Gå till innehåll

Nystart Red Sea Max S 500


Micke S

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Jag och min sambo startade ett 250l för ca 10 år sen men pga sjukdom i familjen lades det ner efter ett par år. Startade upp det igen för ca 6 månader sen men det är ett gammal red sea som känns trångt och svårjobbat så nu har vi beställt ett nytt S Max 500. Är mitt uppe i planeringsstadiet och tar gärna emot tips och delade erfarenheter om någon har/haft samma akvarium. Har inte fått något leveransdatum ännu men kommer att uppdatera tråden kontinuerligt längs vägen.

 

Målet är ett blandat kar med lite/lagom med fisk och mer koraller, är väldigt sugna på att försöka oss på sps. Har beställt levande sand och marco rocks som vi kommer göra en scape med E-marco 400 revcement. 

 

Vilken metod kan rekommenderas när man startar med marco rocks och levande sand? I nuvarande startade vi med Red Sea Mature Kit och det har väl fungerat helt ok men då startade vi med LS. Någon som startat med marco rocks som kan ge tips och råd?

 

Har även funderingar kring vilken teknik man ska ha i sumpen. Refugium, algreaktor eller en ats, vilket rekommenderar ni?

 

Hur lång tid tar det ungefär innan man behöver börja med dosering och vilken metod/doserpump är vettig att köra?

 

Kommer att ta en lugn start då vi kommer att ha det gamla karet att gå vidare medans det nya körs in. 

 

Mvh Micke och Jennie

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Börjar med att säga att jag har noll koll på Marco (och S Max 500), men antagande är att det är som vilken död sten som helst.

Så någon form av startkultur hjälper ju, men jag skulle komplettera med lite LS för att öka diversiteten i floran.

 

Refugium / reaktor blir ju aktuellt först när du har lite bio-last men det är väl vettigt att planera för så du vet hur du ska sätta upp det. Refugium ska ju helst vara stora för att ge bra effekt, så det är ju helt klart beroende på hur mycket plats du har. Annars är ju en reaktor betydligt mindre platskrävande och mer flexibel.

 

Dosering skulle jag säga under första tiden möjligen skulle kunna bestå av någon typ av vodkametod eller liknande. Någon typ av Balling såsom AF/Triton/ATI är aktuell först då du har mer krävande koraller. Så beroende på när i tid du planerar stoppa i SPS och i vilken takt styr när du möjligen behöver dosera.

Metod beror på mängd och typ av koraller, Triton Core7 är exempelvis hög koncentration på och blir väldigt små doser med om du inte har större kolonier, då kan det vara vettigare att köra en mer "utspädd" metod som AF exempelvis.

Doserpump kör jag själv Aquamedic Reefdoser. Funkar bra och är smidig då du har kontroll och display separat från själva pumpen och kan ha den mer lätt tillgänglig. Å andra sidan föredrar du kanske en variant med Wifi så du sköter det via telefonen istället, men det har jag inte testat några, ännu.

 

Lite kort mina spontana tankar runt det du funderar på.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 månader senare...

Har nu fått akvariet, stötte på problem direkt.

Skruvskallarna gick rätt av när stommen skulle byggas ihop. Efter en del väntan på nya delar så flyter allt på bra igen!

 

Renoverar toalett samtidigt så blir en liten utdragen process men är på g iaf. Bilder läggs till eftersom.15882645394042046035577651271370.jpg.88984c80a5e086fdaefeccf53cd87a8f.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...