2st Gyre

-Styrning: Eventuellt så behåller jag min gamla GHL 2a, men kompletterar med flera doserpumpar (har 4 huvuden nu, men behöver nog minst 3 till). Troligen kommer jag inte koppla speciellt mycket mer till min GHL än doserpumpar, temp och PH. jag anser att dagens produkter oftast har så pass bra inbyggda styrningar att en extern styrning inte behövs. 

 

"Metoder": Det kommer bli Triton-metoden till fullt ut. Jag har tidigare kört med KZ, men den är enligt mig föråldrad metod och dosering i "blindo". FM:s balling är inget alternativ heller.

 

LS och "Scape":  Tanken är att jag inte proppa karet fullt med sten, utan vara lite mer sparsam med stenen och låta korallerna få bygga massa. men självklart bra med gömställen för fisken. inspiration gällande " Scape ". 

Jag kommer köra helt utan bottensubstrat, då jag har härlett alla mina cyano-problem till sand/grus.  

 

 

Utmaningar:

  1. Blåljus i vardagsrummet. Frugan vill minimera detta och jag har viss förståelse för detta. Förslag på åtgärd?
  2. Måste borra igenom en "yttervägg" som är avskiljande mellan klädkammare och vardagsrummet som är av LECA-block
  3. Inget avlopp finns i förrådet som jag tänker ställa sump-akvarium med mera. Dock funderar jag på att regla upp ett golv och sedan lägga plastmatta runtom och sätta en golvbrunn. Sedan dra ett avloppsrör till garaget där brunn finns samt där diskbänk står idag. Diskbänken får flytta in i förrådet så jag lätt kan städa.

 

 

 

Kommer löpande fylla på i tråden när "pusselbitarna faller på plats". Säkerligen har jag glömt något. 

Väldigt öppen för konstruktiva förslag och lösningar ! :) 

 

 

 

  • Gilla 9
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant och spännande projekt!
 
Är det någon höjdskillnad mellan rummet där du tänkt ha visningsakvariet och förrådsrummet som ska bli sumprum? Jag tänker på avrinningen, kommer det att fungera med självfall?


Det är samma höjd på plattan (betong). Dock borde det vara någon cm för parketten i vardagsrummet.
Jag har tänkt att jag måste vika av väldigt tidigt om jag ska lyckas få lite fall på rören. Ska räkna mer exakt på detta...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett fall på 1 cm per 1 meter rör på de bägge avrinningsrören räcker. När du kommer så långt att du vet flöden och höjder kan jag gärna räkna på rördimensioner för att få till ett bra system. Det är en liten utmaning med nödröret, det måste vara ganska grovt för att inte börja klucka...

 

Att borra i yttervägg är alltid nervöst och en utmaning. Har du ritningar på eldragning i huset?

Jag borrade några hål i en bärande betongvägg i gillestugan. Hyrde en Hilti hos Cramo och det gick vansinnigt lätt att borra.

Ta gärna lite marginal (+10mm) på borrdiametern, för det blir inte helt raka hål. Jag fick lirka in mina rör, men det gick. 

 

Gå till sidan 2 för lite bilder på borrjobbet:

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom du är van vid profilux så skulle jag rekommendera dig att gradera upp till P4 - det finns en liten enklare modell nu 4e. Titta också på GHL belysningar - jag har löst blåljusproblemet genom att köra med deras LED bar 2 som har RGB dioder. Deras LX 72xx har inte RGB men enskilda LED i RGB så att du kan köra mycket blått men maskera det som vitt med hjälp av RGB tricket. Philips har också kommit ut med en generation 2 som jag blev väldigt imponerad av när jag såg den live i höstas. 

 

Jag har kört Pacific sun innan - väldigt nöjd med ljuset men kvaliteten var väl så där.

 

Returpump - styrbar?

 

Själv kör jag numera Coral Box nya smarta DCA pump med en möjlighet att köra en riktig 1-10V styrning via profiluxen. Innan använde jag en 4000 Jebao DCA. Den fungerade problemfritt i över 3 år (utan rengöring - jag rörde den inte under tiden) men gick tyvärr inte att styra förutom med deras egen kontroller. Min erfarenhet är att DCA pumparna håller en betydligt högre kvalitet än de gamla blåa. Min nya Coral Box DCA 4000 kostade ca 1000:- levererad hem. Då har jag råd att ligga med en reserv om något händer.En 12000 (som kanske du behöver) ligger nog runt 2000:- levererad hem.

