Gå till innehåll

Anemoner i akvarium!


mogge77

Rekommenderade inlägg

När jag skaffade mitt första saltvattensakvarium 1995 fick jag reda på att I stort sett alla anemoner var omöjliga att hålla vid liv i akvarium. 

Vissa arter tror jag fortfarande är väldigt svåra. Vad har ni för erfarenheter.

 

 Det skulle vara trevligt att få reda på vilka arter ni har haft med framgång och vilka arter som har dött, verkar svåra. 

 

 

Efterlyser alltså en Saltvattensguidens medlemmars samlade erfarenheter av anemoner tråd:  (som kan hjälpa till att välja anemon)

 

 

Jag har med god framgång haft följande arter:

 

Bubbeltipps , Entacmaea quadricolor, Nästan en självklarhet: Behöver vi kanske inte skriva mer om..

Fördelar: Finns i flera färger, förökar sig lätt,(lätt att få tag på) många clownfiskar trivs i den.

Nackdelar: Förökar sig lätt (Blir lätt för många), vandrar runt mycket och bränner annat i tanken.

 

S. Haddoni. (grön). Inskaffad 2006, Den lever och frodas än idag 14 år senare.  

 Fördelar: Den sitter stilla på botten, rör sig inte runt, verkar lättskött, har klarat nitratspikar och krascher. Clownfiskarna trivs i den.

Nackdelar: mycket klibbig, Den har ätit två fiskar under 14 år, en Naso Litteratus och en blennid.

 

S. tapetum.  (olika färger) Inskaffat tre stycken mellan 2005 och 2008, alla lever fortfarande, Den äldsta är 15 år.

Fördelar: Vacker, sitter kvar och vandrar sällan. sexy shrimps älskar att bo i den.

Nackdelar: Ingen värdanemon för clownfisk, 

 

Rockflower.  Införskaffad 2015. lever och frodas..

fördelar: färgranna, små

Nackdelar: små.

 

 

 

Jag avråder från dessa arter (dock efter endast ett försök. övertala mig gärna att försöka igen, genom att berätta om bra erfarenheter:

 

Heteractis crispa:  (vit, med lila spetsar) Inskaffad 2011, dog långsamt över loppet av 18 månader. trots bra värden och inkört akvarium.

 

Heteractis magnifica: inskaffad 2013, slutade aldrig vandra och var tvungen att ge bort den efter 4 månader innan den brände sönder hela burken.

 

 

 

Så vad har ni haft, och vad rekommenderar ni för anemoner?

 

 

 

 

Ändrat av mogge77
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anemoner är kul! Men de är svåra att kombinera med ett revkar är min erfarenhet. De är på tok för taskiga mot fastsittande djur, jag tror man kan ha mycket roligare i ett specialkar för anemoner istället. Med insugskyddade pumpar bla och inget som misstycker om att de kryper över de.

 

Du har ju missat hobbyns vanligaste anemon dock! Antagligen med flit 😉

 

Aiptasia sp. : Du får de vare sig du vill eller ej. Små, oftast brunaktiga i färgen. Främst fotosyntetiska men kan även leva på partiklar i vattnet, förökar sig brutalt i vissa kar.

 

Anemonia Manjano : Har jag aldrig haft, verkar ha många egenskaper som de delar med ovanstående men har trevligare färg och tjockare tentakler. 

 

Formmässigt är nog H. Magnifica min favorit, den har typformen för vad jag ser framför ögonen när jag tänker anemon. Ska se om det kan bli ett anemonkar någon gång. Då blir dessa en het kandidat.

  • Haha 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo,  jag tycker det är väldigt svårt att hitta bra info om Anemoner. De artiklar jag hittar har över 10 år på nacken, och innehåller inte så mycket "exempel" på artnivå.

 

Jag är tillexempel väldigt nyfiken på om någon har hållit den vita H.Crispa längre än två år med god lycka eller om den alltid för en tynande tillvaro, och är något som inte borde införskaffas?

