Gå till innehåll

Vart kan man få tag på Hajar


Melwin Magnusson

Rekommenderade inlägg

54 minuter sedan, Melwin Magnusson sa:

Ja just nu är mitt störta kar 350 red sea men inom nästa år ska jag nog uppgradera till ett 1000 till 1500 Liter för lite större fiskar

Mvh Melwin

Har haft ganska många hajar och skulle säga att 1500 är i underkant. Men kommer funka ganska länge.

 

Kolla med de butiker som beställer ifrån dejonge. De har ofta inne.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta jag lägger mig i men att ta in hajar i akvarier under 20 - 40 000 liter anser jag vara helt idiotiskt. Det finns ingen haj som blir mindre än  ca 80 cm (korallhajar) - bambuhajar blir upp mot 1 meter.  Visst kan du ha en 20 cm haj i ett 1500 liters akvarium men till och med en halvvuxen blir alldeles för stor. Bambuhajar är ganska orörliga men kräver ändå utrymme och skötsel. Hajar är de fiskar som jag anser borde helt förbjudas inom handeln och till privatpersoner. Du skaffar en som är 20 cm nu - om något år (eller) två så är den på 50 - 70 cm. Du bor i Norrland - vart skall du göra av med denna fisk när du inte kan ha den hemma? Vi här nere kan möjligtvis ge den till något publikt akvarium men jag kan lova dig - de flesta publika akvarier vill inte ha dem heller - de har inte plats. Alternativet då är att göra hajfenssoppa på den - alltså slå ihjäl den. 

 

IMO - hajar skall stanna i havet - i alla fall inte hamna i något för litet privat akvarium. Om du bryr dig om hajar - och det tror jag eftersom du vill ha en - är det bästa du kan göra är att inte skaffa någon om du inte planerar för ett 20 000 plus akvarium. Att små kan överleva är inget försvar för att ha dem - vi måste se till hela livskedjan.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, Lasse sa:

Ursäkta jag lägger mig i men att ta in hajar i akvarier under 20 - 40 000 liter anser jag vara helt idiotiskt. Det finns ingen haj som blir mindre än  ca 80 cm (korallhajar) - bambuhajar blir upp mot 1 meter.  Visst kan du ha en 20 cm haj i ett 1500 liters akvarium men till och med en halvvuxen blir alldeles för stor. Bambuhajar är ganska orörliga men kräver ändå utrymme och skötsel. Hajar är de fiskar som jag anser borde helt förbjudas inom handeln och till privatpersoner. Du skaffar en som är 20 cm nu - om något år (eller) två så är den på 50 - 70 cm. Du bor i Norrland - vart skall du göra av med denna fisk när du inte kan ha den hemma? Vi här nere kan möjligtvis ge den till något publikt akvarium men jag kan lova dig - de flesta publika akvarier vill inte ha dem heller - de har inte plats. Alternativet då är att göra hajfenssoppa på den - alltså slå ihjäl den. 

 

IMO - hajar skall stanna i havet - i alla fall inte hamna i något för litet privat akvarium. Om du bryr dig om hajar - och det tror jag eftersom du vill ha en - är det bästa du kan göra är att inte skaffa någon om du inte planerar för ett 20 000 plus akvarium. Att små kan överleva är inget försvar för att ha dem - vi måste se till hela livskedjan.

 

MVH Lasse

Ingen fara Lasse, jag sa bara vart han kunde få tag på en inte om han skulle eller inte skulle skaffa en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Häftigt projekt i så fall.

Måtten du måste sikta på är ungefär 4x4m och ca 1,3m högt för att komma upp i 20m3. 

Den tekniska utrustningen kräver nog en hyffsat stor budget. Att köpa begagnat är nog inte att tänka på i den storleksklassen. 

Bara att fylla den kräver ca 600 kg salt om jag räknat rätt. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 minuter sedan, Mr_cheezy sa:

Ingen fara Lasse, jag sa bara vart han kunde få tag på en inte om han skulle eller inte skulle skaffa en.

