Gå till innehåll

Göra om juwel Rio 240 till saltvattensakvarie


Pop81

Rekommenderade inlägg

Hej!

Jag är ny här på forumet och jag funderar på att göra om mitt juwel Rio 240l till saltvatten. Akvariet är knappt ett år gammalt o jag har juwels standard tillbehör som medföljde. + en eheim streamer 6500+. Så nu undrar jag vad som behövs för att göra om det till ett fungerande saltvattensakvarie tänker nu främst på de tekniska sakerna. Jag hade helst undvikit sump o borra i karet. Är inte så glad för att ha vatten utanför akvariet på grund av läckage risken. Har endel dåliga erfarenheter av det sen innan med läckande ytterfilter osv. Så finns det andra lösningar?  Proteinskummare o byta led rör o levande sten är väl ungefär så långt jag har kommit men sen vet jag inte:)!Jag är totalt nollad på saltvatten så tar tacksamt emot alla svar.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

 

Välkommen till saltvattensguiden och kul att du har hittat hit :)

 

Det finns fler som har modifierat sina Juwel kar genom åren, både med och utan sump. Utan sump är det främsta fokuset att få in en skummare som kan vara i karet och sen en schysst belysning plus flöde. Jag skulle satsa på att först läsa lite i andra ämnen som finns här på guiden gällande Juwel kar. Flera har använt sig av Tunze DOC 9012 som skummare och till flödet i karet skulle det gå bra med ex. 2st Tunze 6025 streamers. Sen gällande belysning beror lite på vad du vill sträva emot. Har du några idéer om vilka koraller eller om det ens ska vara koraller?

 

https://saltvattensguiden.se/search/?&q=juwel&type=forums_topic&page=1&search_and_or=or&sortby=relevancy

 

Sen överlag är mitt tips att läsa på mycket innan du sätter igång.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok tack:)! Och tack för infon. Jo jag hade tänkt mig någon enklare korall o skivanemoner och clownfisk längre har jag inte tänkt. Jag får anpassa invånarna efter det som funkar utan sump och med juwels belysning om jag byter ut rören, Osmos renare, skimmer. Men clownfisk är ett måste funkar inte det så får jag se mig om efter någon annan lösning.  Är inte så hemma på saltvatten så vet inte om det finns så mycket i fisk väg o välja på i ett 240l. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Jag har sps, lps mjukkoraller, 6 fiskar 1 zebra muräna och lite räkor i mitt. Jag kör med tunze 9004, helialux. Och bytte ut orginal led till marine blue. Jag hade kört med tunze 9012 skummaren om jag hade varit som dig för 9004:an är lite klen   mvh Pär

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok kanon:) tack för all info ja det är 9012  jag har tittat på ska ta o fundera lite mer på vad jag ska ha i o räkna lite på vad allt kostar kommer nog få göra det i etapper för pengarna rinner lätt iväg:)!. Jag ska försöka köpa så bra grejer som möjligt så man slipper byta upp sig sen när det inte funkar. Tack för all info:)!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt det här med att börja med salt. Man får så olika råd och alla kar är olika. 

Mitt grundtips är att försöka bestämma vad för slags kar du vill ha (alltså inuti inte utanpå) och sedan leta upp några trådar om kar som har ungefär detta djurliv.

Även om tekniken är rolig är den ju bara till för våra djur och skall anpassas till dem (och kanske våra kunskaper).

När du bestämt dig för hur du vill göra är det dags att leta akvarium. Tänk på att själva akvariet är en liten del av kostnaden. Belysningen kostar ofta mer liksom cirkulation + filtrering. En snygg möbel kostar ofta lika mycket som karet om den måste specialtillverkas.

Ett begagnat saltvattenkar med ljus och pumpar kostar ofta mindre än ett nytt utan tillbehör. Och konvertera inte ett sötvattenkar. Det blir sämre än ett dedikerat saltkar och ombyggnaden kostar alltid mer än man väntat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...