Gå till innehåll

Förvaring utav NORI?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Har äntligen importerat en ansenlig mängd med NORI alger till mina kirurger. Sparar stora summor på att få köpt rakt från källan.


Det är färsk nori - inte rostad.

 

Saken är den att de inte är vakumpackade utan är bara inslagna i plast och kanten är vikt med lite klister på insidan så att luften skall hålla sig något sådär på insida/utsida. 

 

Hur förvarar jag dem bäst? Leverantören säger torrt och allra helst kylt. Men jag har 2 alternativ. I fiskrummet - som också råkar vara tvättstuga - eller i garderoben på andra våningen.

 

Tror ni det finns risk för väldig förkortning av förbruksdatum om de placeras på ett eller annat ställe? 

 

Tacksam för tips.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 timmar sedan, Christian J sa:

Kan du inte lägga den i en lufttät plastburk, eventuellt med lite torkmedel?

Det blir många burkar. :)

Pratar om ganska så stora kvantiteter så därför diskuteras ett eget rum eller en egen garderob. Kan bara inte bestämma mig för vad som är bäst. Skulle helst stå torrt och svalt. 

Tvättrummet är ju inte direkt något utav det. 

Ställer jag det in i garderoben så luktar väl snart hela familjen sushi.

Får kanske överväga en sådan där vakum maskin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gjorde det enkelt. 

Köpte zip lock påsar och pressade ut luften från packeten som jag la i påsarna. När jag sedan stänger blir det "vacuum" packat. Håller lukten borta och räknar med att fukten klarar sig när allt nu är packat först i vanlig platsförsegling och så i zip lock's.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...