Gå till innehåll

Distanser till limning?


leifsson

Rekommenderade inlägg

Jag har nu beställt glas för att limma akvarium och sump 450 liter resp. 150 liter och 10 mm tjockt glas.

Innan jag beställde så bestämde jag mig för att ha 2 mm fog mellan glasen och jag tänkte fixa det genom att lägga tändstickor mellan glasen när jag limmar.

I denna guiden (http://akvarium.helipop.com/pages/glueing_aquarium.htm) så beskriver han att han tar bort tändstickorna när silikonet har torkat (ca 1 dag efter) och limmar ihop hålen.

Men kommer det nya silikonet då fästa på det torkade silikonet??

DSC02694.jpg.fc8d079eeba7e48e37662501b3f9195d.jpg

 

Jag funderar på om man som alternativ kan köpa små glas/plast pärlor 2x2 mm och sätta dit som distanser och helt enkelt bara limma in dem i fogarna. 

Om någon här har limmat med distanser så får ni gärna berätta hur ni gick tillväga. Tycker det finns förvånansvärt få guider på detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte 2 mm ganska tjock fog? Är det någon fördel ens att ha så grov fog, eller kan den bli en ömtålig punkt som har lättare kan spricka? På mina 50 cm höga kar här hemma från Szczecin så är fogen så tunn att jag inte får ner nageln mellan glasen ens.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte också det först, men av allt jag har läst så rekommenderas 2 mm till denna storleken av kar. Det går självklart bra med minimal fog men det kan bli spänningar i glaset. Jag kommer dessutom slipa glaset själv så då kan det vara bra att ha lite marginal för eventuella ojämnheter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mitt stora kar är limmat m distanser. 2mm verkar stämma. Dom använde distanser i plast avsedda ändamålet, men det går säkert lika bra m tändstickor. 
 

Dom limmade bara igen hålen efteråt, och strök ut över den befintliga fogen. 

Ändrat av runstenen
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går lätt att göra distanser av silikongummi.

Bara att lägga ut en kludd på en glasbit och sedan dra ut den till lagom tjocklek. Silikonet härdar på några timmar när det bara är ett par millimeter tjockt men det bör användas inom 24 timmar om det skall fästa perfekt mot nytt silikon Jag använder ett blad för en brytbladskniv för att skära lagom stora rutor som jag sedan lossar från glaset.

Sedan är det bara att skära till lagom stora bitar t.ex 5 x 5 mm och silikona dit dem där man vill ha dem. Vänta ett par timmar så de sitter fast och sedan är det bara att limma karet.

Fördelen är att dessa kan sitta kvar. De är ju av samma silikon som resten av fogarna.

 

En del tillverkare lägger ut silikonpluttar på den skivan som skall limmas och stryker ut dem till rätt höjd, väntar ett par timmar och limmar sedan karet.

 

Obs! Silikonet skall härda stillastående. Akvariet skall inte rubbas så länge som fogarna inte härdat helt.

 

Tvätta händerna innan du börjar med silikon så att det inte kommer med fett från fingrarna i fogarna. Använd handdiskmedel. "Flytande tvål" och handrengöringsmedel innehåller ofta fett för att hålla huden mjuk efter tvätt och fett är silikonfogens fiende nummer 1.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...