Gå till innehåll

Behöver jag Ro vatten?


S.Svensson

Rekommenderade inlägg

Har funderat ett tag på att starta ett saltkar, och min största fråga är hur vet jag om jag behöver använda osmos?

Har kikat på mitt kranvatten men tycker att det ser okej ut?

 

Har inte lagt något i karet än, har införskaffat mig red sea reef pink sand, red sea salt och 36kg sten som jag inte behöver laka ur enligt akvarieaffären.

 

Det ända som "fattas" är en "omvänd osmos" om det är nödvändig?

Screenshot_20200131-213411_Adobe Acrobat.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ditt vatten har en del kalcium - du bör inte använda de sk pro salterna med förhöjda kalciumvärden om du väljer kranvatten. Vad du inte vet här är din kopparhalt eftersom den oftast uppstår i ditt hus ledningssystem. Bor du it ett nytt hus eller i hus där vattensystemet nyss har renoverats - det kan finnas risk för kopparfällning.

 

Ett enkelt RO är säkrare - du behöver inte de mest exklusiva med silikatfilter enligt mig om det är kommunalt vatten (Si koncentrationen är inte uppgiven) men det skulle nog fungera utan också. Jag körde i många år utan RO i mina kar - men efter det att jag slutat med vattenbyte har jag startat med RO av säkerhetsskäl.

 

MVH Lasse 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...