Gå till innehåll

Tillföra bakterier


Mazzi

Rekommenderade inlägg

Hej

Jag brottas med vad jag tror är dino och har testat lite av varje för att få bort dom, h2o2 och uv tex utan resultat.

Jag funderar på att tillsätta bakterier, pods och phytoplankton för konkurrens. Någon som har tips på någon bakterie produkt som passar ett akvarie som är 1år gammalt?

 

Mvh

Mats

 

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först - dina PO4 och NO3 värden?
 
MVH Lasse
Jag har haft låga värden sedan start, även varit nere på noll, doserar både NO3 & PO4. Just nu ligger NO3 mellan 2-5 och PO4 mellan 0.02-0.08

Mvh
Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsätt med de värdena - kanske lite högre med PO4 - och stör mattorna så mycket som möjligt. 
 
MVH Lasse 
Ok
Så det ger inget att tillsätta något? Hjälper det att filtrera bort dom med filtermatta/vadd?
/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är svårt att säga om tillsättande av bakterier ändrar förloppet. Jag tror att det handlar väldigt mycket om akvariet ifråga. Jag brukar ta till näring, störa mattorna och vänta - då brukar det lösa sig med tiden. Nån gång har jag dragit ner ljuset till 40 % och låtit det öka successivt till det första läget

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har legat runt 9 i kh länge, gick upp lite när jag fick problem. Det ser något bättre ut nu, blåser av stenen ofta och kör med filtervadd för att få bort så mycket som möjligt av dinon. Mina chaetoalger har smält bort av någon anledning, bara en liten tuss kvar.

/Mats

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...