Gå till innehåll

Bekämpa alger


Szararzepa@gmail.com

Rekommenderade inlägg

Hej! 

Det här är mitt första 49l saltvattensakvarium som startades enl Lasses metoden. Nu är det slut på 3 veckan och allt gick oväntat bra hittills. För 2-3 dagar sedan dock började jag se mycket gröna alger på rutan, stenar och sanden. Jag hade kiselblomningen ca 7 dagar efter start och sedan vatten var fin. Jag har 3 eremiter och några turbo snäckor. Jag har hittat 3 döda snäckor under tiden men dem bytes till nya. Allt annat verkat trivas bra. Min anemon delade sig igår och nu blev det tre anemoner istället 😁

 

Gjorde några tester imorse:

NO3 10ppm

No2 0ppm

Amonium 0mg/l

Ca 400-500 ppm

dkH 7.8-8.2

Salt 34.2ppt

 

Jag bytte lampan till AI prime för en vecka sedan. Innn hade jag bra den lampan som ingick till Aqualel nano reef duo set. 

 

För 3-4 dagar sedan har jag fått makroalger och efter det började komma det gröna på rutan. Kan det vara pga det fanns mikroalger på dem makro?? Eller är det för mycket ljus? Vad gör man? Tack för tipset! 

IMG_20200320_135954.jpg

IMG_20200320_133543.jpg

IMG_20200320_133514.jpg

Screenshot_20200320_133908.jpg

Ändrat av Szararzepa@gmail.com
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du utökar din rengöringspatrull - gärna med sjöborrar men eremiter av olika sorter funkar bra också. Olika snäckor är också bra. Halvera ljuset ett tag tills du får in mer rengöringsarbetare. 10 - 15 eremiter - +10 snäckor och någon sjöborre

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas att det går bra för dig. Men om snäckor dör och anemoner delar sig i ett nytt akvarium så kan det vara dåliga nyheter. Anemoner gillar sällan nya kar och de delar sig vid stress likaså av naturliga skäl. Så håll utkik och ha i bakhuvudet att det kan bli en följd av negativa reaktioner. Var försiktig och byt vatten så fort du tror att det behövs.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snäckor dör av många orsaker - och det anemoner delars sig också av olika skäl. Att den typen du har skulle dela sig av stress är en nyhet för mig. Trivs de inte så brukar de vandra omkring och bli mindre och mindre. Den du ser ut att ha tillhör en av de tåligaste och har ofta en delningstakt som kan likna en pest. Du har rätt så mycket med fisk i karet. Skulle hålla in på fiskköp men som sagt - mera rengöringsarbetare. Skrapa rutorna också. 

 

Jag skulle också vilja veta vilka reaktioner som skulle föranleda ett vattenbyte på ett kar som inte gått igenom mer än tre veckor.

 

Det gröna på sanden - är det som en lös matta eller är det fastsittande. 

 

Kan du visa en bild på det du menar med makroalger?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var varit med om att en Entacmaea sp. delat sig vid stress. Jag uppgraderade ett kar (delvis ny torr sten / delvis inkörd + ny belysning) och det nya vattnet låg felaktigt på 1.029 sg. Min anemon som var så himla nöjd och ståtlig i det äldre karet delade sig inom en timma efter att ha kommit i det nya karet. Efter det tynade båda bort inom någon vecka som Lasse beskriver. Har också läst om personer på amerikanska forum som medvetet stressat sina anemoner för att uppmuntra delning.

Testa vattnet och håll koll på djurens hälsa. I och med karets storlek så är det ett enkelt ingrepp att byta vatten den dagen behov finns

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gröna på sanden är ingen matta som man kan plocka i en hel del utan när man rör sanden då är det såna små partiklar (liknande när jag hade de brunaktiga några dagar efter strt) som lätt blandar sig med sanden. 

 

Jag har inga bra bilder på de makroalger just nu men försökte klippa gamla bilder så att du kan se vilk är dom. De ska växa på sanden, har korta rötter längst hela växten. Jag stoppade dem bakom stenen så att dem inte syns så mycket. De fanns i sumpen i nån annans kar. 

 

Två Snäckor som dog hittade jag typ några timmar efter köpet och då fanns redan eremiter på dem. Den tredje vet jag inte när men jag hittade bara en tom snäcka. Det finns 4-5snäckor kvar +2 nassarius+3 eremiter. Ska försöka skaffa några till under helgen. Sjöbörrar också. 