 

På Sjöfartsmuseet har vi provat Aquarium Systems nya Maxi Jet DC 8000 och DC 15 000. De går också lätt att göra styrbara från Profilux. Du behöver bara en break out box och en 4 kanals 3,5 ljudkabel plus lite händighet. Instruktion finns i manualen. De har fungerat väldigt bra och säkert. 15000 varianten förser våra två stora korallsystem - 6*800 liter och 4* 12000 liter - med vatten på ca 65 % fart. För ett nytt experimentkar på ca 800 liter DT + 600 liter sump har vi två 8000 som kör växelvis mellan 10 - 65 %. De är dock lite dyrare 4000 - 5000 kr. 

 

För 4000:- får du två Coral Box DCA smart 12 000 och har råd att ha en komplett liggande som reserv. Är det något jag vet så är det att pumpar går sönder (om det inte står EHEIM på dem :)) förr eller senare.

 

Jag själv resonerar så att jag har investerat mycket pengar och tid i mitt akvarium - jag måste ha ett reservlager för de mest viktiga tekniska prylar jag har så att jag inte står handfallen när olyckan inträffar. Jag har till och med en P 3.1 liggande om min P4 går sönder. Mina wavemakers är två billiga RW-8 pumpar. Har alltid minst en i reserv och det har räddat mig många gånger. Jag byggde tyvärr in mig själv (storleksmässigt) till RW-8 - hade jag valt idag hade det blivit en Coral Box i stället (av de nya typerna)

 

MVH Lasse

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Slanten sa:

Ett fall på 1 cm per 1 meter rör på de bägge avrinningsrören räcker. När du kommer så långt att du vet flöden och höjder kan jag gärna räkna på rördimensioner för att få till ett bra system. Det är en liten utmaning med nödröret, det måste vara ganska grovt för att inte börja klucka...

 

Att borra i yttervägg är alltid nervöst och en utmaning. Har du ritningar på eldragning i huset?

Jag borrade några hål i en bärande betongvägg i gillestugan. Hyrde en Hilti hos Cramo och det gick vansinnigt lätt att borra.

Ta gärna lite marginal (+10mm) på borrdiametern, för det blir inte helt raka hål. Jag fick lirka in mina rör, men det gick. 

 

Gå till sidan 2 för lite bilder på borrjobbet:

 

 

 

okey, detta avstånd kommer vara 10 meter rör, så 10 cm låter rimligt. kommer tappa 10cm på överinningsbox, 10 cm på ventil, 20 cm på lite böjar och genomföringar. om bänken är på 1 meter så kommer överkanten på sumpen inte kunna vara högre än 1 meter. så det ska nog funka.

 

jag har ingen el i den väggen, utan huset har en trästomme där rören ligger. sedan har det ett skal av lecablock.

 

jag har gjort beräkning med hjälp av en gamal excel som jag hittat här på forumet för länge sedan "avancerad beräkning för returrör och pump". kom fram till Ø50 vid 4000l/h.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Lasse sa:

Eftersom du är van vid profilux så skulle jag rekommendera dig att gradera upp till P4 - det finns en liten enklare modell nu 4e. Titta också på GHL belysningar - jag har löst blåljusproblemet genom att köra med deras LED bar 2 som har RGB dioder. Deras LX 72xx har inte RGB men enskilda LED i RGB så att du kan köra mycket blått men maskera det som vitt med hjälp av RGB tricket. Philips har också kommit ut med en generation 2 som jag blev väldigt imponerad av när jag såg den live i höstas. 

 

Jag har kört Pacific sun innan - väldigt nöjd med ljuset men kvaliteten var väl så där.

 

Returpump - styrbar?

 

Själv kör jag numera Coral Box nya smarta DCA pump med en möjlighet att köra en riktig 1-10V styrning via profiluxen. Innan använde jag en 4000 Jebao DCA. Den fungerade problemfritt i över 3 år (utan rengöring - jag rörde den inte under tiden) men gick tyvärr inte att styra förutom med deras egen kontroller. Min erfarenhet är att DCA pumparna håller en betydligt högre kvalitet än de gamla blåa. Min nya Coral Box DCA 4000 kostade ca 1000:- levererad hem. Då har jag råd att ligga med en reserv om något händer.En 12000 (som kanske du behöver) ligger nog runt 2000:- levererad hem.

 

På Sjöfartsmuseet har vi provat Aquarium Systems nya Maxi Jet DC 8000 och DC 15 000. De går också lätt att göra styrbara från Profilux. Du behöver bara en break out box och en 4 kanals 3,5 ljudkabel plus lite händighet. Instruktion finns i manualen. De har fungerat väldigt bra och säkert. 15000 varianten förser våra två stora korallsystem - 6*800 liter och 4* 12000 liter - med vatten på ca 65 % fart. För ett nytt experimentkar på ca 800 liter DT + 600 liter sump har vi två 8000 som kör växelvis mellan 10 - 65 %. De är dock lite dyrare 4000 - 5000 kr. 

