Gå till innehåll

Integrerad sump till ett aquael 30L


Wictor

Rekommenderade inlägg

Har ett ny startat aquael 30L som jag har byggt en liten sump till. 

 

Ska målas utvändigt och ska innehålla en DSB och alger i ett litet refugium. 

 

Ska sugas in vatten och rinna tillbaka till akvariumet. 

 

Behöver 1/2" rör eller 12mm rör för att kunna ansluta pumpen som ska dra in vattnet. PVC är ju bra, men kan vara lite bökigt att få tag i i denna dimension. Kan man kanske använda 12mm halogenfritt VP-rör som man bockar till i lämplig form? 😊

 

20200303_165329.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vp rör fungerar säkert, har använt det i flera av mina egna akvarium. Ditt utlopp där vattnet ska rinna tillbaka är lite spännande. Vattnet kan nog komma att rinna längs med glasskivornas topp och hamna utanför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, mikoto sa:

Vp rör fungerar säkert, har använt det i flera av mina egna akvarium. Ditt utlopp där vattnet ska rinna tillbaka är lite spännande. Vattnet kan nog komma att rinna längs med glasskivornas topp och hamna utanför.

Det är åtgärdat nu, satt en liten bit glas vid den bortre kanten som styr undan vattnet 😊

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, danne031 sa:

Finns viss risk att böjbara halogenfria rör innehåller mjukgörare, eller blandar jag ihop det...

Det kan nog stämma för dom brukar flexa tillbaka när man böjt dom, kanske bättre med dom gamla hederliga gula VP-rören som är styva som pvc? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I det lilla facket där pumpen ska stå blir det mycket plats över. Tänkte slänga i lite levande sten där, eller finns det något annat material som är bättre? Biobollar? Eller bioblock(vet inte om dom heter så, dom liknar siporex block) 

 

Alla tips är välkomna😊 

20200303_165337.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...