 

Är också nyfiken på vilka arter som är benägna att vandra och vilka som verkar stanna kvar på plats i större utsträckning. 

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en H. Magnifica som hållit sig på samma plats från dag 1 och har suttit där i snart 1 år. Kan dock inte ha koraller för nära. Dom blir brända.

Väldigt vacker, men jag börjar inse att den kommer växa ur karet🙄

20200301_150404.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den verkar kunna bli större och mindre ganska fort , beroende på hur mycket jag matar den. (Den är oerhört glupsk) Den har stannat på en omkrets av ca 20-30 cm just nu. Om jag matar den mycket och regelbundet under några månader breder den ut sig till ca 45-50cm väldigt fort, men när jag låter den hållas med endast fotosyntes så krymper den underligt nog lika snabbt  ner i storlek igen och stannar till på ca 20-30cm.

 

Någon annan som har upplevt detta med krympande anemoner, eller anemoner som anpassar sin storlek efter matning?

Ändrat av mogge77
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

BTA...enda anemonen hittills...jättefin och bra för nybörjare..MEN som påpekats tidigare i tråden...de delar sig och kan om man inte är på hugget ta över allt o alla...men fin är den..

I mitt nästa kar ska jag satsa på en Haddonii...helt klart. Dock så medföljer kanske ett tvång av att köra aktivt kol på regelbunden basis...tycker jag läst å hört att Haddoni med fler "lite mer komplicerade" anemoner använder kemisk krigsföring i högre utsträckning än  tex BTA...som bara är gullig,men besvärlig 🙂

 

Kommer följa denna tråd.....bra initiativ 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/3/2020 at 1:09 PM, mogge77 said:

Heteractis crispa:  (vit, med lila spetsar) Inskaffad 2011, dog långsamt över loppet av 18 månader. trots bra värden och inkört akvarium.

 

Var den vit under hela tiden?

 

En tanke slog mig, om en anemon har naturligt vit färg (och alltså inte är blekt) så innebär det väl att nästan allt synligt ljud reflekteras, men hur får isåfall zooxanthellerna tillräckligt med ljus? Kan det vara så att just dessa anemoner lever nära vattenytan och är anpassade till extremt starkt ljus, men hur skyddar de sig då mot UV-strålning? Eller lever de djupare ner och livnär sig främst på plankton?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det sägs ofta att vandrande anemoner kan skadas av pumparnas insug, gäller det även vanliga streampumpar med pulsfunktion, t ex Turbelle? Behöver man täcka insuget med nät eller filterskum? En annan idé jag fick är att placera pumpen i mörker (kanske inbyggd i en konstgjord bakgrund), så att anemonen inte kommer att vilja vandra dit.

Ändrat av Christian J
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu kanske jag får mothugg 🙂

Det finns två typer av symbiosalger..zooxanteller o zoochloreller (stavning)...där chlorellerna gissningsvis i högre grad aktiveras av uvljus....detta är ett antagande jag gör då chloreller även återfinns i fotosyntetiserande växter på land...

Jag uppfattar de flesta anemoner som opportunistiska organismer, dvs de har många sätt att äta...matrester, solljus, matning av clowner (har säkert glömt nåt). Gällande den vita crispan så är den inte kritvit enligt mitt tycke utan blekvit med ett slemlager på utsidan och därmed kan den tillgodogöra sig solljus precis som en mörk anemon.....

Vandringsbenägenheten kan ändå vara som du säger, beroende av soltörst och/ eller brist på strömt vatten...

Anemoner är kul p.g.a deras individuella beteenden även inom arten.....

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Christian J sa:

Det sägs ofta att vandrande anemoner kan skadas av pumparnas insug, gäller det även vanliga streampumpar med pulsfunktion, t ex Turbelle? Behöver man täcka insuget med nät eller filterskum? En annan idé jag fick är att placera pumpen i mörker (kanske inbyggd i en konstgjord bakgrund), så att anemonen inte kommer att vilja vandra dit.

