Gå till innehåll

Korallvasen


Kimpos

Rekommenderade inlägg

Det har gått drygt ett halvår sedan jag stängde ner mitt RSR525XL. När jag för ett par veckor sedan bytte jobb och fick reda på att en kollegas son håller på med salt började det klia i fingrarna igen. 

Blev inspirerad av Reef Jar/Coral Vase-utmaning som en del körde på Youtube runt 2018 och funderar på att köra något liknande. En vas på ca 5-10 liter, luftpump för syresättning, värmare och lampa i teknikväg. Lagom mycket levande sten och sand. Enkla koraller såsom knappar och mjukisar, eventuellt någon Euphyllia (är svag för de) om det lilla flödet tillåter. Levande - inget större än någon räka och turbos för att hålla algerna i schack. 

 

Är det någon som har gjort något liknande? Vore kul att se! 

Kom gärna med tips och idéer! :)

 

Inspo-bild från google:

09708c396d8a22b20c82adbfb89c7359.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, Rameau sa:

spännande, hur är skötseln? antar du måste fylla på dunstat vatten varje dag?

Än så länge har det knappt dunstat någonting på tre dagar, så det är ytterst lite som behöver toppas upp. Har ingen lampa än, kommer i slutet av veckan, så får se om det dunstar mer av värmen från den. Sedan kommer jag bygga ett lock av plexi för att minska avdunstning. I övrigt kommer det vara regelbundna vattenbyten :) 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Film från uppstarten.

Vasen har snart stått en vecka. Hade hoppats på mer alger än vad som kommit, men det kommer. Funderar dock redan på att göra om scapen. Nu ligger stenarna på hög och det är trångt ner. Vill ju ha plats för lite knappar framöver!

Igår kom lampan från Amazon men har inte fixat något fäste till den än. En enkel, superbillig lampa men ser ut att vara schysst ljus ändå, troligtvis fullt tillräckligt för ett 8-liters.. ;)

Hoppas någon ser och gillar filmen!

 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, ormet sa:

Haha ja ok, 8L är nog så stor utmaning ja :D Lite Sexy Shrimp och en nano goby i det där blir perfekt.

Funderar på bara sexy shrimps, 3-4st. Vill undvika fisk för att minska belastningen. Gillar porslinskrabbor med, men ingen aning om de kräver större?

 

49 minuter sedan, Conjor sa:

Håller med snyggt filmat 👍

friskt vågat häften brunnet som man sa förr 😀

Tack! 😃 haha, visst är det så 😏

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort om scapen för att få plats med mer koraller. Fick till ett par hyllor och pelare och ser riktigt schysst ut. Och nu är det betydligt mer plats runtom stenen för att kunna placera koraller senare. Förhoppningsvis får jag även runt en mini-magnetskrapa utan att det tar i någonstans.

Filmade även denna gången. Hoppas någon uppskattar det! :)

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har massa supersmå ljusa larver som kryper långt ner på glaset. Dels är jag glad att se att där finns liv, har inte sett något annat från den levande stenen. Men sånna här har jag aldrig sett i mina två tidigare kar. Någon som vet vad det kan vara och de är bra? De är alltså riktigt jäkla supersmå :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt! Tänkte köra något liknande på jobbet. Vad är det för lampa du beställt? Har haft svårt att hitta någon bra. 


Coralbox AS-80
Finns på Fish-street för en femhundring. Kör samma själv. Riktigt bra ljus med fyra olika ställbara kanaler.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-02-09 at 11:43, Vetekli sa:

Snyggt! Tänkte köra något liknande på jobbet. Vad är det för lampa du beställt? Har haft svårt att hitta någon bra. 

 

On 2020-02-09 at 11:50, tiomm sa:

 


Coralbox AS-80
Finns på Fish-street för en femhundring. Kör samma själv. Riktigt bra ljus med fyra olika ställbara kanaler.

 

Nej det är en Lominie S20 Marine från Amazon. Kanske är samma?

https://www.amazon.de/dp/B076M15G2S/ref=pd_rhf_se_p_img_1?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=Y9S380HDPWSC9SCM2BX3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad kör du lampan på för inställning? Jag stoppade i en rosa Goniopora och precis likadana zoas som du (antar att vi handlar på samma ställe) förra helgen. Körde de båda blå kanalerna på +8 och UV/grön på +4 och Gonioporan bleknade på några dagar. Halverade styrkan efter det och hoppas på förbättring. Alla zoas verkar inte bry sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, tiomm sa:

Vad kör du lampan på för inställning? Jag stoppade i en rosa Goniopora och precis likadana zoas som du (antar att vi handlar på samma ställe) förra helgen. Körde de båda blå kanalerna på +8 och UV/grön på +4 och Gonioporan bleknade på några dagar. Halverade styrkan efter det och hoppas på förbättring. Alla zoas verkar inte bry sig.

Köpte de här i Kungsbacka förra helgen, kan det vara från samma? ;)

 

Kör på blått +6 och vitt +2. Första två dagarna körde jag bara blått +2 och så fort jag satte på lampan tjurade den rosa gonioporan ihop. Det blir bättre och bättre för varje dag och jag ökar successivt. Den gröna gonin och knapparna blir bara glada när jag tänder lampan ☺️

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...