Gå till innehåll

Kampen mot Dino


Tobbe

Rekommenderade inlägg

Hej! 

 

Har fört en lång utdragen kamp mot Dinos med 10dagars mörkläggning och dosering av nitrat och fosfat, kan bara konstatera att de kommer tillbaka efter varje gång. Jag har bestämt mig för att köra Dinoxal och behöver lite råd från er som kört det tidigare. Jag har i dagsläget inga koraller utan bara fisk och lägre djur som sjöborrar, räkor och snäckor. Är det ngn risk för mina lägre djur när jag doserar Dinoxal, ska jag försöka plocka dem ur karet innan jag doserar alltså. Kommer att mäta värden dagligen under doseringen.

 

tack på förhand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Tobbe sa:

Hej! 

 

Har fört en lång utdragen kamp mot Dinos med 10dagars mörkläggning och dosering av nitrat och fosfat, kan bara konstatera att de kommer tillbaka efter varje gång. Jag har bestämt mig för att köra Dinoxal och behöver lite råd från er som kört det tidigare. Jag har i dagsläget inga koraller utan bara fisk och lägre djur som sjöborrar, räkor och snäckor. Är det ngn risk för mina lägre djur när jag doserar Dinoxal, ska jag försöka plocka dem ur karet innan jag doserar alltså. Kommer att mäta värden dagligen under doseringen.

 

tack på förhand

 

Den enda gången jag använt Dinoxal så var det bara koraller som strök med. Kan ju finnas lägre djur i stenen också men det enda jag märkte som tog stryk i mitt fall var koraller. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, kaptenen sa:

 

Den enda gången jag använt Dinoxal så var det bara koraller som strök med. Kan ju finnas lägre djur i stenen också men det enda jag märkte som tog stryk i mitt fall var koraller. 

Känns som att det bara är att köra på, tackar!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dinoxal tar absolut kål på dinos och andra alger MEN var vaksam på att det tar även kål på lägre djur som sjöborrar, räkor. Erfarenhet från den gångna veckan, rekommenderar att ta ut dem innan behandling.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade missat denna tråd. Ja, jag har också upplevt att sjöborrar tappat taggar vid denna behandling. Sjöborrarna överlevde men det måste ha varit en smärtsam period för dem. Efter min dinoxal behandling har jag inte fått tillbaka algproblemen. 

 

Jag hade faktiskt en palettkirurg som strök med under denna period också. Om det berodde på dinoxalen låter jag vara osagt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan såklart även vara gifter från dino dock kunde man se så fort man tillsatte dinoxal hur taggarna på sjöborren la sig på sidan och sjöborren stannade av i sin rörelse. Vill dock dela med mig av en annan metod som var mer framgångsrik, jag har sakta höjt både nitrat och fosfat samt KH och nu är karet fritt från dinos. Har ett litet utbrott av cyano men jag kommer avvakta med chemiclean för att se om det går tillbaka av sig själv. Nitrat ligger på ca 50 och fosfat på 0,4 och KH på mellan 9-10. Känns som en mer skonsam metod men sen återstår arbetet med att sakta få ner värdena igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...