Gå till innehåll

Ännu en tråd om Cyno/dino


Warmar

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Jag har antingen cyano eller dino eller båda och skulle vilja få hjälp med att hitta en lösning på det.

Till att börja med, så vill jag säga att jag har lusläst saltvattensguiden och guider på youtube hur man blir av med Cyno/dino men jag blivit rätt förvirrad av all information och skulle vilja få hjälp med att reda ut allt.

 

Grundläggande info om mitt akvarium är:

275 l + sump, + tunze skummare samt rätt bra flöde. Det finns ingna makroalger i sumpen efter som utrymmet är för begränsat.

Är huvudsakligen ett sps dominerat  akvarium både både acropora och montipora med rätt bra tillväxt så där är inget problem. Jag doserar aquaforrest regelbundet i jämna intervaller uppdelat på 6 tillfällen per dygn. 

Jag har en osmos med silikatfilter. 

 

Mäter mina världen med saliferts dropptester och hade dessa världen:

Kh: 9,6

Mg: 1130

Ca: 400

No3: 2,5

Po4: 0

Ph 8,3

Nh3: 0

Ett månads gammalt tritontest konstaterade höga värden av

Tin, Copper, Iron och allt för låga världen av Potassium. 

 

Invånare: 

2 Clowner

1 Dvärgkejsare

1 Banangylta

2 Cromis

1 Putsarräcka

X antal singlar

X antal Ermiter

Skriver x eftersom jag inte vet antalet. 

 

 

Frågor:

1: Är det Cyano eller Dino eller båda? 

2: Cyano/dino är huvudsakligen på sanden. Jag misstänker att jag har båda och eftersom huvuddelen av "gukket"på sanden försvinner på natten. Vilket jag tolkar som att det är dino eller? Någon fläck här och där kanske är cyano också?

3: Jag brukar byta ca 10% per vecka och rengör gärna sanden då. Men det hjälper inte. Det kommer tillbaka redan dagen därpå. Borde jag sluta byta vatten och sluta "pilla runt i sanden" för att svälta ut? Vissa rekommenderar vattenbyten och vissa rekommenderar inte vattenbyten. Vissa tycker man ska rengöra sanden och andra inte. 

Känns som att det är rätt mycket dubbla budskap. Hur ska jag tänka?  

4: I facket där vattnet rinner ned i sumpen har jag filtermassa (sådant material man använder som filtermaterial i sötvattenakvarium). Detta huvudsakligen för att minska sörplande ljud när vatten rinner ned i sumpen. Är det ett problem och det vara en källa trubbel? Jag brukar göra rent den med jämna intervaller.  

5: Hur åtgärdar jag höga världen av Tin copper och Iron? samt låga världen av Potassium? 

 

 

Tack på förhand ! 

 

 

Cyano eller Dino.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är cyano du har och PO4 = 0 är den troliga orsaken. Vad visade din Tritontest vad gäller P och PO4? Om du kan lita på NO3 = 2,5 så är det bra.

 

I sådana här fall så brukar jag se till att PO4 är över 0.04 - NO3 över 2 och röra om sanden varje kväll när det är som värst och sedan vänta ut att det går bort

 

Ta ner din TRITON test till PDF och bifoga den här så vi kan se siffrorna. Vad använder du för salt?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej Lasse. Du verkar säker på att det är Cyano? Är det ett tydligt exempel eller kan det finnas dino också? T.ex de mer bruna små fläckarna. 

 

Bifogat finns de två triton testen jag gjorde för ca 1 månad sedan. Har ju gjort några vattenbyten sedan dess. Men är säkert till hjälp iaf. Jag använder saltet som finns på bilden här nedan.

Ett förtydligande ang filtermassan. Den har aldrig använts till något annat än just saltvatten. 

 

Greger: Hade biobollar ett tag men tog bort det eftersom det inte hjälpte för att dämpa ljudet. Har du någon idé förutom biobollar som reducerar ljudnivån?  

Salt.png

ICP-OES Triton test.pdf N-Doc Triton test.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle göra så här just nu. Stoppa vattenbytena. Höja PO4 upp till 0,05 - 0,1 mg/l . Störa mattbildningen varje kväll genom att röra om i sanden.

 

Ditt totala innehåll av N är väldigt högt i förhållande till ditt låga värde på P. Jag var i de trakterna när mitt system började att bråka ordentligt. KH2PO4 kan du få tag på här  - 4,3 gram till 1 liter RO vatten - 1 ml av den lösningen höjer 100 liter med ca 0,03 ppm PO4 - tillsätt varje dag tills du får stabilt mellan 0,05 - 0,1. Efter cyanon försvunnit kan du gå ner lite i PO4 men inte under 0,05

 

Av Tritonvärdena är jag mest oroad över det låga kaliumvärdet - där skulle jag följa Tritons råd om tillsättning av K.