 

För 4000:- får du två Coral Box DCA smart 12 000 och har råd att ha en komplett liggande som reserv. Är det något jag vet så är det att pumpar går sönder (om det inte står EHEIM på dem :)) förr eller senare.

 

Jag själv resonerar så att jag har investerat mycket pengar och tid i mitt akvarium - jag måste ha ett reservlager för de mest viktiga tekniska prylar jag har så att jag inte står handfallen när olyckan inträffar. Jag har till och med en P 3.1 liggande om min P4 går sönder. Mina wavemakers är två billiga RW-8 pumpar. Har alltid minst en i reserv och det har räddat mig många gånger. Jag byggde tyvärr in mig själv (storleksmässigt) till RW-8 - hade jag valt idag hade det blivit en Coral Box i stället (av de nya typerna)

 

MVH Lasse

 

 

 

Vad är det för saker som blir bättre med en P4a mot P2an? :) WIFI är en bra grej och att man kan kalibrera doserpumpar och få meddelanden när media i en behållare börjar ta slut.

 

Förklara lite hur det funkar med att "ta bort det blåa" ! :) ska man komplettera med leddar som bara lyser rött och grönt? 

tror jag behöver skärma bort det blåa. detta är för mig den viktigaste pusselbiten innan jag kan beställa kar - min fru vill inte ha ett blått vardagsrum. ljuset genom akvairumet känns försumbart. 

 

snygg moddning. Coralbox är klart ett alternativ då ! :)  moddningen är inga problem. 

Ja pumpar går sönder. dock har min Red dragon reuturpump 50W överlevt i 8 år nu. men kanske bara tur. om den går sönder, så kostar det därefter... :) 

 

 

vad tänker du om min skummar-fundering? motorblocket är trasigt på den lilla skummaren. kanske kan det finnas något motorblock som passar impellern ? Länk till RE

 

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, MattiasN sa:

Välkommen till Skåne!

Ska bli kul att följa utvecklingen, kan kanske bli aktuellt med lite fraggbyte framöver :)

 

Tack!

 

Ja, jag hoppas på fraggbyte! kommer dock ta en stund innan jag ens har ett system igång får jag en känsla av.

Vart håller du hus? :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, nike83 sa:

 

Tack!

 

Ja, jag hoppas på fraggbyte! kommer dock ta en stund innan jag ens har ett system igång får jag en känsla av.

Vart håller du hus? :) 

Jag huserar i Åstorp :)

Håller på och planerar för fraggkaret som ska kopplas in i mitt system :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skall bli skoj att följa detta!

Varför väljer du gyre på cirkulationen?

Jag förutsätter på inriktningen att du kommer köra bare bottom. Jag själv kör ju det och har radions som belysning och om du ska köra så tycker jag du ska fundera över pumparna om du inte lika bra ska köra på ecotech vortech, jag är mycket, mycket, mycket nöjd med mina och du kommer ju ha infrastrukturen för det.

Har egen erfarenhet av gyre och tycker verkligen inte dem gör jobbet samt att ljudnivån är ganska mycket högre än qd. Jag har även hört från andra och är beredd att hålla med att jag tycker kvalitén är sisådär. Ditt system kommer ju stå där ett tag så lika bra att satsa på kvalité direkt!

Skickat från min SGP712 via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

P4:an är lite framtidsförsäkran - det pågår utvecklingsarbete hela tiden. du kan köra den i app, web eller via GCC - ett mycket bra klient-server program. Du har ytterligare en kommunikationsbuss - PAB. Den gamla för 1-10 samt de gula portarna är kvar (gäller inte 4e - den saknar de portar du använder till dina powerbars) Men köper du en 4 så kan du ha kvar all din gamla utrustning samt får en möjlighet med mycket nytt.

 

Apropå det blå. Orsaken till att folk kör så mycket blått är ju för att få fram fluorescensen - även om det är mycket blått i de vita LED så bländar våglängderna 500 - 600 nm ditt öga så att du inte ser de svaga ljuskällor som fluorescens ger. Emellertid - om du har ett balanserat förhållande mellan rött, grönt och blått  så kommer ditt öga att uppfatta detta som vitt ljus. det är RGB tricket. Det fungerar om du är inne i rummet - du har ett vitt sken i akvariet - ser de svaga källorna. Men står du utanför fönstret så ser du ett blått vardagsrum tyvärr. Bästa resultatet blir om du kör RGB plus vita i väldig högt Kelvintal

 

Vad gäller billigare skummarpumpar än Red Dragon - leta på Askoll eller Laguna istället. Den värld som kallas OEM är underbar 😁

 

MVH Lasse

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, izfisk sa:

Skall bli skoj att följa detta!

