Gå till innehåll

Målvärde Po4 och No3


KMG

Rekommenderade inlägg

Jag hittar inga egentligt befästa målvärde eller förhållanden för Po4 och No3. Redfield ratio verkar vara fel (1:16 mellan P och N i plankton). Triton har gett ut en skrift där man viktat ihop 23 000 testade kar, men utan veta hur bra eller dåligt det sett ut i dom. Dom kommer fram till ett förhållande på 1:147 mellan P och N.https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.triton-lab.de/fileadmin/user_upload/support-uploads/TRITON_RATIOS/Triton_Tech_Paper_-_TRITON_Ratios_1.2.pdf&ved=2ahUKEwiZmZXKrNnnAhXs8KYKHdCUDs4QFjAAegQIAxAB&usg=AOvVaw3SDgwoletxci12DYb-H_qq

 

BRS har i en nylig video baserat på erfarenhet från "sps-kar" kommit fram till: Kar 1-2 år No3 mellan 0.5 - 3. Po4 mellan 0.03 -0.07.

Kar 2 - 3 år No3 under 25 och Po4 under 0.1.

 

Jag skulle därför vilja göra en liten undersökning av värden för No4 och Po4 i "fina och stabila kar", så kan jag sedan sammanställa och redovisa.

Föreslå gärna fler än de jag räknar upp som ni skulle vilja få in värden ifrån.

@Lasse  @stigigemla  @jonasroman @irwin_fletch @runstenen @danne031 @Colan @wrang @imre @izfisk @mcjagg

@Nils

Ändrat av KMG
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Henric sa:

Nitrat har jag svårt o mäta, men ett ögonblicksmätvärde när jag skickar till triton gällande fosfat ligger på ca. 0,018.

Men vad det är 5 timmar tidigare när jag matade har jag ingen aning om. 

Du har inga tidigare mätningar? Vad jag förstått är väl Redsea's Nitrat test tillförlitligt. Jag fiskar efter så många värden som möjligt för att kunna hitta en fördelning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-02-17 at 21:08, KMG sa:

 

Jag skulle därför vilja göra en liten undersökning av värden för No4 och Po4 i "fina och stabila kar", 

Föreslå gärna fler än de jag räknar upp som ni skulle vilja få in värden ifrån.

@Lasse  @stigigemla  @jonasroman @irwin_fletch @runstenen @danne031 @Colan @wrang @imre @mcjagg

 
tack.

ska man mäta sina värden menar du?

har inget bra värde för mina No4 samt Po4

är villig att ändå köpa tester och bidra med mina värden.

vilket märke är det som gäller idag?

 

Mitt kar har vart igång idag 3år 3 månader 30dagar

94618713-7B77-4D8B-AA95-54AE8804E2D2.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, wrang sa:

 
tack.

ska man mäta sina värden menar du?

har inget bra värde för mina No4 samt Po4

är villig att ändå köpa tester och bidra med mina värden.

vilket märke är det som gäller idag?

 

Mitt kar har vart igång idag 3år 3 månader 30dagar

94618713-7B77-4D8B-AA95-54AE8804E2D2.jpeg

Precis, jag tänkte göra en mindre undersökning av Po4 och No3 på långvarigt fina och stabila kar (över 1 år). RedSea är vad jag förstått det bästa jämte att skicka in till Triton. Är ett ständigt återkommande tema. Var ska man ligga på P och N och vilka förhållanden? Redfield ratio på 1:16, Tritons rekomendation 1:147 eller något annat? Tritons undersökning baseras på 23 000 kar, men den säger inget om akvariumens status. Men era kar är fina och långsiktigt stabila. Dom mäter vi på och räknar fram det vi kan ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ligger ständigt under 0.02 i fosfat på icp när jag skickar in det, för sällan. Pendlar mellan kanske, 5-15 i nitrat, mäter det alldeles för sällan också.

Dessa värden går hand i hand med ett system som mer eller mindre haft cyano de senaste två åren. 

