Gå till innehåll

Fosfat i "nyuppstartat" kar


Ebba

Rekommenderade inlägg

Hejsan! 

Flyttade allt mitt levande till ett nytt 3 gånger så stort kar. Har förstått att man får en ny (men inte lika stark) cykel när man flyttar och river upp en massa skit. Ligger högt i fosfat nu (0,65 ppm) och ok i nitrat (6), nitrit är knappt mätbart, i vissa ljus kan mätglaset ha en svag svag rosa skiftning. Hur länge kan jag förvänta mig att cykeln tar? Tillsätter startbakterier och kolkälla (2,5 ml till 400 l per dag). Är det värt med en fisfatremover? Det har legat stabilt (möjligtvis minskat en aning) de senaste 3 dagarna. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad mäter du med? Vilken kolkälla?  Jag skulle ta det lugnt ett tag - se hur dina koraller och fiskar trivs. Efter en månad skulle jag kanske försöka gå ner till runt 0.1 i fosfat - 3-4 i Nitrat om ditt levande tillåter det. Om då Nitrat fortfarande ligger kring 3-6 ppm skulle jag helre gå in med en fosfatremover än använda kolkälla. Inga av dessa värden är någon katastrof

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 hours ago, Lasse said:

Vad mäter du med? Vilken kolkälla?  Jag skulle ta det lugnt ett tag - se hur dina koraller och fiskar trivs. Efter en månad skulle jag kanske försöka gå ner till runt 0.1 i fosfat - 3-4 i Nitrat om ditt levande tillåter det. Om då Nitrat fortfarande ligger kring 3-6 ppm skulle jag helre gå in med en fosfatremover än använda kolkälla. Inga av dessa värden är någon katastrof

 

MVH Lasse

Allt levand verkar må bra. Anemonerna var mindre nöjda men öppnade sig när jag ändrade flowet. Mäter med salifert (både nitrat och fosfat). Använder vodka som kolkälla. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...