Gå till innehåll

yellow wrasse levde knappt ett dygn


FamljenAx

Rekommenderade inlägg

Inhandlade en yellow wrasse för att ta hand om plattmaskarna i karet. Ett dygn senare ser vi en eremit äta på huvudet. Övriga fiskar (kardinal och clown) vi inhandlade samtidigt lever och mår väl. Vad kan ha tagit kål på hen? Vad jag förstår sover den i sanden, vad lurar där? Tror vi har en krabba som gömmer sig någonstans, likaså en hel del borstmask men de verkar ju inte vara något man ska vara orolig för. Någon som har en idé innan vi försöker skaffa en ny. Hittar inget om wrassens fiender.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej och välkommen till Saltvattensguiden

 

Eremiter är asätare, så den äter bara på det den hittar. Lika så borstmaskar och krabbor. 

Fiskar är så klart olika känsliga och olika bra på att anpassa sig till nytt akvarium. Vet du om alla fiskar kom ur samma "system"? Kan ha varit olika salthalt, tänker jag.

Vissa wrassen gömmer sig i sanden på natten för att inte bli upptäckt av rovdjur. Har du sand?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, att wrassen var död när eremiten gav sig på den är vi med på, frågan är vad som dödade den. Om det var ett svagt exemplar eller om vi acklimatiserade för dåligt så törs man ju sätta in en ny, om vi har ett rovdjur någonstans så är det klurigare. Vi har ganska grov sand och fisken gömde sig snabbt i gruset så fort den kom ner i akvariet. Sen simmade den glatt runt och var hur pigg som helst. Jag fattade för att den gömde sig i sanden/gruset för natten. Har inte förlorat fisk på det sättet tidigare, bara crispa anemoner och den fattade vi aldrig vad som tog. Nu är ju iofs anemon och fisk helt olika saker så det behöver ju inte vara samma orsak. Är wrasse särskilt känslig? Trist att plattmasken blir kvar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...