Gå till innehåll

Nytt 280 l kar


Ebba

Rekommenderade inlägg

Hejsan! 

Jag ska uppgradera från 134 l till 280 l. Tänkte sätta upp en rejäl sump (ca 100 l). Men har såklart en massa frågor! Ett par veckor efter att jag köpte akvariet så möblerade jag om och en del fiskar dog. Vill inte ha en återupprepning av det så vill inte flytta allt i ett svep. Tänkte därför göra så att jag plockar ut sand, levande sten, biobollar och en bit biofilter ur det gamla akvariet och blandar detta med nytt media och låter det gå tills dessa att värdena är vettiga. Sedan stoppa i mitt clownpar och/eller min Dottyback och väntar ytterligare tills jag fått tillräckligt bra värden för att sedan flytta över resten. Är det en vettig plan eller tänker jag helt fel? Har bara en skummare (upp till 200 l/h) räcker den eller behöver jag uppgradera? Tänker att om jag inte ökar mängden fisk (biologisk belastning) så borde ju skummaren räcka? Jag borde väl kunna ha 3 små fiskar i nästan 400 l utan skummare en period? Vilka delar vill jag ha i sumpen för att optimera den? Just nu har jag tänkt: 

1. Skummare

2. Aktivt kol

3. Levande sten

4. Macroalger med lampa (rött och blått ljus) 

5. Biobollar

6. Doppvärmare

7. Behövs biopellets? 

Hur stor genomströmning behöver jag ha per timme i sumpen? 

Har just nu tittat på en Streamer upp till 9500 l/h till visningskaret och tänkte behålla den jag har just nu för att få lite turbulens. Men hur placerar jag ut dessa i ett hörnakvarium? Kommer köra på en overflowbox för vill inte borra. 

Vill gärna (akvariet gått in sig lite) få i ytterligare lite fisk. Vill egentligen ha en muräna men inser att det inte går pga för litet kar och risken att den sätter i sig mina små fiskar. Finns det någon liknande fisk som kan funka? Har tittat på enginner goby men är lite orolig för min gobidion på 1,5 cm. Skulle även vilja ha en "Doris" men hittar lite olika siffror på hur stort de behöver. Är karet i minsta laget? Skulle ett tillvägagångssätt vara att köpa en liten och sedan låta den växa till sig i karet? Det är väl inte en supersvår fisk att sälja tänker jag? Jmf med tex en ilsken tryckare. Tack på förhand! BFU. 

 

IMG_20200123_193303579.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Ebba said:

Tänkte därför göra så att jag plockar ut sand, levande sten, biobollar och en bit biofilter ur det gamla akvariet och blandar detta med nytt media och låter det gå tills dessa att värdena är vettiga.

Om du inte skall köpa mer levande sten så hade jag flyttat över all den gamla stenen och fiskarna på en gång. Om du flyttar sanden utan att tvätta den kan det däremot röras upp mycket bakterier som irriterar djuren.

 

Om du däremot skall ha mer levande sten i det nya karet (i större mängd) kan du lägga i den först, och vänta tills den blivit inkörd.

 

Vad gör biofiltret för något? Biobollar tror jag inte gör någon nytta i saltvatten.

 

2 hours ago, Ebba said:

Sedan stoppa i mitt clownpar och/eller min Dottyback och väntar ytterligare tills jag fått tillräckligt bra värden för att sedan flytta över resten.

Det kanske är bra för vattenkvalitén, men om du haft problem med aggression mellan olika fiskar så blir det kanske mindre sådant om alla sätts i samtidigt. Det bästa hade kanske varit att sätta i fiskar som är både tåliga och fredliga först, om du har några sådana (clowner och dottybacks är t ex tåliga men ofta aggressiva).

 

2 hours ago, Ebba said:

Har bara en skummare (upp till 200 l/h) räcker den eller behöver jag uppgradera?

200l luft/h? Det är nog bättre med en större, jag använde själv en 150l/h i mitt 300l-kar och hade mycket algproblem trots få fiskar.

