Gå till innehåll

Polyp bailout Euphyllia!


PerS

Rekommenderade inlägg

Helt plötsligt har mina euphyllia börjat släppa sina polyper! Tre olika sorter som de senaste dagarna har släppt ett eller flera huvuden, och den äldsta har jag haft i 1,5 år. Inga snabba förändringar i de parametrar som jag mäter, som för närvarande är:

 

dKH    8
Fosfat    0.18ppm
Nitrat    4ppm
Mg    1350ppm
Ca    420ppm
pH    8.43

SG    34

 

Nån som har varit med om nåt liknande och har några tips på vad jag kan göra för att rädda dem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Såg denna först nu. Har haft precis samma problem med mina euphyllia. Dock hade jag en spik i kH några veckor innan men fick problem först när kh hade normaliserat sig. I mitt fall dog/dör även en del andra LPS . Fofaten i mitt kar är hög men det kan ju vara en effekta av snarare än enorsak till  att LPS:erna gått hädan. Kör du kranvatten eller osmos?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också hög fosfat, men den har varit stabil på en hög nivå under lång tid, så jag tror inte att det är orsaken. Tidigare nollade jag fosfaten och var tvungen att dosera för att få upp den, så nu försöker jag ligga på lite högre värden istället.

Jag använder osmos.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Skumt detta. Enda euphyllian som inte släppte alla huvuden är den som jag har haft i flera år. Dock ser jag att det har kommit något nytt huvud på en av de som släppte alla huvud (jag har låtit skeletten sitta kvar i akvariet). Det finns även levande lösa huvuden kvar som sköljs fram från nån vrå under stenarna lite då och då, för att sedan försvinna igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...