Gå till innehåll

Hur bygga en tyst avrinning?


Boerboele

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Står i valet och kvalet om jag ska behålla detta kar eller inte. Just nu står det tomt. När jag haft igång det har det låtit väldigt mycket och jag undrar helt enkelt om någon har någon idé på om det går att få till så att det blir lite tystare? Returen sitter i själva avrinningsröret. Det finns ett till hål borrat på 40 mm som är stängt genom en kulventil.

 

IMAG8380.jpg.7301b5d5636a88a510149aa5e112b5a4.jpg

 

Mvh Boerboele

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver ett riktigt avrinningsfack med minst 2 hål i botten. Nu bor du i Linköping och där finns några kunniga akvariemoddare som kan hjälpa dig om du inte fixar det själv. Har du ett foto på det tomma karet med hålen synliga och lite mått kan du få lite tips här på forumet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för era svar!

 

Här kommer lite bättre bilder: 

 

Det är cirka 40 cm mellan hålen. 

IMG_20200315_090138.jpg.755d8e6c262b1602857ef51b7eabd8e7.jpg

 

 

Såhär är det alltså byggt med retur i avrinningsröret:

 

IMG_20200315_090145.jpg.c134b027bf6623be16cb08792e1bcde2.jpg

 

Stig, vet du om avrinningsfack finns att köpa lösa?

 

Mvh Boerboele

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ja, fått höra det innan, vet inte riktigt hur tanken var där (har själv köpt det begagnat)😁

 

Borra vågar jag nog inte men låter som att det kan vara värt att testa en box. Har du något förslag på någon sådan? Kan vara hitta såna som hänger över kanten... 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ytavrinningsbox fixar du genom att sätta två glasskivor runt ytavrinningsröret med en kam längst upp, mät hur stora skivor du behöver och kontakta sedan en lokal glasmästare, de kan ofta skära fram skivor från spillbitar som de har stående. Men för att få det tyst skulle jag tro att du antingen behöver ett hål till eller göra om röret så att du kan göra en durso standpipe. Durso går att få tyst med ett hål ner men det är tålamodskrävande och kan ta tid innan det sitter....

Samtidigt så är det inte superklurogt att borra, finns bra glasborrar för någon hundralapp, det klurigaste är nog ofta att kunna flytta karet och ställa det så man kommer till med borr och samtidigt kan kyla med vatten :)  

Den typen av avrinning gjordes väl mågra för ett gäng år sen, det yttre grova röret agerar både avrinning och box sen kommer returen upp i karet genom avrinningen, men det andra hålet är nog inte en del av den lösningen? Och om det går att få det tyst på det sättet har jag inte en aning om, känns spontant lite vanskligt.... 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, så det är den vägen man får gå :) Tack för ditt svar!

 

Får kolla det där med durso, låter helt klart intressant! 

 

Borrning låter fortfarande otäckt i min värld men vi får se :)

 

Tanken bakom det andra hålet ska ha varit att byta vatten den vägen. Alltid spännande med akvarier som är custom made 😁

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver 2 glasbitar som är akvariets höjd - 5 cm (mätt inuti) och så breda att båda rören ryms i boxen. Det grova röret kapar du så att det slutar 10 cm under karets överkant. Det skall fungera som nödavlopp sedan. Nere vid sumpen sätter du en kran som du sedan stryper vattnet ned till sumpen med så att en ytterst liten aning vatten rinner genom det grova röret. Det bör räcka till för att få det ljudlöst. 

För att få det praktiskt och säkert behöver du sedan en ytavrinninskam längst upp på båda glasskivorna som hindrar att snäckor och fiskar hoppar eller klättrar över i ytavrinningsfacket. Vill du sedn ha ytterliggare säkerhet sätter du en insugskorg över båda rören så att inget stort kan komma in och täppa till röret.

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3/14/2020 at 6:49 PM, Boerboele said:

När jag haft igång det har det låtit väldigt mycket och jag undrar helt enkelt om någon har någon idé på om det går att få till så att det blir lite tystare?

Är ljudet så starkt att det överröstar skummaren och returpumpen, och vet du isf exakt varifrån ljudet kommer? Med ett lodrätt rör skulle jag gissa att det plaskar mycket när vattnet träffar sumpens yta, det kanske går att dämpa med en filtersocka eller en ljuddämpare (konstruerad av olika rörsektioner). Alternativt kanske luften i det lodräta röret förstärker ljudet. Någon hade stuckit en slang i röret för att bromsa vattnets fall, men det minskar förstås även kapaciteten en del.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för alla svar! Nu har jag lite metoder att fundera och räkna på. 

 

Behöver man ett lodrätt rör förresten? Funderar på om det går att nyttja det som redan finns men sätta en böj tex för att slippa borra och inte ha en gigantisk box. 

 

Ja, det låter mer än skummare. Lyckades ljudisolera ganska bra runt sumpen. Verkar låta vid avrinningsröret där det drar in luft. Vågar inte riktigt täppa till där. 

 

Mvh Helena 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...