Jo jag vet, jag borde dosera fosfat, påsarna från pmdd har bara legat här hemma i något år så vilken dag som helst nu...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror heller inte att det är någon bra idé att försöka hålla Redfield ratio i sitt akvarium, dels för att det inte är relevant och även för att det är svårt att hålla nitrat på så låg nivå som skulle krävas... Redfield ratio är ju heller inte vad många tror det är, eftersom de räknar fel... Se min förklaring här: https://www.reef2reef.com/threads/education-how-to-apply-redfield-ratio-to-ppm-values-of-po3-and-no3.691935/

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, KennethN sa:

Bra förklaring, tack @petnym

 

@jonasroman har också skrivit om detta här: 

 

 

De flesta rekommendationer jag har sett brukar ligga omkring 0,02-0,1 ppm PO4 och 1-10 ppm NO3, alltså ca 50-100 ggr mer nitrat än fosfat. Ratio N:P alltså omkring 80:1 upp till 160:1.

 

Se där... En till som tröttnat på alla som applicerar Redfield ratio på ppm-värden... Hade missat det då jag själv satt och klurade på detta ett par timmar häromkvällen.

 

Ändrat av petnym
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, petnym sa:

 

Se där... En till som tröttnat på alla som applicerar Redfield ratio på ppm-värden... Hade missat det då jag själv satt och klurade på detta ett par timmar häromkvällen.

 

Jag tror inte heller på Redfield, Triton eller på tror... Jag vill gärna veta. Därmed inte sagt att saker kan visa sig vara rätt. Därför jag gör ett försök med att få in faktiska värden från fina och stabila kar. Helst skulle jag velat få in från minst 30, då det i statistiska sammanhang är vad man kallar den minsta provgruppen för att kunna beräkna, hypotesprova och verifiera normalfördelning. Verkar inte finnas några sådana undersökningar gjorda? Tritons verkar tyvärr vara gjord utan att verifiera hur karen såg ut. Och då har man ingen nytta av 23 000 observationer.

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-02-19 at 19:41, danne031 sa:

Ligger ständigt under 0.02 i fosfat på icp när jag skickar in det, för sällan. Pendlar mellan kanske, 5-15 i nitrat, mäter det alldeles för sällan också.

Dessa värden går hand i hand med ett system som mer eller mindre haft cyano de senaste två åren. 

Jo jag vet, jag borde dosera fosfat, påsarna från pmdd har bara legat här hemma i något år så vilken dag som helst nu...

 

Mätte no3 idag, 25 hoppsan dags att ställa upp skummaren lite, eventuellt byta filtervadden vid nedloppet också, var nog bara en månad sedan....

Po4 omätbart enligt salifert som ju inte är särskilt bra, men omätbart betyder helt garanterat att det är lika lågt som det alltid varit.

Fick även tummen ur att dra fram en doserpump och koppla in po4 så att jag doserar 0.03 dagligen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-02-21 at 19:00, Michael Hansson sa:

för vad det är värt....

PO4: 0.03

NO3: 5-10

 

Skall tilläggas att jag själv anser mitt kar till EJ stabilt...påbörjade balling för 3 veckor sen

Det är även bra att ha startvärden från kar som inte dras med cyano eller dino. Tycker du har väldigt fint och det ser ut att vara i bra balans.

Ändrat av KMG
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, jag lovade rapport efter söndagens testning.

 

NO3: 2.5

PO4: 0.00

 

Vill man se när det testades så går det här: 

 

 

Jag vill tillägga då att jag inte haft stabila värden på näringsnivåer, att jag har Nitrat alls är för att jag doserar KNO3.

Jag har Cyano i fraggkaret där jag har bare bottom, men hr haft Cyano uppe i karet på sandbädd när jag hade högre näringsnivåer.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, wrang sa:

Glömde köpa po4 (fosfat)

men helt nytt red sea marine test kit

0 NO3

A07D6717-8B49-4D45-8EDC-B06CBA565BF8.jpeg.272048c8ed6de5f98e43d9610a69183c.jpeg

lämnar in ett triton test ICP-OES  imorgon för analys 

 

 

2260C513-56A8-4464-8515-15417B54BD27.jpeg.df00aaaf6581f451f93e35bd36266147.jpeg

F931E307-102F-4561-951A-96D9C524331E.jpeg.3d34b11b75eb90c8dba1f9e67177109d.jpeg

Får se hur jag ökar nitraten?

Hoppla hoppla, men intressant ändå. Har du problem med cyano? Enligt Jonas Roman, om jag inte minns helt fel, så är det i stort sett bara RedSeas test för nitrat som stämt med hans ICP-OES tester.

Ändrat av KMG
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...