IMG_20200320_232456.jpg

IMG_20200320_232231.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gröna på sanden kan ju också vara grön cyano. I mitt fall visade det sig först där solen lyste på sanden. Svårt att säga från bilderna men du kan ju googla på det och jämföra själv. I mitt fall hjälpte inte mörkläggning eller nitrathöjning. Jag fick ta till kemikalier för att bli kvitt det. Men kolla och jämför med bilder på nätet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaren! På de här bilderna det är mycket mer ljusgrön jämfört med verkligheten. Färg på alger på sanden är samma som på rutan. Jag  märkte att när jag skrapar bort det på kvällen då är det rent till sent förmiddag. T. o. m stenar är vita igen efter natten. 

Idag kom 5 nya eremiter och 5 nya snäckor samt en sjöborre (vet inte vad den heter). Hoppas att det ordnar sig... Jag har dålig samvete att jag var för snabb med allt. Men det som sagt-man lär sig av sina misstag. 

Bilder på nya djur ikväll. 

IMG_20200321_214955.jpg

IMG_20200321_215040.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, peterj66 sa:

Det gröna på sanden kan ju också vara grön cyano. I mitt fall visade det sig först där solen lyste på sanden. Svårt att säga från bilderna men du kan ju googla på det och jämföra själv. I mitt fall hjälpte inte mörkläggning eller nitrathöjning. Jag fick ta till kemikalier för att bli kvitt det. Men kolla och jämför med bilder på nätet

Det var det jag misstänkte lite också och att det går fram och tillbaka på stenen tyder ju lite på det - men det sitter ju fast och är inte som en matta

 

10 timmar sedan, Szararzepa@gmail.com sa:

Jag har dålig samvete att jag var för snabb med allt.

Tror inte detta är problemet alls oavsett vad din butik har sagt

 

AI prime har en funktion som kanske kan vara användbar nu. Behåll dina inställningar men leta upp effects - acclimation. Aktivera den (översta skjutknappen) Sätt startdatum till idag och slutdatum till en månad framåt. Starting reduction percent till ganska lågt 40 - 50 % . Aktivera och stäng. Nu börjar lampan sakta rampa upp ljuset under en månad. Du kommer nu att få mindre algtillväxt - din CUC kommer att hinna med förhoppningsvis. Dina koraller kommer inte att älska tilltaget men de kommer att överleva. Håll däremot in på köpet av nya koraller. Är det så att det gröna på sanden och stenarna går att avlägsna med hjälp av omrörning och blåsning - gör det varje kväll när det är som värst (om det växlar). Iofs så tycker jag att algerna på stenarna tyder på vanliga grönalger. På sanden - ta en pinne eller något (jag brukar använda en EHEIM griptång) och rör i sanden minst dagligen.

 

Min uppfattning är att du inte skall byta vatten i detta läge - är det cyanobakterier så är systemet i biologisk obalans och att tillföra nytt kemiskt vatten (utan biologiska skyddsmolekyler) är kontraproduktivt. Så länge jag har varit inom akvariehobbyn har det sagts att antalet goda bakterier i vattnet är så lågt att de inte störs av vattenbyten - även jag har upprepat det mantrat. Emellertid - på senaste tid har en kille i USA - som utvecklat en metod att använda gen/DNA teknik - påvisat att koncentrationen av dessa bakterier i vattenkolumnen är betydligt högre än vad vi tidigare trott. Detta gör att jag delvis ändrat min motivering för att undvika vattenbyte de första månaderna (åtminstone första) om det inte är nödvändigt på grund av förgiftning av djur.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack alla för hjälpen!

 

Jag skrapade rutor och rörde i sanden igår kväll.  Jag minskade ljuset igår och nu har jag dessutom aktiverat "acclimation" funktion som Lasse föreslog.

Jag har inte bytt vatten än sedan jag startade. Jag väntar med det en kanske 2 veckor till.

 

En dum fråga... Hur fungerar sjöborre? Ska den gå rund på stenar/rutor och äta upp allt som är under på samma sätt som snäckor eller står den mer still och suger upp maten på nåt sätt? Den jag fick igår sitter i princip still och man kan se bara att den rör långsamt med sina taggar. Den var så hela tiden. Den kanske mår dåligt?

 

Hur ska jag göra med bakterie preparat? Jag har använt Bio S (nitryfying bacteria för start-up&amonia reduction) hittils 1dropp per dag. Ska jag fortsätta med det?

Jag har också gått genom starter kit Reef Mature  från Red Sea. Enligt deras program efter 3 veckor ska man fortsätta med NO3:PO4-x tills man når 1-2.5ppm nitrat samt KH-Coraline Gro tills man når 8.4dKH. Tycker ni att jag ska fortsätta med det? 

