Gå till innehåll

Erfarenhet - fenbendazole


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Önskar att ta död på mina anthelia/sacrothelia - blue clove polyps och har tänkt mig att kanske använda fenbendazole i DT.

 

Har testat  fenbendazole på några koraller som jag lyfte ut som hade polyper på sig. Polyperna vittrar sönder och korallerna mår bra. Ser ut som att de flesta lps och sps tål det utan problem.

 

Me nmin oro är hur mina nitratfilter skall tåla behandlingen. Finner inte information på internet om någon som har testat och samtidigt har haft nitratfilter. Vilka erfarenheter har ni? 

 

Andra förslag på att utrota sacrothelian? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Du har troligtvis fått iden härifrån - om inte - läs den tråden först. Rent allmänt - kemisk bekämpning brukar aldrig vara målsökande.

 

MVH Lasse

Det är inte från den tråden men en liknande. 

Vet att det garanterat påverkar andra ting. Frågan är om det påverkar det som har betydelse för att systemet skall kunna stå eller om det crashar. 

Vet du något annat som kan tänkas ta hand om polyperna? 

Har inte testat sjöborrar än men det blir nog nästa steg. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Förstod inte helt studien.

 

Testar de inte på alger? 

Jag är bara bekymrad för att detta skall påverka bakteriefloran och då framförallt inuti nitratfiltren. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-03-22 at 22:12, Lasse sa:

De testade även på bakterier. De pratar om koncentrationer runt 1 - 2 mg/l - jag tror det är kraftigare i de trådar jag sett.

 

MVH Lasse

Vad gav studien för svarpå bakterier. 

Det enda som bekymrar mig är om det påverkar nitratfiltren så att det i sin tur slår ut akvariet. De må vara i drift konstant hos mig. 

Jag har förstått det som att den rekommenderade dosen är 2 mg/l om man skall använda orginalreceptet men att folk kör både uppåt och neråt.

När jag tog ut koraller och testade doserade jag 250 mg/gallong. Polyperna verkade inte berörda alls men dog inom loppet av 48 timmar efter att de blev flyttade tillbaka. Korallerna som var med på resan har inte visat några negativa sidor ännu.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2020-03-26 at 11:57, Lasse sa:

Påverkade bakterier men inte lika starkt som det påverkade dafnia (kräftdjur)

 

MVH Lasse

Ok.

Vad är "domen" tror du?

Om jag t.ex. skulle använda den på mitt stora med 2 st nitratfiltet.. tänker du att det skulle/borde/kunde påverka nitratfiltren så pass att det i sin tur skapa obalans i akvariet?

Finner inte info om någon med nitratfilter som har kört behandlingen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2020-04-09 at 09:03, Dimorb sa:

Ok.

Vad är "domen" tror du?

Om jag t.ex. skulle använda den på mitt stora med 2 st nitratfiltet.. tänker du att det skulle/borde/kunde påverka nitratfiltren så pass att det i sin tur skapa obalans i akvariet?

Finner inte info om någon med nitratfilter som har kört behandlingen.

Ingen som vet eller har tankar om detta.

Jag är inte orolig för koraller eller fiskar men för nitratfiltren. Om de skulle stoppa får jag stora problem och det vill jag inte. Samtidigt sliter jag med polyperna nu. :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...