 

Din salthalt verkar lite låg (baserad på TRITON resultaten - se här ) - ca 32 PSU. Höj upp salthalten till ca 35 psu och byt sedan inget vatten förrän akvariet är stadigt utan cyano. Innan du byter vatten - skicka in ett nytt Tritontest.

 

MVH Lasse

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Man brukar ganska enkelt kunna se om det är dino genom att när det är mörkt i karet lättar mattorna med slem ganska så fort.

Jag tycker att det talar för dinoflagellater i och med att du har ett nollat fosfatet.

Efter egen erfarenhet och vad jag har läst brukar cyano triggas av för högt fosfat i förhållande till nitrat eller nollat nitrat. 

Alltså nollat fosfat = dino. Nollat nitrat = cyano. Förhållandet 16:1 (Redfield ratio) sägs vara eftersträvansvärt. Det vill säga 0.1 P ger 1.6 N.

 

Svajiga värden på salthalt, alltså snabba förändringar har jag även sett trigga dino. Varför vet jag inte, bara en iakttagelse. Inga bevis för att det orsakar.

 

Jag har lyckats dra på mig dino flera gånger på grund av klantighet och bristande tålamod, men också lärt mig hur man smäller på skiten ;)

Då de flesta dinon kan livnära sig på både ljus och fast föda från smuts mm, så man får angripa dom från dubbla håll. Det vill säga på dagen solar dom sig och leker fotosyntes och på natten drar dom ner i grus och in i stenar för att käka smuts och matrester.

 

Motmedel:

UVC dygnet runt. Borsta bort och fånga upp slemmattorna med håv. Stör dom så ofta det går. Ordentlig cirkulation i karet så dinon hittar till UVC-filtret. Höj sakata men bestämt fosfatet till 0.1 (stöddosera). Väteperoxid och/eller oxydator för att försvaga dinon och bryta ner deras fasta föda. Brukar dosera 3 - 5 ml/100 l 3% väteperoxid 1 till 3 ggr/dag. Räkor tokdör av peroxiden. Koraller och anemoner blir kinkiga, så håll inte på med väteperoxiden något längre tag. 

Ändrat av KMG
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej. Men då stoppar jag vattenbytena ett tag framöver och håller koll på kemin med saliferttesterna. 

Kan orsaken till nollat fostfat vara allt för frekventa vattenbyten?

 

Blir mycket borstande och fejande för att störa tillväxten. En del av "gucket" i sanden försvann på natten så det tycker jag talar för dino också. 

 

Oavsett vad det är så verkar fosfatet vara för lågt och måste höjas.

 

Tack för hjälpen! 

 

Om någon något tips på lösningar att tysta en högljudd sumpavrining så mottages tips gärna. Slangen ned i sumpen ligger under vatten men det är andra ensam som ljudet kommer ifrån. 

Ändrat av Warmar
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ni någonsin konstaterat (med mikroskop) att det är dino som formar den typ av mattor? - jag har då aldrig sett det innan eller hört talas om att de formerar dessa typer av mattor. Det finns många typer av cyano så de behöver inte alltid se likadana ut. Mattorna är inte djuren utan ett slem bestående av mest kolhydrater - själva bakterien är en sticka med flera celler. Dessa mattor brukar försvinna när ljuset har släckts och vara borta på morgonen. När de bildat väldigt tjocka mattor så kan de vara fläckvis kvar. Troligtvis konsumerar bakterierna kolhydraterna under den mörka tiden och producerar dem med hjälp av fotosyntes under den ljusa delen.

 

Fosfatbrist kan visst orsaka cyano - det har jag lyckats med många gånger

 

Upp med fosfaten - rör om i sanden så mattorna bryts upp - gör det på kvällen när de är som störst.

 

Vad gäller beskrivningen av Dino så måste nog internet bestämma sig - gräver de ner sig - eller blir de pelagiska under natten? det kan finnas olika typer iofs men de man kan ta med UV - de går upp i vattnet - annars hade inte UV:et tagit dem.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gällande sumpen bifogar jag ett foto här nedan. Det är två rör varav det högre som syns i bild tydligast är i reserv om det skulle bli stopp i den nedre. Båda rören ned till sumpen har ett skyddsnät så inte sniglar m.m. pluggar igen. Det nedre röret är delvis omgärdat av filtermassa för att dämpa flödet och avrinningsljudet. Det fungerar utmärkt som lösning för ljudet men är kanske inte helt optimalt eftersom diverse skit ansamlas här. 

Jag brukar rengöra filtermassan ca varannan månad eller efter behov.     