 

Annars det gröna börjar dyka upp igen men i lite mindre takt, framförallt på stenar och rutor. Koraler verkar trivas - öppnade sig 

 

 

IMG_20200322_120606.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den test du använder kan du stoppa i Gustavsbergsporslinet direkt! Inte bokstavligen - men det är inte användbart i saltvattenskretsar. Du kan lika väl gissa vad du har för värden. Noggrannheten med dessa stickor är som mellan Smygehuk och Treriksröset ungefär

 

Jag trodde du startat enligt min metod och där rekommenderas absolut inte organisk kolkälla som NoPoX i startfasen. Tvärtom anser jag det vara kontraproduktivt på det sättet som jag startar. Du verkar ha startat med två metoder samtidigt och det kan gå illa. välj en metod och gå efter den. 

 

Eftersom det är oklart om det är cyanobakterier eller inte så skulle jag sluta direkt med NoPoX tills akvariet stabiliserar sig. Det jag förespråkar är att starta akvariet med beprövade metoder (som har fungerat sedan 50-talet) och när akvariet är biologiskt stabilt efter någon eller några månader - börja att ställa in de värden man vill ha. Du kan fortsätta med Bio S - om det bara är nitrifierare så kan du inte överdosera den.

 

Sjöborrar kan uppträda lite olika och de kan vara svåra just i introduktionen. Börjar de tappa för mycket taggar så går det stadigt neråt. Om den dör är det inte ett absolut tecken på att något är fel - det kan hända med dem. Men din ser frisk ut.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tackar igen! 

 

Oj då.. Då fortsätter jag bara med Bio S och väntar.. 

Aquavital Marine Test rekommenderades i saltvattensbutik. Men i så fall jag kommer byta den till annat. Salifert namn ser man ofta på forumet. 

 

Det här är lika svårt som spännnde. Man vill göra allt rätt och lysnar på alla som ger goda råd. Men tydligen är det inte alltid bra. Jag ska hålla mig till "Lasses metoden" (om det är inte för sent redan..). Jag läste många dina kommentarer och beundrar  dina fina kar samt uppskattar jätte mycket att du hjälper till och delar sin erfarenhet med nybörjare 🙏. Tackar! 

Mvh

Agata

Ändrat av Szararzepa@gmail.com
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men håll i minnet att mina erfarenheter är från mina kar som jag har bra översikt över. Det är inte alltid så att de är 100% översättningsbara - ibland måste man tänka lite själv. Jag brukar säga till någon som har ett väl fungerande system men som vill ha råd eller veta hur jag gör att det värsta du kan göra är att gå hem och ändra saker till det jag "tyckt" om du ditt kar fungerar - men håll det i minnet när det slutar att fungera. Do not fix anything that´s not broken. Du skall ta in kunskap från många håll - men sedan är det upp till dig att värdera vad som passar ditt kar, vid detta tillfälle och ditt sätt att sköta det. Salifert äfungerar för mig, Red Seas Pro tester också och säkert en del mer men dessa är de jag provat. Välj en test och lär dig tillämpa och tolka den. För nitrat så föredrar jag Red Seas Pro test. Jag testar Nitrat, alkalinitet (KH), PO4, calcium och salthalt manuellt. pH, redox och temp med elektroder. 

 

Det är inte heller alltid så att jag har rätt heller - oftast får man göra sin bedömning på ett foto eller en beskrivning där viktiga (för mig i min analys - dock kanske inte för uppgiftslämnaren) uppgifter inte nämns. Jag kommer ihåg en kompis som var förtvivlad över att hans fina Malawiciklider dog snabbt. Har du gjort något med akvariet? Nej - värden (nitrit - viktigt i sötvatten) - bra. Så höll vi på i tio minuter tills jag frågade när det började och fick svaret - en halv dag sedan jag la ner min nyinköpta rot. - Ta upp den - då och byt vatten var svaret. det är inte alltis så lätt att se det självklara när man är mitt uppe i ett skeende.

 

Min uppfattning är att här inne i Saltvattensguiden så är de flesta råd som ges väldigt välgrundade - det är dock så att vi kanske ser olika saker i en bild eller en test, betonar olika saker exempelvis.

 

Om saker ser ut att fungera - bry dig inte så mycket om tester nu. Salthalt och temp är viktigast. Att ligga på ca 25 grader är för mig bäst. Då kan man ta en och annan höjning under dagen. Tillväxten är väl inte optimal men den sker sakta men säkert i den temperaturen.

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som tröst - du är inte ensam med att få gröna alger på rutorna - mina ser ut så här efter ca 3 dagar

 

green.jpg.35561a9d1e8735bc30f44df066dac362.jpg

 

Hela akvariet ser dock ut så här (när rutorna är skrapade) 😂

 

 

200317-fts-jpg.1475728

 

Gröna alger på rutan är ett bevis för att det fungerar för mig

 

MVH Lasse

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag fick jag Salifert test och ville kolla hur man gör :).

