Gå till innehåll

Bästa stockholsbutiken?


Alex913

Rekommenderade inlägg

Såg att det fanns lite andra trådar om vilka butiker som finns men funderar lite vilka som har bäst utbud med fiskar och koraller av dom?

  Hade tänkt åka till zoo i Bromma men vad jag kan döma av hemsidan verkar mycket vara beställningsvara. Det är ju möjligt att beställa på sidan innan man åker dit  men vill helst kunna kolla på dom i butik och även kunna fråga lite gällande fiskarna jag köper. Har en bit å åka så ni som bor i området kanske vet. 

 

Mvh Alexander

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

 

Jag var i söndag i 2st butiker. Triton-akvarium (i Täby) samt Aquariatech (i/på Hammarbyhöjden). Triton hade lite dåligt med fisk, men har närproducerade Bangaier inne. Aquariatech hade inte heller supermycket, men jag tyckte lite bättre utbud. 

ZOO var vi aldrig inne i. Tänkt på att kolla upp salthalt när du köper fisk från ZOO. förr så var den väldigt låg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton & AquariaTech är Saltvattensbutiker som drivs av entusiaster.

 

Bromma Zoo är en Hund & Katt-butik med en Saltvattensavdelning.

 

Utbudet på fisk i Bromma Zoo är större, men kanske att möjligheten att få tag i lite mer udda fisk är större hos entusiast-butikerna.

Utbudet av koraller i Broma Zoo var obefitnligt när jag var där sist, vilket iofs var länge sen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej kan väl iofs också åka runt till dom alla tre när man ändå är där. Men ska kolla triton och aquaristech i första hand. Kanske borde ta det i en annan tråd men är det möjligt att sätta i både städpatrullen och någon enstaka fisk samtidigt i ett nystartat akvarium eller blir det för hög belastning?  

 

Edit: Kan tillägga att jag ska åka in när jag sett att akvariet cyklat och har bra värden. 

Ändrat av Alex913
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har besökt alla tre frekvent senaste året :)

 

Bromma har mest fisk inne, nästan alltid fullsmockat. Dåliga/dåligt med koraller. Akvarierna ser ofta misskötta ut med mycket ful alger. Har dock köpt både fisk och snäckor som ff mår fint. Tror inte tiden riktigt räcker till. En lång tatuerad kille som jag inte minns namnet på är kunnig och hjälpsam. 

 

Triton. Inte så mycket fisk. Mer koraller. Motsatsen till säljare. I början kändes det som man kom in och störde när man kika runt. Men kommer man över det så är dom schyssta och kan nog svara på nästan allt. Får minst besök för att det är svårt att veta vad som finns inne. Ej uppdaterad hemsida och sporadiska fb inlägg om vad som finns.

 

Aquariatech. Inte jättemycket fisk. Korallutbud som jag tycker blivit bättre hela tiden sen jag börjat besöka. Går att följa på fb när sändningar kommer in. Svarar på messenger nästan dygnet runt :) och kan ta in det mesta. Tyvärr är hemsidan dåligt uppdaterad. Annars fullpott av mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Alex913 sa:

Okej kan väl iofs också åka runt till dom alla tre när man ändå är där. Men ska kolla triton och aquaristech i första hand. Kanske borde ta det i en annan tråd men är det möjligt att sätta i både städpatrullen och någon enstaka fisk samtidigt i ett nystartat akvarium eller blir det för hög belastning?  

 

Edit: Kan tillägga att jag ska åka in när jag sett att akvariet cyklat och har bra värden. 

Har inte akvarielagret salt längre?

 

Till off topicfrågan - läs här

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länken fungerar för mig i alla fall

 

Du måste vara inloggad för att följa den. @nike83- det är inte så att artiklar bara är tillgängliga för stödmedlemmar?

 

Annars har du en engelsk uppdaterad version här

 

https://www.reef2reef.com/threads/15-steps-to-starting-a-saltwater-aquarium-the-lasse-method.556865/

 

MVH Lasse 

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Lasse sa:

Länken fungerar för mig i alla fall

 

Du måste vara inloggad för att följa den. @nike83- det är inte så att artiklar bara är tillgängliga för stödmedlemmar?

 

Annars har du en engelsk uppdaterad version här

 

https://www.reef2reef.com/threads/15-steps-to-starting-a-saltwater-aquarium-the-lasse-method.556865/

 

MVH Lasse 

Okej ska följa din metod Lasse på steg 10 är det https://www.ica.se/handla/produkt/salpeter-pase-42g-santa-maria-id_p_7311311004414/ man ska använda? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...