Gå till innehåll

Projekt: juvel


Neruza

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Här kommer en vägg av text och en hög av frågor...

 

Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället!

 

Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter.

Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen!

 

Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra om detta till saltvatten.

Tanken är att börja lite försiktigt, dvs fish only.

Tänkte mig några clowner, gul kirurg, städpatrull och ev någon annan spännande fisk!

För att sedan gå vidare till mjuka koraller och sedan hårda!

 

Här kommer frågorna!

 

vad jag förstått så är det levandesten som gäller, är levandesand lika viktigt?

 

min tanke är att slita ut juvels egna filter och låta stenen sköta filtreringen, med hjälp av powerheads eller liknande. Måla bakgrunden svart.

Men jag hade gärna viljat dölja all teknik. Detta kräver, vad jag förstått, en sump.

Då skåpen i bänken inte är så rymliga så kommer det inte få plats en större sump, så sumpen kommer endast vara till för att dölja tekniken och inte för att få mer vattenmängd som är värd att nämna. Detta ska alltså bli ett litet DIY projekt. bygga egen sump, fixa ytavrinnare, köpa skummare osv.

Vad för ytavrinnare? köpa? bygga? gärna tystgående

hur bygger jag sumpen? hur många fack?

vilken skummare?

borra hål i karet eller inte?

refugium?

hur göra jag med rören till och från sumpen? storlek??

hur stor pump behövs för att skicka tillbaka vattnet i karet?

 

Då jag tänkte börja med fish only så har antar att ljuskravet inte är något nämnvärt, så tänkte bara använda juwels egna marin LED lysrör. Men jag antar att dessa kommer behöva bytas ut när de hårda korallerna börjar trilla in? kanske inte ens räcker till de mjuka?

 

Kan jag låta juwels lock sitta kvar eller ska det bort? har inte sett många saltvatten kar med lock så antar att det finns en tanke bakom detta?

 

Jag har ett resande jobb och är borta ca 3 dagar i veckan, och jag vill inte be min gravida sambo att böra stora hinkar för att fylla på avdunstat vatten så en ATO kommer jag också behöva.

Hur bygger jag den? vad behöver jag? skickar man i ATO vattnet rakt ner i sumpen? 

 

Sedan kommer jag även behöva skaffa mig ett osmos eller ett RO/DI filter...samma sak? Då närmsta saltvatten shop ligger ca 1h iväg.

Vilket filter är prisvärt?

Vilket salt?

Vilka testkit bör jag ha?

 

Andra förslag på fisk?

 

 

som ni ser så har jag en hel del frågor, och det finns säkert många fler som jag inte har lyckats komma på nu i skrivandets stund...men som sagt så är jag helt grön... och hellre fråga för mycket än att göra ett misstag som leder till en total krash i karet, right? :)

 

Jag är oerhört tacksam för all hjälp jag kan få, då varje svar på en fråga är ytterligare ett steg mot min dröm :)

Mvh!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

vad jag förstått så är det levandesten som gäller, är levandesand lika viktigt?

 

Ja levande sten är bäst (det behövs nog inte 1kg/10 liter vatten som ofta förespråkats, ta så mycket som ser snyggt ut). Levande sand är onödigt, all sand blir "levande" efter ett tag.

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

 jag hade gärna viljat dölja all teknik. Detta kräver, vad jag förstått, en sump.

Alternativt skulle du kunna montera en Back To Nature-bakgrund och ha tekniken bakom denna: https://saltvattensguiden.se/topic/50443-ett-nytt-projekt/page/3/?tab=comments#comment-601033 frågan är dock om Juwelkaret är djupt nog för att du skall få plats med en skummare bakom en bakgrund, däremot kanske streampumpar och ytavrinning går att dölja på det sättet.

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

Då skåpen i bänken inte är så rymliga så kommer det inte få plats en större sump, så sumpen kommer endast vara till för att dölja tekniken och inte för att få mer vattenmängd som är värd att nämna.

När returpumpen stannar bildas en bakåthävert i returröret, så sumpen måste kunna rymma det vattnet som rinner tillbaks ner i sumpen innan häverten bryts. För att minimera mängden vatten (och därmed sumpens storlek) kan man sätta mynningen på returröret så nära vattenytan i akvariet som möjligt. Backventil lär däremot vara opålitligt.

