Gå till innehåll

Rickards minirev


rickard81

Rekommenderade inlägg

Funderar på att uppgradera belysningen. Skulle behöva bättre spridning på ljuset då vissa koraller börja skugga andra.

Antingen en hydra 52hd eller komplettera den befintliga hydra 26HD med en till.

T5 går bort då akvariet är 50*50 och dom kortaste rören är 60cm har jag för mig.

Eller har nån nått annat tips på belysning 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Tråkig dag idag kommer hem till akvarie där en clown, en kardinal samt en wrasse var döda samt en clown som kippade efter andan och dog senare på kvällen. Vilket var alla fiskar jag hade men putsarräkan verkar må prima.

kolla såklart alla värden vilka var följande.

calcium 400 

Kh 7,5

mg 1350

ph 8,2

nitrit 0

nitrat 2

fosfat 0 mäter med salifert 

Bytte även 20l vatten. Så frågan vad som hänt mina euphyllior var lite sura men övriga koraller oberörda. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
9 timmar sedan, mikoto skrev:

Vilken explosion av färger! Ser kanon ut, vad tråkigt med fiskarna du tappa. Sådant gör ont, speciellt när man inte har några svar på varför det skedde.

Tack. Ja de är väldigt tråkigt, hade problem med planaria när de hände men även dom dog vilket var bra iof. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
1 timme sedan, nike83 skrev:

hittade du orsaken till fiskdöden? 

är du säker på att det är cyano och inte spirulina? 

Nej hitta tyvärr inte orsaken. 
Är inte säker på att de cyano men ska undersöka lite mer och ska kolla upp spirulina. Tack för tipset de uppskattas.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
  • 6 månader senare...
  • 2 veckor senare...

Dosera phosphorus från ATI tex så blir det förmodligen bättre vid vattenbyte, om du nu har samma värden i bytesvattnet o rent rodi vatten vid byte. Alternativt om du häller i vattnet för fort så sanden släpper massa gas o tråkigheter

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Kenpro skrev:

Dosera phosphorus från ATI tex så blir det förmodligen bättre vid vattenbyte, om du nu har samma värden i bytesvattnet o rent rodi vatten vid byte. Alternativt om du häller i vattnet för fort så sanden släpper massa gas o tråkigheter

 

Du menar mot algproblemet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag menade mot störning vid vattenbyte eftersom ditt test kit visar noll på fosfat och 5 i nitrat. Algproblem kan också uppstå vid obalans av kolkälla, fosfat o nitrat då alla beståndsdelar ska finnas i rätt radio. Med rätt städpatrulls djur och lagom in och ut export är ej alger ett problem.

 

Såg inte att du startat om så skrev ifrån ditt vattenbytes störning i tidigare post ;)

 

Ändrat av Kenpro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Kenpro skrev:

Jag menade mot störning vid vattenbyte eftersom ditt test kit visar noll på fosfat och 5 i nitrat. Algproblem kan också uppstå vid obalans av kolkälla, fosfat o nitrat då alla beståndsdelar ska finnas i rätt radio. Med rätt städpatrulls djur och lagom in och ut export är ej alger ett problem.

 

Såg inte att du startat om så skrev ifrån ditt vattenbytes störning i tidigare post ;)

 

Okej de är lugnt men tack iaf för tipset. Just de problemet försvann när jag bytte märke på salt.

Just nu jobbar jag med höga nitrathalter men har börjat dosera Nopox så de är på väg nedåt nu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...