Varför väljer du gyre på cirkulationen?

Jag förutsätter på inriktningen att du kommer köra bare bottom. Jag själv kör ju det och har radions som belysning och om du ska köra så tycker jag du ska fundera över pumparna om du inte lika bra ska köra på ecotech vortech, jag är mycket, mycket, mycket nöjd med mina och du kommer ju ha infrastrukturen för det.

Har egen erfarenhet av gyre och tycker verkligen inte dem gör jobbet samt att ljudnivån är ganska mycket högre än qd. Jag har även hört från andra och är beredd att hålla med att jag tycker kvalitén är sisådär. Ditt system kommer ju stå där ett tag så lika bra att satsa på kvalité direkt!

Skickat från min SGP712 via Tapatalk
 

 

jag tycker de skyfflar mycket vatten på ett effektivt sätt. De är tysta. men kvalitén verkar vara sämre. Tunzes pumpar är väl av bästa kvalitén. mina har hållt i 5 år som jag har haft. 

mina pumpar måste vara helt tysta, framförallt på kväll/natt. 

men jag har inte bestämt något ännu gällande pumpar. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

47 minutes ago, nike83 said:

 

jag tycker de skyfflar mycket vatten på ett effektivt sätt. De är tysta. men kvalitén verkar vara sämre. Tunzes pumpar är väl av bästa kvalitén. mina har hållt i 5 år som jag har haft. 

mina pumpar måste vara helt tysta, framförallt på kväll/natt. 

men jag har inte bestämt något ännu gällande pumpar. 

Spännande projekt! Jag suktar efter denna pump; "TUNZE TURBELLE STREAM 3 6150" dock så är mitt kar för litet för att rättfärdiga det köpet. Den skall iprincip vara ljudlöst då propellern svävar med magneter. Kanske är något för dig & detta projekt? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

P4:an är lite framtidsförsäkran - det pågår utvecklingsarbete hela tiden. du kan köra den i app, web eller via GCC - ett mycket bra klient-server program. Du har ytterligare en kommunikationsbuss - PAB. Den gamla för 1-10 samt de gula portarna är kvar (gäller inte 4e - den saknar de portar du använder till dina powerbars) Men köper du en 4 så kan du ha kvar all din gamla utrustning samt får en möjlighet med mycket nytt.

 

Apropå det blå. Orsaken till att folk kör så mycket blått är ju för att få fram fluorescensen - även om det är mycket blått i de vita LED så bländar våglängderna 500 - 600 nm ditt öga så att du inte ser de svaga ljuskällor som fluorescens ger. Emellertid - om du har ett balanserat förhållande mellan rött, grönt och blått  så kommer ditt öga att uppfatta detta som vitt ljus. det är RGB tricket. Det fungerar om du är inne i rummet - du har ett vitt sken i akvariet - ser de svaga källorna. Men står du utanför fönstret så ser du ett blått vardagsrum tyvärr. Bästa resultatet blir om du kör RGB plus vita i väldig högt Kelvintal

 

Vad gäller billigare skummarpumpar än Red Dragon - leta på Askoll eller Laguna istället. Den värld som kallas OEM är underbar 😁

 

MVH Lasse

 

 

 

 

 

vi får se om jag uppdaterar datorn så småningom. :) 

 

men du att jag ska belysa rummet med rött och grönt? :) jag tror tyvärr ända möjligheten är för mig att skärma bort blåljuset. 

Förslag på hur det ska gå till? 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, catknife sa:

Spännande projekt! Jag suktar efter denna pump; "TUNZE TURBELLE STREAM 3 6150" dock så är mitt kar för litet för att rättfärdiga det köpet. Den skall iprincip vara ljudlöst då propellern svävar med magneter. Kanske är något för dig & detta projekt? 

 

 

spännande pump! 5 års garanti är inte dåligt!

 

denna pump hade absolut varit något för mig! tyvärr så behöver den en dator, men det får lösa sig :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, nike83 sa:

 

 

spännande pump! 5 års garanti är inte dåligt!

 

denna pump hade absolut varit något för mig! tyvärr så behöver den en dator, men det får lösa sig :) 

Behöver Stream 3 dator? Den här väl Tunzes styrning så den är väl "stand alone"?

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Knepet är att du drar ner på de vita dioderna - kör dem rätt lågt. Det vita ljuset skapar du med RGB. Eftersom det då blir väldigt lite av de bländande våglängderna så kommer du att se fluorescensen fast ljuset ser vitt ut. Det är så de flesta moderna T5 rör är konstruerade. Du behöver alltså inte gödsla med bara blått ljus.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...