 

Om du inte får plats med tillräckligt stor sump i skåpet skulle du istället kunna ställa den i ett skåp bredvid akvariet, så har jag ordnat det. I ett tidigare kar hade jag sumpen inuti en garderob på andra sidan väggen.

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

hur bygger jag sumpen? hur många fack?

Beror på vad du skall ha i den. Min är ett vanligt akvarium. Många innehåller bubbelfälla, men t ex Tunzes skummare använder en filtersocka som man även kan låta ytavrinningsvattnet rinna ner i, då blir bubbelfälla onödigt.

 

Se även t ex http://reefkeeping.com/issues/2003-01/gt/

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

vilken skummare?

Finns många bra, det viktigaste är att den får plats och är lätt att komma åt (både skummarkoppen och årlig rengöring).

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

borra hål i karet eller inte?

Antingen hål eller ytavrinning med hävert. Jag har det senare, verkar funka bra.

 

Om du borrar kanske någon av dessa ytavrinningar kan vara bra för att minska ljudet: https://blog.marinedepot.com/education-center/charts-diagrams/durso-herbie-bean-animal-overflow

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

refugium?

Inte fel om det finns plats.

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

hur göra jag med rören till och från sumpen? storlek??

De flesta limmar PVC-rör, detta är billigt och stabilt. 32 eller 40mm (från ytavrinning) och 20mm (från returpump) är vanliga mått. Själv använder jag silikonslangar (utom sista biten över kanten på karet, där har jag PVC), vilket ger lite mer flexibilitet, det är dock viktigt att slangarna inte riskerar att bockas någonstans.

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

hur stor pump behövs för att skicka tillbaka vattnet i karet?

Det beror främst på hur högt flöde du vill ha, höjdskillnaden (en del pumptillverkare har diagram över hur höjden påverkar), rörens innerdiameter och antal krökar.

 

Om du använder hävert till ytavrinningen bör inte flödet vara alltför svagt, då kan luftbubblor samlas och bryta häverten. Annars finns det många åsikter om hur starkt flödet bör vara: https://gmacreef.com/turnover-flow-rate-through-sump-reef-tank/

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

Kan jag låta juwels lock sitta kvar eller ska det bort? har inte sett många saltvatten kar med lock så antar att det finns en tanke bakom detta?

Traditionellt har man inte använt täckglas för att få så starkt ljus som möjligt. Jag vet inte hur det fungerar med LED-lampor, kan de placeras direkt på ett täckglas eller blir det för varmt? Utan täckglas bör däremot de flesta lampor placeras minst 20cm upp pga vattenstänk.

 

Förr ville man även ha hög avdunstning eftersom man då kunde tillsätta mer kalkvatten (främst till stenkoraller), men idag använder de flesta andra metoder för att tillsätta kalcium och då faller den anlendingen bort.

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

Jag har ett resande jobb och är borta ca 3 dagar i veckan, och jag vill inte be min gravida sambo att böra stora hinkar för att fylla på avdunstat vatten så en ATO kommer jag också behöva.

Ett par dagars avdunstning är ingen katastrof vad gäller salthalten, däremot kanske variationer i vattennivån (pga avdunstning) kan skapa problem med ytavrinningar och liknande. Tillsätter man kalkvatten bör man däremot undvika stora doser, då är ATO bäst.

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

Hur bygger jag den? vad behöver jag? skickar man i ATO vattnet rakt ner i sumpen? 

Det är nog säkrast att köpa en färdig. Tunze Osmolator 3155 är bra och har flera säkerhetsfunktioner för att förhindra att den hakar upp sig. Observera att du behöver en förrådsbehållare för sötvattnet, den får nog inte plats i skåpet om du har en sump där.

 

Mynningen på slangen från ATO:n måste sitta högre än sötvattenbehållaren, annars bildas en hävert. Vanligen brukar man montera slangen på akvariet. Sensorerna måste däremot sitta i sumpen.

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

Sedan kommer jag även behöva skaffa mig ett osmos eller ett RO/DI filter...samma sak?

Är du säker på att kranvattnet inte går att använda?

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

Vilket salt?

De flesta är nog bra.

