Gå till innehåll

Bygga egen GHL Powerbar


mikoto

Rekommenderade inlägg

Jag upptäckte precis Profilux Light som satte lite tankar i huvudet på mig. Den skulle dock behöva en Powerbar för att kunna... Göra något. Men powerbar enheterna är ganska dyra, dock så verkar de vara ganska simpelt uppbyggda egentligen och styrningen är simpel? Profilux enheten har en utgång med sex ledare, de verkar vara:

 

Pin 1 12V DC permanent

Pin 2 12 V switchbar

Pin 3 12 V switchbar

Pin 4 12 V switchbar

Pin 5 12 V switchbar

Pin 6 Jord

 

Om det stämmer, rätta mig om jag har fel, så är det ju egentligen bara en sladd med fyra styrsignaler för de fyra uttagen i grund och botten? Antar att det sitter ett 12V styrbart relä för varje uttag på powerbar enheten som datorn slår på och av. Isf borde det väl vara en enkel sak att bygga en egen powerbar? Är det något utöver detta jag missar som behöver tas hänsyn till. Den "riktiga" Powerbar enheten antar jag även har någon form av styrning som pratar lite med datorn och kan ge fakta, eller gäller det kanske bara GHLs lite häftigare powerbars som 5.1 tex?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För länge sedan när topp datorn hette IKS så byggde. Jag en powerbar då var det solidstate relän som skötte allt
240v på ena sidan 0-10v på andra sida.

Vet ej hur det är med dessa nya 5.1 dosor


Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte mest på GHL 4 powerbaren. Den har "bara" fyra stycken identiska, men individuellt styrbara uttag. 5.1 kraftbaren har ju dessa fyra uttag, ett dimbart uttag(?) och ett permanent icke styrbart uttag.

Men jag tycker att det inte borde vara svårare än ditt gamla bygge, man får väl köpa en profilux och en kabel och testa...

Vad är det för fördel med att köra solidstate relän mot vanliga? Från en som inte kan så mycket mer än hur man kopplar ett relä. Bortsett från att de inte hörs lika ljudligt när de slår till och från då. Men i en sådan här applikation med på och avslag någon gång om dagen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det vore märkligt om det vore konstigare än så. Hade Apple byggt datorn hade lina 1 nog pratat med något superhemligt krypteringschip som bekräftar att powerbaren är en originalprodukt och även rapporterar om din ekonomi och familjs aktiviteter. Men GHL tror jag är simplare än så.

 

Men jorden anropar @Lasse kom och sprid dina profilux kunskaper till kreti och pleti! Gör inte som Stig med och var rädd för att skriva om något som har med starkström att göra till mig. Jag kommer skada mig grovt på eländet ändå, vare sig ni hjälper mig eller inte. Faktum är att någon behöver nog få mig att undvika kapsågen i första hand innan eluttagen, sågeländet är farlig på riktigt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan göra max 8 egna switchar med en P mini. P2, P3 eller P4. Då använder du de två S utgångarna (s1-4och s5-8) samt en break out box. Vill du ha flera boxar så måste du ha något av GHL digitala språk där idag PAB är mest använda. Finns även ett digitalt protokoll till s utgångarna för P2, P3 och P4. Det får du nog inte ut koden för. På P3 och P4 finns också möjlighet med digitala utgångar. I instruktionen för break out boxarna finns uppgifter om ström och spänning för utgångarna. Har för mig det är 50 mA och 12 V. Jag tror det beror på vilka laster du skall bryta om du klarar dig med SS relä eller behöver vanliga. 

 

MVH Lasse 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

P mini och light har väl dock bara en S-port så där är väl 4 st max?

 

https://www.aquariumcomputer.com/products/profilux-aquarium-controller/profilux-light/
 

Det räcker dock ganska lång till en början för mina behov. GHLs sida var ganska informativ på breakout boxarna. Som du sa.

 

https://www.aquariumcomputer.com/products/profilux-accessories/breakout-boxes-adapters/

 

PAB utgång har väl inte P light/Mini dock, vilket är förståeligt med tanke på priset. Tycker det ser ut att vara en otroligt prisvärd dator ändå.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...