 

2 hours ago, Ebba said:

Jag borde väl kunna ha 3 små fiskar i nästan 400 l utan skummare en period?

Javisst, däremot kan det bli algproblem och nitrat stiger snabbare än annars.

 

2 hours ago, Ebba said:

Vilka delar vill jag ha i sumpen för att optimera den? Just nu har jag tänkt: 

Skummare, värmare och makroalger låter vettigt. Levande sten i sumpen är nog onödigt, likaså biobollar.

 

Är biopellets en kolkälla? Det kan användas för att minska nitrat och fosfat, men är inte nödvändigt.

 

2 hours ago, Ebba said:

Hur stor genomströmning behöver jag ha per timme i sumpen? 

Det finna olika åsikter (allt från akvariets volym per timme och uppåt), men inte för långsamt för då kan det samlas luftbubblor i häverten på overflowboxen (med eventuellt katastrofala följder). Observera att pumpens flöde minskas av t ex höjden från sumpen till akvariets överkant och antal böjar på rören.

 

2 hours ago, Ebba said:

Har just nu tittat på en Streamer upp till 9500 l/h till visningskaret och tänkte behålla den jag har just nu för att få lite turbulens. Men hur placerar jag ut dessa i ett hörnakvarium?

Kanske sätta dem symmetriskt (pekande mot varandra eller mitten på frontrutan)? Försök få till en resonansvåg om de är programmerbara, annars kan du kanske låta dem gå i 4-timmars intervall med varsin timer.

 

2 hours ago, Ebba said:

Vill egentligen ha en muräna men inser att det inte går pga för litet kar och risken att den sätter i sig mina små fiskar. Finns det någon liknande fisk som kan funka?

Blenniella och Salarias är skojiga och fredliga algätande fiskar, kan dock vara aggressiva mot artfränder. Kardinalfiskar är ofta vackra och fredliga. Wrassar/gyltor kan ta kräftdjur men sägs vara fredliga i övrigt, behöver dock sand och kan hoppa. Nemateleotris är vackra och fredliga men kan också hoppa.

 

2 hours ago, Ebba said:

Har tittat på enginner goby men är lite orolig för min gobidion på 1,5 cm.

Varför? Skulle gissa att dottybacken är ett större hot.

 

2 hours ago, Ebba said:

Skulle även vilja ha en "Doris" men hittar lite olika siffror på hur stort de behöver. Är karet i minsta laget? Skulle ett tillvägagångssätt vara att köpa en liten och sedan låta den växa till sig i karet?

Ja en fullvuxen blir alldeles för stor, men kanske ett litet ungdjur skulle kunna funka nåt år.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Christian J said:

Om du inte skall köpa mer levande sten så hade jag flyttat över all den gamla stenen och fiskarna på en gång. Om du flyttar sanden utan att tvätta den kan det däremot röras upp mycket bakterier som irriterar djuren.

Så min fiskdöd berodde förmodligen på upprörd skit från sanden? Kan jag köpa mer levande sand och hälla i det, sedan lägga i all levande sten och sedan alla fiskarna direkt? Flyttar skummaren direkt i så fall. 

1 hour ago, Christian J said:

Vad gör biofiltret för något? Biobollar tror jag inte gör någon nytta i saltvatten.

Biofilter är en kolkälla. Det ska hålla nere nitrat och fosfat. 

1 hour ago, Christian J said:

Det kanske är bra för vattenkvalitén, men om du haft problem med aggression mellan olika fiskar så blir det kanske mindre sådant om alla sätts i samtidigt. Det bästa hade kanske varit att sätta i fiskar som är både tåliga och fredliga först, om du har några sådana (clowner och dottybacks är t ex tåliga men ofta aggressiva).

Dottybacken kan vara rätt elak (ska aldrig mera lyssna på råden i zooaffären). Clownerna är hur snälla som helst. 

