Gå till innehåll

Placering av Oxydator


Mr_Blue

Rekommenderade inlägg

Någon som kan komma på några för respektive nackdelar med att placera oxydatorn precis framför skummaren? Både skummare och oxydator står i sump.

Anledningen är att jag inte vill ha oxydatorn synlig i visningsdelen och att det blir problematiskt med att fylla på oxydatorn om jag placerar den efter skummaren i sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, Mr_Blue sa:

hmmm, hej Lasse. Misstänkte att det inte skulle vara bra. Tror du Oxydatorn blir helt verkningslös eller bara marginellt lite sämre?

Jag ska fundera på om den går att klämma ner efter istället.

Svårt att säga - beror lite på om skummaren drar mer vatten/timma än din cirkulationspump. Om den drar mer så kommer det att lämna 100% mättat vatten upp till karet - om Oxidatorn står efter skummaren kan vattnet kanske bli lite övermättat med O2 innan det kommer in i visningsdelen - medför högre halt i visningsdelen.

 

Det kan ju hända också att all ej katalyserad H2O2 kommer att katalyseras i skummaren och därmed gör själva desinfektionen av vattnet bättre - men inte ge någon direktverkan i karet.

 

Jag föreslår att du testar först och ser om du får effekten du vill ha

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...