 

Hittade en "maggie muffler på företagsakvariums hemsida. Det kanske skulle kunna vara en lösning? Någon som har erfarenhet av den? https://shop.foretagsakvarium.se/en/product/maggie-muffler-kitt

Bild sump.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-02-10 at 18:47, Lasse sa:

Har ni någonsin konstaterat (med mikroskop) att det är dino som formar den typ av mattor? - jag har då aldrig sett det innan eller hört talas om att de formerar dessa typer av mattor. Det finns många typer av cyano så de behöver inte alltid se likadana ut. Mattorna är inte djuren utan ett slem bestående av mest kolhydrater - själva bakterien är en sticka med flera celler. Dessa mattor brukar försvinna när ljuset har släckts och vara borta på morgonen. När de bildat väldigt tjocka mattor så kan de vara fläckvis kvar. Troligtvis konsumerar bakterierna kolhydraterna under den mörka tiden och producerar dem med hjälp av fotosyntes under den ljusa delen.

 

Fosfatbrist kan visst orsaka cyano - det har jag lyckats med många gånger

 

Upp med fosfaten - rör om i sanden så mattorna bryts upp - gör det på kvällen när de är som störst.

 

Vad gäller beskrivningen av Dino så måste nog internet bestämma sig - gräver de ner sig - eller blir de pelagiska under natten? det kan finnas olika typer iofs men de man kan ta med UV - de går upp i vattnet - annars hade inte UV:et tagit dem.

 

MVH Lasse

Jag har tagit upp gegg ifrån dessa mattor och satt under mikroskop och konstaterat dino. Dessutom av märket Amphidinium som sägs vara en extra seg modell.

Ett annat säkert tecken på dino är om mattan får små luftbubblor på tunna skaft/stronkar. Finns en ganska bra tråd på Reef2Reef där man lagt upp bilder på de olika arterna och dino-mattor. Är du säker på att det är cyano du fått vid fosfatbrist? Efter vad jag kan läsa mig till så är det just dino som kickar vid fosfatbrist i och med sin förmåga att äta organiskt och leka fotosyntes. Vid perioder med skitalger använder jag nu mer mikroskop för att "ställa diagnos". Fungerar faktiskt fint med de man kan köpa på eBay för några hundringar och koppla in på dator/telefon/platta.

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När du tittade - såg du också flercelliga "sticks" i mattorna? jag frågar eftersom litteraturen talar om kombinerat innehåll.  På de mattor som bilden visar ser jag dock inga toppar som du beskriver.

 

I mitt kar fick jag besvär i slutet på november med klarröd cyano på döda koraller och lite annan stans. Det var ingen kvävebrist men vid en Tritontest visade det sig att jag låg väldigt lågt i PO4. Höjde PO4 och nu fungerar det bra igen.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Lasse sa:

När du tittade - såg du också flercelliga "sticks" i mattorna? jag frågar eftersom litteraturen talar om kombinerat innehåll.  På de mattor som bilden visar ser jag dock inga toppar som du beskriver.

 

I mitt kar fick jag besvär i slutet på november med klarröd cyano på döda koraller och lite annan stans. Det var ingen kvävebrist men vid en Tritontest visade det sig att jag låg väldigt lågt i PO4. Höjde PO4 och nu fungerar det bra igen.

 

MVH Lasse

Nä, jag såg inga cyanoceller (sticks). Men jag har läst att det kan finnas kombinationer. Toppar/stronkar med luftbubblor uppträder ofta, men inte alltid. Nu senast trodde jag som sagt att jag åkt på cyano, men vid kontroll var det dino. Först någon vecka senare dök stronkar med små luftbubblor upp. Oavsett är framför allt dino en stor glädjedödare för hobbyn och kan bli riktigt kostsam om man har fina koraller. Stabilitet och inte nollat P eller N verkar vara A och O för att slippa eländet.  

 

Jag har börjat fundera över min oxydator. Den är jäkligt bra, men den verkar som effektivast när den är nyfylld och tappar sedan prestanda allt eftersom väteperoxiden förbrukas. Börjar misstänka att kanske den kan var en trigger. För oxydatorn bör väl påverka omsättningen på N och P? Funderar på om det inte trots allt skulle vara stabilare att köra med ozon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom en del av Väteperoxiden förbrukas till att bilda gas innuti behållaren så minskar koncentrationen med tid i den utträngande vätskan och doseringen blir lägre. Jag brukar lösa det genom att fylla på med nyblandat när den är tömd till ca 2/3 och då med lite högre koncentration än vid total påfyllning. 

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 månader senare...

Hur gick det för dig? Det verkar så att jag hr liknande problem. PO4 0 och NO3 har minskat drastiskt från 50 till 2 nu. Jag fick mycket bruna mattor med luftbubblor på viss ställe. Det blir mer på kvällr och mindre morgontid. 

Och blir lila mucket förvirrad när man läser vad man borde göra med detta... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...