Gå till innehåll

Ny saltakvarist ned frågor om mjukkorall


Neruza

Rekommenderade inlägg

Hej!

Som titeln redan avslöjat så är jag helt grön på saltvatten

Än så länge har jag bara en korall...som jag glömt namnet på, men det kanske ni experter ser med en gång!

 

Karet är ca 2 månader gammalt och min lilla korall har mått prima under hela tiden, tills nu! Du har den dragit ihop sig och har inte öppnat sig på några dagar...

 

Så jag flyttade på den för tänkte att det kanske inte trivdes på sin plats, vad vet jag

Och då upptäkte jag ett par andra saler som ni kanske har svar på.

 

Som ni ser på första bilden har den även börjat att bli gråd och dassig :( hur ska jag göra för att stackarn ska mår bra igen?

 

På andra bilden syns en liten medpassagerare, vad är detta? Skadlig? Den svarta lilla "solfjädern"

 

På bild nummer tre syns något korall liknande? Till vänster om "huvudkorallen" vad kan detta tänkas vara?

Mvh!

20200320_170715.jpg

20200320_170727.jpg

20200320_170733.jpg

Ändrat av Neruza
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hejhopp! Kul att du börjat med saltvatten!

Ska försöka svara så gott jag kan på dina 3 frågor.

 

1) Osäker på vad det är för korall med det ser ut som en SPS(Small Polyp Stony). Dessa är generellt inga bra nybörjar koraller. De kräver generellt mycket flöde samt starkt ljus. Försök börja med Mjukisar alternativt någon lätt LPS-korall :)

 

2) Dammvippan ser ut som en "Feather Duster" vilket är filterätare och skall inte vara skadliga på något sätt. (det är en mask som håller sig i ett rör och sedan samlar in partiklar som flyter runt med sina fjädrar. Försök peta på den så kommer den dra in sig blixtsnabbt).

 

3) Korallen på sidan ser ut som en Glasros(Aiptasia på engelska) det är en typ av "pest-anemon". Folk tenderar att inte vilja ha sådana i sitt akvarium :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tackar för snabba svar!

 

är inte så insatt i hårda/mjuka koraller, men denna är "köttig" överallt så gissade på att det var en mjukis. När den mådde bra så liknade den de hårda korallerna som liknar trädgrenar....fast som sagt, mjuk och köttig! 

 

Har ni någon tanke om hur jag ska gå till väga för att rädda stackarn?

 

Jaja! lite extra filtrering skadar ju aldrig hehe, den är faktiskt ganska fräck

 

hmmm, hur ska jag göra för att få bort glasrosen?

 

 

 

EDIT: en snabb googling så fick jag fram något som liknar korallen, Sinularia Finger läder Korall.

Sen om det är rätt vet jag inte men den är väldigt lik 

https://www.google.com/search?q=Sinularia+Finger+Läder+Korall&sxsrf=ALeKk02q6iFKOAJlNRQpUoT5rTn7ObZQdQ:1584729777962&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwikzuu72qnoAhVz5KYKHX9nCcYQ_AUoAXoECAsQAw&biw=2560&bih=1297#imgrc=JjR07du1UyPbTM

Ändrat av Neruza
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, ja kanske är en sinularia. Då är det en mjukis. 

Nu har jag aldrig haft någon sinularia men har andra mjukisar och det är inte helt ovanligt att det är griniga / stängda ibland för att sedan öppna upp sig igen. Vissa mjukisar ömsar liksom skin.

 

Om det trivdes bra där den var förut skulle jag nog låta den vara kvar där. Åtminstonde 1 vecka innan jag skulle flytta på den / ljustera.

Jag har haft 1 glasros förut, hittade den tidigt och lyfta bara ut den och slängde :) 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Toppen! Du får jag hoppas att han bara surar lite då haha!

När vi öndå är på ämnet, några tips på några andra nybörjar koraller? Mjuka/sps/lps 

Har juwels egna lysrör (marine och blue) så ljus kravet kan ju inte vara allt för högt

....kanske inte kravet pp mig heller för den delen, baby steps 😂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rättelse, Xenia sprider sig via vattnet till överallt, gsp gör normalt inte det!

Har man exempelvis gsp på en enskild stenstruktur så stannar den helt enkelt där. Är det av en variant som grenar ut sig kan det bli riktigt snyggt, enligt mig :)

 

IMG_20200314_210414_685.jpg.b84b1bfc652b9d88c713f746e049b927.jpg

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Både i och utanför Sverige används förkortningen gsp lite slarvigt, det betyder som Lasse skriver och kan lika väl skrivas gröna stjärnpolyper.

Min tror jag är Briareum, det finns flera andra färger samt flera arter. Allt ifrån starkt gula/gröna till lila och bruna, somliga växer som en gräsmatta medans andra gärna grenar ut sig likt en stor gorgonia. Den är rent av släkt med gorgonior, men arter och sånt är jag helt kass på :)

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...