Gå till innehåll

Rutiner


Ebba

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Nedan är mitt bidrag iaf till det jag gör kontinuerligt med olika intervaller

 

Varje dag: Matar fisk

Varannan dag - några dagar i veckan:  Tar bort alger från rutan med algmagnet.

En gång i veckan: Fyller på osmosvatten till ATO:n, testa Ca, KH, Salinitet och temp, tvätta skummarkoppen och byta filtervadd i filtersockan.

En gång varannan vecka: 10-20% vattenbyte.

En gång i månaden: Fyller på ballingbehållare, skickar ICP test, testar NO3, kalibrerar doserpumpar, byter aktivt kol

En gång varannan månad: Byter fosfatremover

En gång i kvartalet: Rensar fläkt till LED belysning från damm, blåser ur stenen med ett pumphuvud för att få bort detritus ansamlingar

En till två ggr per år: Gör mer noggrann städning av skummare, streamers, pumpar osv.

En gång per år eller mer sällan: justerar upp belysning för att kompensera förlorad styrka.

 

Med reservation för att jag säkert missat några saker :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, stigigemla sa:

JAg har detta på min hemsida:

http://www.oceanakvarium.se/?category=pages/2_bra_att_veta/2_mer_att_veta&page=skotselrad

Och ett råd om vad man inte skall göra: Ändra inte ljusinställningen! Det tar för en del koraller mer än en månad att vänja in sig till en ny ljusinställning.

 

Tror du även kompensering ger samma effekt? Jag brukar efter varje år som gått nu lägga till 1% i ljusstyrka då även LED är en belysning som tappar styrka med tiden.

 

Håller med om dock att man inte ska hålla på att ändra alltför mycket. Jag har identiskt ljusschema gällande fördelningen av de olika kanalerna och våglängderna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En gång i tiden beräknade Cree (kvalitetstillverare) att deras lysdioder skulle lämna ungefär 70% av ljuset efter 50 000 timmar. Kommer jag ihåg rätt var det vid 70 grader och ett LEDchip på 0,64 mm2 som fick 700 mA. 50 000 timmar är 17 år räknat på 8 timmar per dygn.

I mina belysningar använder jag 1,3 mm2 LEDchip som jag driver med 240 mA och ungefär 55 grader varmt. Det är nästan 6 gånger lägre strömtäthet och lägre temperatur. Jag tror alla belysningstillverkare har sänkt strömtätheten i chipen så jag väntar mig en betydligt längre livslängd på LEDen i framtiden även på andra fabrikat.

LED har sjunkit väldigt i pris och verkningsgraden blir högre vid lägre strömtäthet.

 

Ledlampor för hushåll är en helt annan sak. De tillverkas för att gå sönder efter mellan 10 000 och 25 000 timmar. Annars skulle fabrikerna få lägga ned om man inte behöver byta lampor längre.

 

I naturen har vi monsun med mulet väder en månad och skiftande vattenvärden vilket korallerna normalt sett överlever. Men koraller flyttar väldigt sällan ned och framför allt uppåt på revet så de är vana vid sitt maxljus. Det kan ta mer än en månad för korall att bilda UVreflekterande proteiner när de får mer ljus så den tiden och kanske det dubbla kan det ta för en korall att anpassa sig. Det ser man om inte annat när man köpt en ny korall som kan ta uppåt ett halvår för att få full färg i det nya karet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...