Gå till innehåll

Sprängningar runt 30-50 meter bort.


RozZy

Rekommenderade inlägg

Avståndet har väldigt stor betydelse för hur mycket vibrationer fastigheten utsätts för. Det påverkas dock även av en mängd andra faktorer, tex hur husets är byggt, hur man borrat och laddat, hur mycket man spränger åt gången osv.

Det finns regler och riktlinjer för vibrationer, så mest troligt är detta inget problem. 30 m är dock väldigt nära, så om jag vore du så skulle jag för säkerhets skull ta kontakt med dem.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick svar från besiktningsmännen.

Ingen trodde det skulle vara någon fara, kommer bli stom-buller, så jag kommer troligen förstärka möbeln med några 4x4 bara för att sluta vara orolig.

 

De sa att det kommer att vara som att någon småpuffar karet 1mm Max om ens det.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förra året sköt de i va-schakt in till oss. Det var större stenblock typ 3*3m ca 20 m från akvarierna. Skakar en del då marken också var frusen men gick fint med akvarierna som står på alustativ på platta på mark.

Tunnelbana är ju lite större grejor men tror inte det finns anledning till oro.

/Mattias

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min står destovärre ej på Alu-stativ och är lite osäker om vissa skruvar sitter helt i sen några av skruv-hakarna var tvungna att böjas in. Blev lite fel med några när vi satt i ihop det.

men det känns väldigt stabilt.  Men man kanske skulle förstärka på något sätt, vet ej hur bara då det är proppsmockat med utrustning under den.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skulle nog säga att alustativ är negativt i detta sammanhanget eftersom de alstrar mer vibrationer/stötar till glaset. Trä är betydligt bättre ur den synvinkeln. Sen har du ett proffs limmat kar med slipat glas i jämn tjocklek på silikonfogarna. Ett ”fulskuret” o hemmalimmat glas där glas kanske går stumt mot glas i fogarna är en större risk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Kan det vara ett problem om några av skruvarna på stället blev ”överskruvade”?

 

Är sådana där ”cam lock” skruvar som Ikea brukar ha på sina möbler. Några blev lite böjda.

Innan jag satte glaset på testade jag att putta på stället och den kändes stabil och bara med rejäl kraft gungade den till lite, men det kanske dom alla gör ?

 

I värsta fall måste jag ta ut all fisk, vatten, Sten & sand för att byta ut alla skruvarna på stället.

 

Sprängningarna kommer börja i april och de ska hålla på i 6-9 månader. Sedan ska de spränga ut berget precis utanför oss för bostäder, dom kommer nog vara värre än t-banan.

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...