 

On 1/10/2020 at 3:17 PM, Neruza said:

Vilka testkit bör jag ha?

För ett kar utan koraller räcker det med temperatur och salthalt. Efter några månader kan du börja mäta nitrat för att se om du behöver byta vatten. Om du bara byter väldigt sällan kanske även testa alkalinitet.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

On 1/13/2020 at 10:14 PM, Christian J said:

Ett par dagars avdunstning är ingen katastrof vad gäller salthalten, däremot kanske variationer i vattennivån (pga avdunstning) kan skapa problem med ytavrinningar och liknande.

Som räkneexempel avdunstar det 3-4 liter per dygn i mitt 300-literskar (lite beroende på temperatur och luftfuktighet). Om sumpbehållarens längd och bredd är 60x30 cm så kommer då vattennivån i sumpen att sjunka ca 5cm/dygn. En del skummare kanske är känsliga för sådana nivåskillnader, framförallt bör man försiktig så att inte  skummarens pump tar skada av för låg nivå.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ojoj! här ramlade det inte tips :) tack och bock för detta, verkligen :D

 

jag kom på att jag har ett helt oanvänt ytter filter, fluval fx4 för att vara exakt. Är jag helt ute och cyklar och jag säger som så här:

Skippa sump

Skaffa en skummare som kan hänga bakom karet (tips)

Köra FX4an som mekanisk filtrering, ev slänga i lite extra levandsten i filtret?

 

Är dock medveten om ato/osmolator blir ett problem med denna lösningen..., några ideér där?

Vad jag förstått så vill man helst ha ato:n ovanför sumpen/karet? vilket betyder att jag isåfall behöver ha en hylla ovan akvariumet? vilket inte är så snyggt

 

kanske ska släppa idén med FX4 med en gång?

 

mvh Neruza

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

ATO:n med pump ex: tunze 3155 behöver du inte ha högre än sumpen/akvariet, det viktiga här är att du inte har på fyllnads slangen nerstucken under vatten ytan om du har påfyllnadsbehållaren lägre än sumpen/akvariet, då du annars får en hävert när den slutar fylla på och vattnet rinner baklänges och fyller din påfyllnads dunk.

 

FX4:an kan du ju ha om du vill fylla den med levande sten om du vill ha mindre mängd i akvariet. Att ha i filter blir bara att du får rengöra dem ofta så de inte blir en nitrat fälla istället.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 hours ago, Neruza said:

Skaffa en skummare som kan hänga bakom karet (tips)

Den här är en ganska gammal modell, och inte så tyst har jag för mig att jag läst: https://www.deltec-aquaristic.com/en/products/skimmer/hang-on-skimmer/

Här en nyare, vet inte om den finns att köpa: https://reefs.com/2017/06/12/real-hang-protein-skimmer-lgmaquari/

 

Alternativt skulle du kanske kunna ha en nyare inneskummare i en vattenbehållare bakom karet, men det blir nog en mer skrymmande lösning.

 

10 hours ago, Neruza said:

Köra FX4an som mekanisk filtrering, ev slänga i lite extra levandsten i filtret?

Ytterfilter brukar inte vara så populärt med saltvattenakvarier, dels av praktiska skäl (slangar som hårdnar och kan lossna) men även för att de kanske inte gör så stor nytta. Risken är att det samlas mycket detritus i filterbehållaren.

 

10 hours ago, Neruza said:

Är dock medveten om ato/osmolator blir ett problem med denna lösningen..., några ideér där?

Om du använder hävert till sumpen måste ATO-sensorn sitta i sumpen. Men om du istället pumpar upp vattnet till en sump högre än akvariet (och låter det rinna tillbaks till akvariet av gravitationen) kan sensorn sitta i akvariet. Jag tror det finns ytavsug som drivs med pumpar men vet inte om de fungerar bra.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-01-23 at 01:49, Neruza sa:

 

Vad jag förstått så vill man helst ha ato:n ovanför sumpen/karet? 

 

mvh Neruza

 

Absolut inte, det har du missförstått helt.

ATO vill man ha under karet, de kommer med en pump som trycker upp vattnet till akvariet.

Det finns lösningar med att ha behållaren ovanför karet och samtidigt undvika hävert men det är mycket ovanligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...