Gå till innehåll

Laga kvarts rör till uv-c eller köpa nytt?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Skulle byta rör i ett av uv-c filtren och så började det att spraka och gnista.

 

Visa sig att när jag släppte på packningen så kom det in vatten. Hade dragit den för hårt och det hade skapat en spricka i röret. Gick fint så länge trycket var på men gick inte så bra när jag skruvade av.

 

Nu till frågan.

 

Kasta och beställa nytt eller laga med undervattens silikon? 

Klara t.ex. orca underwater glue strålningen som kommer från röret? 

Sprickan är lika stor som packningen så den blir helt täckt när jag sätter på packningen och drar åt.. men vill inte riskera ny adapter och nytt rör utan att lägga på lite säkring - om det är det som är rekommenderat - alternativ köpa nytt kvartsrör. Men det tar som vanligt tid å få hem :( 

 

Vad säger ni?

kvarts2.jpg

kvarts.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

35 minuter sedan, MattiasN sa:

Hm, har oxå lyckats spräcka ett kvartsglas, skulle inte våga använda el försöka laga, känns väldigt riskabelt.... Nog bara att beställa nytt....

jag har spräckt 3 st nu.. - på olika sätt dock.. 

Får väl försöka finna det och få beställt då. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett tips. När ni tar ut kvartsrören - sätt in ett kvastskaft som går helt igenom röret. Lossa bottre ändan av kvartsröret - lossa främre ändan. Ta tag i glaset och kvastskaftet i främre ändan. Dra försiktigt ut röret - håll skaftet rakt så att bottre ändan inte trillar ner i kammaren. Dra sedan försiktigt ut paketet med kvastskaft och rör.

 

Och byt det söndriga

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...