Gå till innehåll

Silikon och barium på ICP - hur reglerar jag dem?


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Vet inte helt hur det har kommit in i akvariet men hur åtgärdar jag dessa "negativa" värden?

 

Har bytt kol och partikelfilter på osmosen. Skulle det hjälpa att också byta membran?

 

Har som regel haft högt värde ut från osmosen men blev minst 3 gånger så illa efter byte av filter. Kan man verkligen installera dem "fel"? De ser ju lika ut på båda sidorna.

 

Eller är det bara vårvattnet som sköljer med sig fler godsaker?

 

Silikon.jpg.07a77d75557efdaed2f5a5490ef56eef.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ska inte spela någon roll vilken väg du monterat kol- respektive partikelfiltret. Inget av de filtren kommer kan dock stoppa kisel (Silicon) eller barium. Membranet kan inte stoppa kisel helt och hållet, du behöver även ett avjoniseringsfilter (DI-filter) efter RO-membranet.

Är osäker på hur effektivt RO-membranet är på att stoppa Barium, men en kombination av RO och DI ska stoppa båda effektivt.

 

Har du någon TDS-mätare?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, KennethN sa:

Det ska inte spela någon roll vilken väg du monterat kol- respektive partikelfiltret. Inget av de filtren kommer kan dock stoppa kisel (Silicon) eller barium. Membranet kan inte stoppa kisel helt och hållet, du behöver även ett avjoniseringsfilter (DI-filter) efter RO-membranet.

Är osäker på hur effektivt RO-membranet är på att stoppa Barium, men en kombination av RO och DI ska stoppa båda effektivt.

 

Har du någon TDS-mätare?

 

Tack för ditt svar Kenneth.

Har ingen TDS mätare men har ett nytt membran liggandes. Hur ofta brukar du byta membran? 

Ser på senaste ICP att värdet ut från osmosen är extremt högt i silikon. Barium vet jag inte helt varifrån det kommer men det bör ju inte vara genom vattnet. Kanske något som kommer genom foder?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förutom kranvattnet har det sagts att Siporax och liknande kan ge förhöjd kiselhalt. Frågan är dock om höga värden är skadliga på något sätt?

 

Själv hade jag hela 1875 µg/l enligt Triton, men enligt Randy Holmes-Farley kan man inte lita på ICP-tester för kisel:

"Silicon as detected by ICP includes all forms that are present in the sample. That would include particulates of glass and zeolites and related solids, diatoms (they have silica structures), suspended silicone materials, and soluble silicic acid and silicate. Triton says they remove particulates, but I do not know what sizes they remove, or how effectively."
https://www.reef2reef.com/threads/reducing-silicates-without-gfo.318899/page-2#post-4167817

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Barium - se här

1. Phosphate iron-based (except ROWAphos or PhosBan)
2. Contaminated salts
3. Contaminated trace elements, in particular strontium
4. Dried fishfood

 

Använd AL fosfat remover för att ta bort Ba

 

Kisel (silicon)

 

Bland annat från siporax som körts anaerobt. Ingen fara - jag hade 20 000 mikrogram

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, Dimorb sa:

Tack för ditt svar Kenneth.

Har ingen TDS mätare men har ett nytt membran liggandes. Hur ofta brukar du byta membran? 

Ser på senaste ICP att värdet ut från osmosen är extremt högt i silikon. Barium vet jag inte helt varifrån det kommer men det bör ju inte vara genom vattnet. Kanske något som kommer genom foder?

Jag har aldrig bytt membran på de ca 3 år som jag haft osmosen. Har dock väldigt bra kranvatten, så membranet bör hålla länge. (På senaste ICP-analysen (ATI) så skickade jag kranvatten istället för osmosvatten i röret för RO. Hade "n.n" på allt utom kisel, där hade jag 224,1.)

 

Har du tagit prov på osmosvattnet så att du vet om det är källan (eller iaf en av källorna) eller om du ska leta efter någon annan källa?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, nike83 sa:

har du inget silikat-filter efter osmosen? tror det tar bort kisel (om man nu vill bli av med det).

Nej har inte det.

Har bara partikel, kol och membran. 

Men ser på värden som andra har registrerat att jag har en bit å gå. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, Lasse sa:

Barium - se här

1. Phosphate iron-based (except ROWAphos or PhosBan)
2. Contaminated salts
3. Contaminated trace elements, in particular strontium
4. Dried fishfood

 

Använd AL fosfat remover för att ta bort Ba

 

Kisel (silicon)

 

Bland annat från siporax som körts anaerobt. Ingen fara - jag hade 20 000 mikrogram

 

MVH Lasse

Tack Lasse.

Då räknar jag med att det inte behövs en akut åtgärd.

Har testat ATIs remover - det är en ändring - och så matar jag nu med färska alger i ett nytt märke men det är nog de ändringarna jag har gjort. Skall se om det sjunker med nästa ICP.

Vad tänker du är en bekymringsgräns för Barium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, KennethN sa:

Jag har aldrig bytt membran på de ca 3 år som jag haft osmosen. Har dock väldigt bra kranvatten, så membranet bör hålla länge. (På senaste ICP-analysen (ATI) så skickade jag kranvatten istället för osmosvatten i röret för RO. Hade "n.n" på allt utom kisel, där hade jag 224,1.)

 

Har du tagit prov på osmosvattnet så att du vet om det är källan (eller iaf en av källorna) eller om du ska leta efter någon annan källa?

Jag tar ICP var 14de dag.

Vattnet genom osmosen ger utslag på 300 i silikat. Men förstår att all silikat bli synligt på ICP så det är kanske inte så mycket å bry sig om.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
On 2020-02-28 at 14:36, Lasse sa:

Jag vet inte vad som är kritiskt för barium (om något) men Si nivåerna är IMO  inte farliga 

 

MVH Lasse

Barium verkar ju ok när man ser att jag har legat konstant högt. Vet bara inte varifrån det kommer. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...