Gå till innehåll

Något är fel!


Alex913

Rekommenderade inlägg

    Hallå startade för 2 månader sen upp mitt akvarium och har sedan snart en månad sen haft 2 clowner och en städpatrull i (9 turbo 6 eremiter 2 cerithium 1 mithrix och en putsarräka).

    Stoppade samtidigt i dom första korallerna 2 Rhodactis 1 Xenia och 1 Stjärnpolyp och 1 Kenya träd. Xenian vittrade bort på bara någon dag och stjärnpolypen har varit indragen sedan dess och nu på senare tid vittra bort mer och mer.

  Med just stjärnpolypen kan jag ha gjort bort mig då jag läste på nätet att man skulle borsta av den med en mjuk borste men tog nog en för hård borste för hela koraller smetades ut med stenen. Man kan dock se några väldigt små blommor titta ut på sidan av stenen 😕

   Rhodactisarna växer och ser ut att må bra och trädet tror jag också börjar ta sig mer och mer. Vad kan vara felet enligt mig ser alla värden bra ut Förrutom fosfaten som är lite hög kan det vara den som ställer till det? Mina värden:

 

Temp: 26C

KH: 9.3

Ph: 8-8.5 nånstans

No2: 0

Ammonium är på lägsta mindre än 0.15

Nittat: 5

Po4:  Tyckte tester var svåra läst men ser ut att vara 0.25-0.1

Ca: 440

Mg: 1270

 

Mäter med salifert tester. Har även börjat få en del grönbruna prickar på rutan som är väldigt svåra att få bort. Annars äter alla djuren och ser ut att må bra. 

  Ska tillägga att jag bara har en streamer än så länge på runt 6000l/h ska köpa till en andra genast vid lön. 

Ändrat av Alex913
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter inte så farligt på din beskrivning. Xenia kan vara ganska knepiga, de tar sig helt vilt i vissa akvarier och tvärdör i andra är min erfarenhet. Jag har bara lyckats med de i två av mina akvarium jag haft. Så fäst dig inte så mycket vid de. Stjärnpolyperna vet jag inte varför man skulle borsta av, men så länge du ser lite grönt kommer de nog ta sig igen. Avvakta med de du så kommer de säkert igen. Resten låter ju rätt bra.

 

Dina värden ser bra ut tycker jag för det du har. Två månader är fortfarande ett ganska nytt akvarium, räkna med att det kan vara lite skakigt någon månad till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta det lite dumma svaret och tråkigt när första koraller dör. Men var nästan glad att xenian dog. Man får vara försiktig med den för den kan sprida sig helvilt i akvariet och svår att få bort. Så vill man byta inriktning sen så kan dom bli en pest. Men visst e dom fina när dom pulserar 😀

Men som nämnts tidigare så kan dom vara lite bråkiga i vissa akvarier så koncentrera dig på resterande koraller istället.

Inget större fel på dina värden. Putsarräkor brukar vara känsliga mot dålig vattenkvalitet så har du sån levande så e du nog på banan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Alex913 sa:

1.025 ska den vara. Kalibrerat med ro vatten så den står på 0 innan jag mäter. 

Lägg hellre ett par tior på kalibreringsvätska eller blanda till en exakt mängd med pålitlig våg och kalibrera med. Att kalibrera något till noll som sedan ska visa rätt halvvägs upp på sin skala är inte optimalt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, danne031 sa:

Lägg hellre ett par tior på kalibreringsvätska eller blanda till en exakt mängd med pålitlig våg och kalibrera med. Att kalibrera något till noll som sedan ska visa rätt halvvägs upp på sin skala är inte optimalt :)

Okej men då ska jag göra det dumt att snåla på dom summorna! 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Alex913 sa:

Om jag nu skulle vilja ha i mera sten kan jag ha i mer levande sten eller måste jag köra torr/urlakad sten? 

Som du behagar - jag hade valt levande sten

 

Vänta lite med BTA:n men du kan nog introducera några mer koraller. Ta billiga och mer lättskötta.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag när jag mätte så var KHt så låg de nere på runt 6. Kan de svänga så fort eller mätte jag fel första gången? Var ca en vecka sen jag bytte vatten beror det på de? Har slut på salt så kommer ej kunna byta vatten förren på torsdag. Skulle jag ha försökt buffra upp det eller ska jag låta det vara? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en ganska drastisk skillnad från 9 till 6. Det kan vara mätningsfel också. Om det bara är KH som är galet är det lätt att höja dock, du kan köpa bikarbonat i mataffären och höja med. Höj isf en grad först och mät så att det verkligen höjs en grad, så du ser om du mäter rätt eller inte. 6 är lågt men inget kommer dö av det inom det närmsta så ha inte panik.

 

Vill du höja med bikarbonat så blandar du en lösning med vatten, det här receptet har jag använt tidigare:

 

Blanda 1 liter vatten med 76 gram bikarbonat. 1 dl av den lösningen höjer 300 liter vatten med 1 grad KH.

 

Så anpassar du doser efter ditt akvarium då.

 

Fortsätter KH att sjunka bör du titta över någon balling dosering eller något alternativ så du stödjer Calcium och Magnesium med då KH sällan äts upp ensamt. Finns flera olika bra lösningar om du inte redan valt en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, mikoto sa:

Det är en ganska drastisk skillnad från 9 till 6. Det kan vara mätningsfel också. Om det bara är KH som är galet är det lätt att höja dock, du kan köpa bikarbonat i mataffären och höja med. Höj isf en grad först och mät så att det verkligen höjs en grad, så du ser om du mäter rätt eller inte. 6 är lågt men inget kommer dö av det inom det närmsta så ha inte panik.

 

Vill du höja med bikarbonat så blandar du en lösning med vatten, det här receptet har jag använt tidigare:

 

Blanda 1 liter vatten med 76 gram bikarbonat. 1 dl av den lösningen höjer 300 liter vatten med 1 grad KH.

 

Så anpassar du doser efter ditt akvarium då.

 

Fortsätter KH att sjunka bör du titta över någon balling dosering eller något alternativ så du stödjer Calcium och Magnesium med då KH sällan äts upp ensamt. Finns flera olika bra lösningar om du inte redan valt en.

Okej beställde mer salt nu ändå, red sea då jag läste att det skulle vara högt KH så jag tänkte att det kunde höja lite. Men de kanske inte är tillräckligt då ska jag fixa bikarbonat till söndag då jag kommer från jobbet igen. Hur långsamt ska man höja KHt funkar en grad om dagen? 

  Tror nog det är jag som gjort fel när jag mätte. Har mätt med Jbl tester som visat 6 hela tiden men bytte nu till salifert och måste ha gjort något galet första gången då jag fick 9. Annars ser resten ut som sist lite lägre Ca och MG bara. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...