Gå till innehåll

Hur gör jag?


Affepaff

Rekommenderade inlägg

Hej och välkommen till Saltvattensguiden!

 

typ av akvarium är så klart olika vad man föredrar.  storlek beror ofta på plånbok och plats. förr snackades det en "hundra-kronersregel" dvs, 200 liter = 20.000kr. nu tror jag det är närmare "tvåhundra-kronorosregel", dvs kar på 200 liter kostar ca 40.000kr att få igång komplett med lite fisk och sten etc. 

 

enklast och kanske snyggast är att köpa ett komplett kar (belysning, pump och skummare saknas) från exempelvis Red Sea. De har ett par olika modeller i många olika storlekar. 

 

lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan beror det ju lite på vad man vill ha för saltvattensakvarium. Hobbyns "ordinarie" saltvattensakvarium är ett akvarium som framgångsrikt håller stenkoraller. Det är inte helt enkelt och då krävs en del budget. Men vad är det som lockar dig, vad vill du uppnå?

 

Personligen uppskattar jag inte stenkoraller så mycket, jag är mest intresserad av mikrofaunan och det komplexa djurlivet som lätt uppstår i våra akvarier. För det krävs det inte så mycket och budgeten för ett sådant akvarium är drastiskt mycket mindre. Men du kan inte ha allt.

 

Den besvärligaste saken du kan nämna att du vill ha egentligen är följande:

 

Fisk.

 

Det är ganska ont om förhållandevis små fiskar i saltvatten, det finns en del men det är sällan man ser de i handeln. De flesta fiskar, speciellt de mest populära som kirurgfiskar kräver ett stort akvarium. Ett litet akvarium för mig är 50-100 liter, men det är inte så mycket fisk man kan ha i ett sådant och i början när allt är nytt och spännande kan det kännas väldigt begränsande att ha ett i den storleken. Med det sagt går det göra ganska kul korallakvarium i den storleken.

 

Akvarium i sig kan du ta vad som helst egentligen, men stora delar av hobbyn är baserad på att du kör ett akvarium med en skummare till. Det är svårt att få bra råd i början om du startar ett akvarium utan en skummare. För min del så anser jag att alla skummare som inte är gjorda för sump är mer eller mindre leksaker. De är oftast för små för att vara meningsfulla så av den anledningen är ett akvarium med sump till starkt att rekommendera i början. Återigen så kan du sköta ett saltkar på otroligt många sätt, men i början kan det vara lättare att "göra som alla andra gör" för då har du mer råd du kan ta tillvara på och har en lättare väg framöver.

 

Mina viktigaste punkter att satsa på blir:

 

1. Ljus, går inte fuska med, du måste ha bra ljus om du ska ha ett korallakvarium. Snåla inte här, du kan vara ekonomisk och köpa något begagnat eller så, men köp bra grejer. Med LED kan du köpa större än du behöver och styra ner styrkan. Var lite aktsam med att köpa begagnade LED ramper dock, det finns mycket grejer på en LED ramp som kan gå sönder. T5 lysrörsramper går hitta för bra pengar idag och de ger ett utmärkt ljus du klarar dig på de första åren.

 

2. Cirkulation, här får man heller inte fuska. Du behöver ordentlig rörelse i vattnet, extra viktigt om du ska ha småpolypiga stenkoraller men viktigt i alla korallakvarium. Köp något styrbart och köp något som är för starkt så kan du styra ner det. Finns ganska mycket prisvärda styrbara pumpar idag.

 

3. Punkt tre blir lite av en stabilitetsfråga, du behöver hålla vattenvärdena stabila och igång. För det behöver du bra filtrering och dosering av ämnen som tar slut, balling kallas det ofta som gemensam term. För filtrering så kan du börja med en skummare, köp en större än du tror du behöver. Jag köpte många små och testa när jag börja, det var kul men jag fick slänga tre stycken i slutändan så det var pengar i sjön. För dosering så tycker jag du ska köpa en doseringspump, sedan något system med ämnen den ska dosera åt dig. Du behöver detta när akvariet kommit igång, du behöver inte köpa någon värstinggrej. En ok doserpump är otroligt mycket bättre än ingen doserpump.

Punkt fyra blir en osmos enhet, mest för att annars kommer alla säga till dig att om du inte har en så är det saknaden av en osmos som orsakar alla dina problem 😉 Så det är lika bra att skaffa en direkt, ibland så har de väldigt stor funktion. Oftast har vi i det här landet så bra vatten att osmosen mest är slöseri med vatten... Är min åsikt. Men skaffa en ändå, det finns en del teoretiska fördelar och tar bort gissningar när du felsöker.

 

Har du tid och pengar du kan tänka dig "offra"? Köp ett 54 liters akvarium, en lampa, sand, levande sten, salt och efter någon månad eller två lite billiga mjukkoraller. Lite eremiter och snäckor behöver du med. Kör igång det, sitt och titta och fundera på vad som begränsar dig och vad du vill ha mer av. Sedan efter 6-12 månader så drar du slutsatser från akvariet och köper det du kommit fram till att du vill ha. Du kommer troligtvis inte kunna återanvända mycket från det här läroakvariet om du uppgradera sedan så det blir verkligen läropengar, men du kan nog få mycket nytta av de. Men lägg inte för stora summor, köp grejer för att lära dig hur de fungerar och vad du ska leta efter, inte som en investering.

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,mitt råd är att köpa ett begagnat komplett akvarium.

Blir så mycket billigare när du behöver allt,och det dyker upp mycket begagnat från dom som byter upp sig i storlek eller lägger ner/pausar hobbyn.
Jag började tex med ett begagnat red sea reefer 170 som jag tycker var perfekt för mej som nybörjare.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Å här kommer ett råd till 🙂

 

Köper du nytt o komplett så har du mååånga du kan fråga om råd som har samma/liknande system.

 

Köper du begagnat så får du söka lite information själv....vilket jag tycker är en bra ide 😉

 

Jag fick ett 540 liters av en kompis....ok sa jag...hur funkar det ?...därefter levde jag en skuggtillvaro här på guiden och snappade upp det o det andra.

Det tog ett halvår av efterforskningar innan jag slog till o startade.

Ta dig tiden att designa kar o sump...lägg upp dina ideer här på forumet och som Mikoto sa...vad vill du uppnå ? Fantisera lite..vill du bygga en "Batcave"..vill du kunna vila ögonen på karet....är du teknikintresserad eller biotopintresserad....sånt 🙂

 

Tålamod. Allt finns att köpa begagnat här på forumet....det är bara att vänta tills det dyker upp.

Priolista enligt mig är :

Bra ljus, för detta är en av de dyraste delarna, kvalitet kostar, men det håller :-).

 

Skummare, också en dyr affär men även där gäller att kvalitet lönar sig.

 

Pumpar. Betänk att dessa ska gå 24/7...många pumpar är bra, men ha en back-up utifall. När det gäller streamers eller tankcirkulation så finns det ofta annonser här på forumet och de håller allt från 2-3 år till en evighet, för även här lönar sig kvalitet..

 

Välkommen till en underbar och givande hobby...

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...