Gå till innehåll

Nybörjar belysning till Lido 200


Draftwood

Rekommenderade inlägg

Jag går och drömmer om att göra om mitt Lido 200 liters (71x51x65) till saltvatten. Djungel av tillbehör såklart men just nu kollar jag in lite lampor. Ena lösningen jag funderat på är att bara byta ut led rören jag har i multilux rampen till en marine och en blue som juwel oxå har. 

Jag har också kollat på en ljusramp som är lite intressant som kallas Aqua knight eller Hipargero, 30W med vita, royal blå, cyan blå och lila dioder. 

 

Är det någon som har erfarenhet av multilux eller aqua knight rampen? 

Aqua knight kan man hitta på amazon, aliexpress och wish mellan 5-700kr. Verkar vara bra nybörjar ljus, då jag inte tänkt ge mig på avancerade koraller och liknande dom första 1-2 åren 

 

Tacksam för svar 😁

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag inte ens sökt på forumet, men rent spontant så presterar väldigt billiga saker ungefär som man kan tänka sig. 30W på 200L är lite, rejält lite, och det är väl ungefär så långt jag kan kommentera :)

Förstår att prislappar på ljus är avskräckande, men kom ihåg att ljuset är det enskilt viktigaste du köper till ett saltkar och därför i stort sett alltid den enskilt absolut dyraste prylen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lido 200 är ganska höga, du behöver en del effekt för att kunna få ner någorlunda med ljus, du behöver nog minst två stycken sådana ramper, helst 3 för att få till ett grundläggande ljus, en kommer vara väldigt klent. Samma sak för Juwel rampen, minst två helst tre armaturer. För det priset de kommer kosta så kan du nog hitta en begagnad ramp istället med mer effekt att ta av och bättre linser för ditt djup. Lido har ganska liten botten så det är ett tacksamt akvarium att köra LED ramp på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det hela beror ju också på vilka koraller du tänker dig alternativt om du bara tänker fisk. Tyvärr är ju belysningen en av de saker som kostar. Även om man bygger själv kan det kosta en del om det ska bli bra. Vill du komma billigt undan så hade jag kollat begagnat alternativt kikat på tex Mars Aqua:s belysningar. Lysrör kan ju också vara en ide om du vill ha lägre startkostnad. 
Några tankar :

* Fundera på vilka koraller du vill ha om ens några. Detta avgör hur mycket ljus du behöver

* Belysningen är ganska viktig för hur du upplever dina fiskar/koraller. En led med styrbara kanaler för åtminstone blått och vitt eller en/flera lysrörsramp där du med timer kan styra vilka rör som lyser gör mycket för hur  kul akvariet kommer upplevas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...