Gå till innehåll

Problem med insuget- sätts igen


wrang

Rekommenderade inlägg

Har ställt frågan själv och kommit fram till att alla venturi kalkar igen vid den effektiva kontakten med luft det blir.

Man bör göra rent så ofta man orkar, rent tekniskt har ju skummaren försämrad effekt efter ett dygn.

Jag brukar hälla lite ljummet vatten i luftslangen någon gång i veckan och skrapa rent åtminstone varje månad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tar du luften ifrån inifrån sumpskåpet? tänker om du hade haft intaget utanför skåpet så kommer det inte så fuktig/saltig luft in till intaget.

Kör direkt utifrån luft och en co2 skrubben på utsidan


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ställt frågan själv och kommit fram till att alla venturi kalkar igen vid den effektiva kontakten med luft det blir.
Man bör göra rent så ofta man orkar, rent tekniskt har ju skummaren försämrad effekt efter ett dygn.
Jag brukar hälla lite ljummet vatten i luftslangen någon gång i veckan och skrapa rent åtminstone varje månad.

Första gången för mig, har funkat med andra skummare utan att behöva göra rent någon gång i månaden


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har haft samma problem men fått det att bli mindre genom att skummaren stannar helt en gång om dagen i en halv minut. Vatten från skumnaren sköljer bakåt så att säga 
 
MVH Lasse 

Okidok

Har nu programmerat GHL datorn att stänga av skummaren via tidkanal 1ggr dygnet i 1 min
Får se om det blir bättre på en månad


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan ju vara så att ni ligger lite för högt kalcium x kH för det magnesiumvärde ni har.

Med vanlig Ballingmetod kör jag  420 och 8 till 1350 och då får jag lite fällning.

Men där jag använder kalciumkarbonat i stället för bikarbonat får jag 0,2 pH högre och då måste jag sänka kH till 7 för att det inte skall fälla ut kalk i venturina.

Det är också lite skillnad mellan olika skummarpumpar. Det verkar som om det blir mindre fällning i de gamla Aquabee 2000/1 än i ATI:s elektroniska eller RIO pumpar.

Core 7 använder karbonat så där kan man vänta sig lite högre pH och större risk för fällning än med en standard Ballingmetod.

I karantänen där Ca och framför allt kH är lite lägre har jag ingen kalkutfällning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade varit intressant att hitta någon faktisk orsak, jag har aldrig försökt lösa det utan snarare bara gillat läget.

Jag brukar med core 7 ligga runt 7.5 KH, 450 CA och 1450+ MG, PH tämligen stadigt kring 8.3 med uteluft.

Kommer ej ihåg vad det är för skummarpump, kan vara aquabee, det är en äldre Bubble magus 5 med AC. Men venturin sitter ju utanför skummarkroppen dvs ett par centimeter från pumpen, hur skulle den påverka då..

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...