1 hour ago, Christian J said:

 

200l luft/h? Det är nog bättre med en större, jag använde själv en 150l/h i mitt 300l-kar och hade mycket algproblem trots få fiskar.

Den är märkt med 100-200 l. Om det är mängden luft eller storleken på akvariet är tveksamt. Men är ju i så fall i minsta laget. 

1 hour ago, Christian J said:

Skummare, värmare och makroalger låter vettigt. Levande sten i sumpen är nog onödigt, likaså biobollar.

Beror inte det på hur mycket sten jag har i visningskaret? Biobollarna hävdar folk att ger bakterier bra yta att fästa på och därför skulle vara bra. Men det kanske inte stämmer? 

1 hour ago, Christian J said:

Det finna olika åsikter (allt från akvariets volym per timme och uppåt), men inte för långsamt för då kan det samlas luftbubblor i häverten på overflowboxen (med eventuellt katastrofala följder). Observera att pumpens flöde minskas av t ex höjden från sumpen till akvariets överkant och antal böjar på rören.

Lika bra att kör volymen isf. Kostar ju inte särskilt mycket. 

1 hour ago, Christian J said:

Kanske sätta dem symmetriskt (pekande mot varandra eller mitten på frontrutan)? Försök få till en resonansvåg om de är programmerbara, annars kan du kanske låta dem gå i 4-timmars intervall med varsin timer.

👍

1 hour ago, Christian J said:

Blenniella och Salarias är skojiga och fredliga algätande fiskar, kan dock vara aggressiva mot artfränder. Kardinalfiskar är ofta vackra och fredliga. Wrassar/gyltor kan ta kräftdjur men sägs vara fredliga i övrigt, behöver dock sand och kan hoppa. Nemateleotris är vackra och fredliga men kan också hoppa.

En Salaris har jag. Han är riktigt trevlig. Har en banangylta, också väldigt fredlig. 

1 hour ago, Christian J said:

Varför? Skulle gissa att dottybacken är ett större hot.

Läst att de kan ta mindre fiskar. Men det kanske inte stämmer? Är väl trots allt en köttätare. Vad är risken med dottybacken? Har sett honom jaga banangylta men gobidion har han inte brytt sig om. Hört att de kan äta borstmaskar dock. 

1 hour ago, Christian J said:

Ja en fullvuxen blir alldeles för stor, men kanske ett litet ungdjur skulle kunna funka nåt år.

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 hours ago, Ebba said:

Så min fiskdöd berodde förmodligen på upprörd skit från sanden?

Ingen aning. Alternativt kanske stressen sänkte deras immunförsvar så att någon parasit tog död på dem?

 

6 hours ago, Ebba said:

Kan jag köpa mer levande sand och hälla i det, sedan lägga i all levande sten och sedan alla fiskarna direkt?

Ja eller skölja/tvätta den gamla sanden och sedan lägga i den.

 

6 hours ago, Ebba said:

Den är märkt med 100-200 l. Om det är mängden luft eller storleken på akvariet är tveksamt. Men är ju i så fall i minsta laget.

Vad är det för märke/modell?

 

6 hours ago, Ebba said:

Beror inte det på hur mycket sten jag har i visningskaret?

Hur mycket har du? Visserligen kan levande sten vara ett bra filtermaterial pga den medföljande bakteriepopulationen, men samtidigt kan bakterierna från LS kolonisera även andra material, t ex sand.

 

6 hours ago, Ebba said:

Biobollarna hävdar folk att ger bakterier bra yta att fästa på och därför skulle vara bra. Men det kanske inte stämmer? 

Det kanske stämmer (fast isf tror jag Siporax är ett effektivare material). Oavsett så handlar det nog bara om nitrifikationsbakterier (som omvandlar ammonium till nitrit och slutligen nitrat), vilket borde vara onödigt i ett kar med både skummare och levande sten.

 

6 hours ago, Ebba said:

 Läst att de kan ta mindre fiskar. Men det kanske inte stämmer?