Det var inget angrepp på dig - jag har också haft en massa djur som jag absolut skulle ha avstått från - ville bara visa på tankesättet för Melwin 😀

 

Att ha hajar som klarar sig i akvarier under 100 till 200 kubik (alltså de bottenlevande) för mig är det samma som att ha ormar (nu retar jag en del) - något orörligt köttstycke där man stoppar in något i ena änden och det kommer ut i den andra. Har en häftig statusbetydelse och kan attrahera en partner. Jag är ju 70 plus så jag behöver inte den här attraktionskraften längre så att stoppa mat i en ände och torka upp i den andra får jag spara till mig själv🤣

 

Allvarligt talat - dessa bottenlevande hajar är t r å k i g a och inte värda varken pengar eller arbete 

 

4 minuter sedan, Melwin Magnusson sa:

Ja jo det blir ett ganska stort och dyrt projekt men det blir en utmaning men jag borde kunna använda vanlig pondliner eller.

Mvh Melwin

Ja kanske men menar du att den bottenlevande hajen skall ha plast runt sig? Dessutom - har du dragit handen motskals på en haj - slipeffekten är betydande

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 minuter sedan, Lasse sa:

Det var inget angrepp på dig - jag har också haft en massa djur som jag absolut skulle ha avstått från - ville bara visa på tankesättet för Melwin 😀

 

Att ha hajar som klarar sig i akvarier under 100 till 200 kubik (alltså de bottenlevande) för mig är det samma som att ha ormar (nu retar jag en del) - något orörligt köttstycke där man stoppar in något i ena änden och det kommer ut i den andra. Har en häftig statusbetydelse och kan attrahera en partner. Jag är ju 70 plus så jag behöver inte den här attraktionskraften längre så att stoppa mat i en ände och torka upp i den andra får jag spara till mig själv🤣

 

Allvarligt talat - dessa bottenlevande hajar är t r å k i g a och inte värda varken pengar eller arbete 

 

Ja kanske men menar du att den bottenlevande hajen skall ha plast runt sig? Dessutom - har du dragit handen motskals på en haj - slipeffekten är betydande

 

MVH Lasse

Förstår att vissa tycker de är tråkiga..

 

Men denna krabaten va något av det roligaste jag haft iallafall. Fast det är bara vad jag tycker.

128291DF-BC8E-4A0A-9FDA-8AFDB36CF32F.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ursäkta - jag glömde bort  Port Jackson hajen. Ja den är en personlighet - det erkänner till och med jag 🤣 Tyvärr är min erfarenhet att den inte klarar fångenskap speciellt bra - inte ens i en 140 000 kubik stor balja. För det är en sådan väl?

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, Lasse sa:

Ursäkta - jag glömde bort  Port Jackson hajen. Ja den är en personlighet - det erkänner till och med jag 🤣 Tyvärr är min erfarenhet att den inte klarar fångenskap speciellt bra - inte ens i en 140 000 kubik stor balja. För det är en sådan väl?

 

MVH Lasse

Nästan detta är en Heterodontus japonicus😉😂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minuter sedan, Melwin Magnusson sa:

Juste de är ju en sak som jag glömde bort. Men så rekommenderar du bara att helt skippa hajar eller finns det något annat alternativ

Mvh Melwin

Ja - min uppfattning är att man som privatperson skall avstå från hajar - Jag är också väldigt emot den fixering som finns bland många publika akvarier kring hajar. Blå Planet i Köpenhamn har exempelvis 7 stycken hammarhajar av en sort vars medellängd är över 3,5 meter. Jättehäftiga - men är det värt detta? Lägg pengar istället på en resa ner till Blå planeten (när det går) - du kan ta nattåg ner - och njut av deras hajakvarie några dagar :)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Mr_cheezy sa:

Alldeles för kort han fick en stor böld vid halsen efter ett år och kunde inte längre svälja någon mat. Detta va sista hajen jag hade och kommer ha.

 

Stämmer lite med de erfarenheter jag har av det släktet (från Universeum)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...