Resultatet blev:

NO2  0ppm

NO3  25ppm

PO4   0.5-1ppm

Ca      450

kH/Alk  11.2

 

Salt och temp som vanligt: 1.025 och 26 grader

 

Hur ska man göra med döda organismer? Idag hade 2 eremiter fight. En dog. Ska man låta den vara eller plocka bort? Det känns att att lämna kvar kan påverka mycket vatten kvalité. Men o andra hand ska man låta naturen sköta det själv?

 

MVH

Agata 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur vet du att den är död? Det händer att de ömsar och då ser resterna ut som en död eremit. Jag brukar inte ta upp eremiter men tar upp döda fiskar om jag ser dem.

 

Ett tips om KH/alk. Läs av vid första omslaget - så fort det skiftar.

 

Värdena tyder på mycket mat - dra ner på den lite grand. Jag hade tagit det piano - bara se till att du får algerna under kontroll med din rengöringspatrull. Skickar du ut denna fråga på Facebook så får du svaret - byt vatten, byt vatten och lägg i fosfatremover - det är det som gör att algerna gror. Enligt min erfarenhet så gror alger oavsett näringsvärden - även om du går ner väldigt, väldigt lågt. Du kan aldrig stoppa algtillväxt genom att begränsa kväve och fosfor till 0 eftersom du då också begränsar de flesta av dina koraller. Värdena är höga - ja - du skall försöka ta ner dem men som allting annat vi börjar upptäcka - rätt insats vid rätt tillfälle är melodin. Låt akvariet stabilisera sig, Mata mindre och låt rengöringspatrullen arbeta systematiskt. Din ljussänkning kommer att minska algtillväxten (produktionen av algbiomassa) så att patrullen håller jämna steg. Det behövs en stor patrull nu när algerna fått ett litet grepp. Enligt min erfarenhet är det bättre att satsa pengar på patrullen än på fosforfällning i detta steg. När du ser att det planar ut och en fastsittande och tunt lager av grönalger finns på stenarna kan du göra ett antal mindre vattenbyten för att få ner värdena. Du har ca 40 liter vatten i karet - kanske lite mindre. Gör ett antal byten på 10 liter när akvariet verkar stabilt. Avvakta och se vad som händer

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! 

En liten uppdatering. Det har gått nästan en vecka och jag kan säga att alg problem finns inte längre :). Hoppas bara att det är inte bara en paus 😉.

Min clowner har äntligen fattat att de älskr anemoner. Lite tråkigt att dem valde den anemonen som satte sig bakom pumpen längst upp i karet 🙈...

Jag tänkte göra mitt första vattenbyte om ca en vecka. Ska jag rengöra filtren ordentlig också eller låta den vara lite till? 

Bifogar bilder på tokiga clowner som slåss om en anemon. 

Mvh

Agata 

IMG_20200330_191225.jpg

IMG_20200330_191419.jpg

IMG_20200330_191321.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 minuter sedan, Szararzepa@gmail.com sa:

Hej! 

En liten uppdatering. Det har gått nästan en vecka och jag kan säga att alg problem finns inte längre :). Hoppas bara att det är inte bara en paus 😉.

Min clowner har äntligen fattat att de älskr anemoner. Lite tråkigt att dem valde den anemonen som satte sig bakom pumpen längst upp i karet 🙈...

Jag tänkte göra mitt första vattenbyte om ca en vecka. Ska jag rengöra filtren ordentlig också eller låta den vara lite till? 

Bifogar bilder på tokiga clowner som slåss om en anemon. 

Mvh

Agata 

IMG_20200330_191225.jpg

IMG_20200330_191419.jpg

IMG_20200330_191321.jpg

Hej

håll koll på anemonen så den inte vandrar in i pumpen jag hade flyttat den pilla loss den med nageln den lossnar  lätt 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Hej igen! 

Gröna alger är borta. Nu fick jag röd/brun färg istället 🙂. Liknar lite kiselblomningen som kom i början. Jag hade första vatten byte (ca 4l, 10%) för 2v sedan (5-6 veckor efter start). Röda/bruna alger började synas några dagar  efter vatten byte. Kan det vara pga vattenbyte? Jag fyller på avdunstade vatten nästan varje dag och det är ju samma  vatten men utan salt. 

Jag har ungefär samm vatten värden som tidigare:

NO2 0, NO3 25, PO4 0.5-1, Ca 450. 

 

Mvh

Agata

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...