Är din Gobiodon liten nog att kunna slukas hel finns kanske en möjlighet.

 

6 hours ago, Ebba said:

Vad är risken med dottybacken? Har sett honom jaga banangylta men gobidion har han inte brytt sig om.

Tänkte mest att den kunde stressa övriga fiskar. Annars brukar de leta efter små kräftdjur och maskar i inredningen, som du skrev.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 1/24/2020 at 9:44 PM, Christian J said:

Ingen aning. Alternativt kanske stressen sänkte deras immunförsvar så att någon parasit tog död på dem?

Kanske, eller en kombination. 

On 1/24/2020 at 9:44 PM, Christian J said:

Ja eller skölja/tvätta den gamla sanden och sedan lägga i den.

Kör på det. 

On 1/24/2020 at 9:44 PM, Christian J said:

 

Vad är det för märke/modell?

Denna: https://www.acuariosdepared.com/epages/61730630.mobile/en_GB/?ObjectPath=/Shops/61730630/Products/"SU-14564/boyu-skimme-separador-de-urea-wg-428-acuario-marino/13"&Locale=en_GB

On 1/24/2020 at 9:44 PM, Christian J said:

 

Hur mycket har du? Visserligen kan levande sten vara ett bra filtermaterial pga den medföljande bakteriepopulationen, men samtidigt kan bakterierna från LS kolonisera även andra material, t ex sand.

Lär väl bli typ 20 kg i scapen. Och sedan ca 30 kg sand. 

On 1/24/2020 at 9:44 PM, Christian J said:

Det kanske stämmer (fast isf tror jag Siporax är ett effektivare material). Oavsett så handlar det nog bara om nitrifikationsbakterier (som omvandlar ammonium till nitrit och slutligen nitrat), vilket borde vara onödigt i ett kar med både skummare och levande sten.

Haft hög nitrat. Har dock haft problem med cyano så har beställt hem ett fosfattest för att se om bristen på fosfat är orsaken till att nopox inte funkar. 

On 1/24/2020 at 9:44 PM, Christian J said:

Är din Gobiodon liten nog att kunna slukas hel finns kanske en möjlighet.

Får skippa den isf. 

On 1/24/2020 at 9:44 PM, Christian J said:

Tänkte mest att den kunde stressa övriga fiskar. Annars brukar de leta efter små kräftdjur och maskar i inredningen, som du skrev.

 

Ja. Han ska få flytta eftersom han bråkar med banangyltan. 

Tack för svaren! 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

54 minutes ago, Ebba said:

Hittar inte så mycket info om den på akvariesiter, men jag hade nog skaffat en starkare.

 

54 minutes ago, Ebba said:

Lär väl bli typ 20 kg i scapen. Och sedan ca 30 kg sand. 

20kg LS räcker nog mer än väl.

 

54 minutes ago, Ebba said:

Haft hög nitrat. Har dock haft problem med cyano så har beställt hem ett fosfattest för att se om bristen på fosfat är orsaken till att nopox inte funkar.

Makroalger är annars ett alternativ till kolkälla, du behöver nog inte båda om du inte matar väldigt mycket.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Suitable for tank 100-200L

 

Detta betyder att tillverkaren anser att skummaren är lagom till den storleken akvarie. Den siffran ska man generellt ta med en stor nypa salt, har man tänkt ha fisk vill man hellre titta efter siffror som är 2-3ggr mer än vad man har för burk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hej Ebba! Hur gammal var ditt gammal kar? Jag kommer att uppgradera mitt 50l till 250l och undrar om jag ska flytta redan från början  lite levande sand och sten från 50l som är bara 3mån gammal. Undrar om det kommer bli en nytta av det eller bara problem. 

Jag ska ha sumpen samt skummare i det nya karet. Ska man ha skummaren redan från början (bestämde mig att köra @Lasse metod) eller vänta tills man har flera fiskar? Hur gör du med belysningen? Vad har du för lampa i den nya?

Mvh agata 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...