Gå till innehåll

Fraggkar/karantän/vattenbyte?


MattiasN

Rekommenderade inlägg

Halloj!

Håller på och planerar för att koppla in fraggkar i mitt system. Fraggkar har införskaffats, 150×50x30cm, vilket känns trevligt, kab rent av finnas möjlighet till koraller och/eller fisk som inte funkar i huvudkaret:) 

Min tanke har hela tiden varit att bygga ställning med fraggkaret överst och sedan plats för det kar som jag använder som karantän, ett 200l 100x40x50cm, där jag tänkt koppla ihop avrinning med fraggkaret för att kunna använda det karet lite flexibelt. Ex för att byta vatten i systemet och då även genom att stänga några kranar kunna koppla bort det från systemet i övrigt och köra som karantän. 

Tänker att vatten pumpas från systemets sump till fraggkaret, som borras med två hål ner, där huvudröret genom ventiler kam styras antingen ner i 200l karet eller direkt tillbaka till sumpen igen. Även 200l karet borras med två hål ner.

Jag kan då använda 200l karet både som karantän och byta vatten genom att helt enkelt koppla bort det karet, tömma det och i lugn och ro blanda nytt vatten, sen bara koppla in det i systemet igen.

Men har funderat sista tiden på om det är värt micklet med den extra försvagningen? Bygger jag plats till karet under fraggkaret kam jag använda det till karantän, kam enkelt blanda nytt vatten i det och det är inte så svårt att tömma ut 160-170l (som är netto vad karet rymmer) med spannar och då kan man passa på och suga ut lite skit ur karet samtidigt.... Jag behöver inte heller karet i systemet för att få större vattenvolym, blir 1200-1300l ändå.... Visserligen inte jättemycket jobb att koppla in 200l karet oxå, men det ska borras och blir klart mer pvc att köpa och få ihop på ett smart sätt...

Så vad tycker ni, är det värt att koppla ihop karen och även koppla in 200l karet i systemet eller kan det lika bra vara fristående?  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med en liknande modell i 10 år nu och kan inte tänka mig att lämna det. Jag har ett 200 liters kar jag blandar salt i. Sedan pumpar jag vatten därifrån till korallsystemet som har en ytavrinning i sumpen till försäljningsakvarierna som har en ytavrinning till karantänsystemet som har en ytavrinning till husets avlopp.

Korallsystemets sump står på 10 cm frigolit och försäljningssumpen på 5 cm så det är lite nivåskillnad mellan sumparna.

Gör jag ett 200 liters vattenbyte så blir det 200 liter bytt i alla tre systemen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...