Gå till innehåll

Högt PH värde.


pehog

Rekommenderade inlägg

En lite fråga om högt PH värde. Har sökt på nätet men inte hitta något riktigt matnyttigt om vad man kan råka ut för med för högt PH och vad som är för högt PH..

Led förut av lågt ph (7.8-8.1) värde och bestämde mig för att koppla in en  ATI carbon ex air.  Resultatet blev över förväntan. nu ligger PH på mellan 8.2 - 8.4 (enligt Apex) och 8.25 - 8.45 (enligt Focustronic.   Min fundering är om dessa värden är för höga skadliga för lps/sps koraller och fisk.

Tacksam för lite kloka åsikter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget som är under 9 skulle jag klassa som "för högt". Sedan är nog 9 i pH inte skadligt heller. Det farliga är nog snarare om pht ej är stabilt, och det brukar vara svårt vid högre värden. Ditt pH där låter idealiskt. Det är bara och njuta om det lägger sig där 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter betryggande 🙂   värdet har legat i dom krokarna i en månad nu,  kan variera med 0,05 -0.1 från en dag till en annan  Vad anser du vara ett stabilt värde?  Hur mycket variation under dagen eller mellan ett par dagar kan anses som acceptabelt?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog dina invånare som bestämmer mest, men om din max diff ligger på 0.1 från dag till dag så är det nog med alldeles utmärkt. 0,05 skulle vara helt hysteriskt, det är ju farligt nära mätfel med så små skillnader 🙂 Men ligger diffarna så smått från halvtimme till halvtimme med? Eller liknande små intervall. Men som sagt, det verkar som du inte har några problem med pH iaf!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte hört några klagomål från invånarna och inte sett något tecken på missnöje 🙂   Vet naturligtvis inte hur exakta värdena är, mätfel är inte uteslutet men är det mätfel så utgår jag ifrån att både apex och fokustonic mäter samma fel varje dag. ( är en viss skillnad mellan dom).  Det viktiga för mig är att det inte är skadligt höga värden. Naturligtvis är det variation mellan natt och dag från 8.2 - 8.4 vilket är helt naturlig och även mellan olika dagar men hittills har det inte varit under 8.15 och inte över 8.47 (som maskinerna visar). Om värdena överensstämmer exakt med verkligheten är svårt att veta.  Vad jag förstår av dig är det bara att låta det vara som det  är och njuta av tillväxten. 🙂 

 

 

Ändrat av pehog
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...