 

Ja, i allra högsta grad. De kan dessutom bli så ofantligt små att man tappar hakan första gången man ser dylika saker hända.

I mitt förra kar hade jag en rejält stor BTA som kröp in i ett pumphörn med galler som hade öppningar av typ 2mm breda springor, jag såg det hända och trodde det var sista gången jag såg den men någon vecka senare råkade jag se den på väg ut igen. 

Mörker hjälper inte, de drar sig ofta undan till svarta hål, en pump måste säkras med extremt tätt material som damstrumpor eller tjockare filtermassa om man vill vara helt säker.

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/6/2020 at 11:05 AM, danne031 said:

en pump måste säkras med extremt tätt material som damstrumpor eller tjockare filtermassa om man vill vara helt säker.

Gäller det även gallret till ytavrinningen, eller hindrar själva vattenytan anemonen att ta sig igenom?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det organismer som tål symbiosanemonernas nässelgift? Kan man t ex ha svampar eller brännande stenkoraller som Euphyllia i närheten? Även vissa hydroider lär brännas mycket, t ex släktet Millepora (ej att förväxla med Acropora millepora) men brukar väl inte säljas i handeln.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 timmar sedan, Christian J sa:

Gäller det även gallret till ytavrinningen, eller hindrar själva vattenytan anemonen att ta sig igenom?

 

De kan ta sig igenom men av någon anledning är det inte så vanligt. Antagligen för att ytan är där.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-03-04 at 12:42, KMG sa:

Jag har en H. Magnifica som hållit sig på samma plats från dag 1 och har suttit där i snart 1 år. Kan dock inte ha koraller för nära. Dom blir brända.

Väldigt vacker, men jag börjar inse att den kommer växa ur karet🙄

20200301_150404.jpg

Denna är INTE Magnifica, varken beteende eller formen, stämmer...  såna brukar jag ha 5-6 styck i olika kar, 2 gånger, med 2 år mellanrum hade jag försökt med Magnifica och både misslyckades, dom trivs helt enkelt inte i våra kar och därigenom bör undvikas, Samma sak gäller Crispa... IMHO

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-03-10 at 02:17, stigigemla sa:

Jag tror Condylactis magnifica inte är fotosyntetisk. Men jag tycker anemonen i filmen ser mer ut som en blekt bubbletip. Condylactis magnifica kommer från Karibien och det är väl 1000 mil från närmaste vilda clownfisk.

håller med, ingen Magnifica här heller, utan BTA med näring brist...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Nelli sa:

Denna är INTE Magnifica, varken beteende eller formen, stämmer...  såna brukar jag ha 5-6 styck i olika kar, 2 gånger, med 2 år mellanrum hade jag försökt med Magnifica och både misslyckades, dom trivs helt enkelt inte i våra kar och därigenom bör undvikas, Samma sak gäller Crispa... IMHO

Nog är det Heteractis magnifica och välgödd med räkor är den. På den här bilden ser man "svanhalsen".

20200314_193953.jpg

Ändrat av KMG
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-03-10 at 02:17, stigigemla sa:

Jag tror Condylactis magnifica inte är fotosyntetisk. Men jag tycker anemonen i filmen ser mer ut som en blekt bubbletip. Condylactis magnifica kommer från Karibien och det är väl 1000 mil från närmaste vilda clownfisk.

Finns väl igen Condylactis Magnific? Däremot Condylactis Gigantea. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, KMG sa:

Nog är det Heteractis magnifica och välgödd med räkor är den. På den här bilden ser man "svanhalsen".

20200314_193953.jpg

nix, den är vanlig BTA, som inte har bubblor... ska kolla i mitt fotoarkiv lite senare, har nånstans både video o bilder där "din" BTA sitter bredvid Magnifica, så du får se hur olika dom är:) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...