Gå till innehåll

Första baljan 650liter??


Darre

Rekommenderade inlägg

Tjaba, 

 

Nybörjare här när det gäller saltkar. Har ganska bra erfarenhet av sötvatten men tjejen tjatar på att hon vill ha saltvatten också. Har ett par frågor som jag inte kan hitta information om. 

 

Tänkte skaffa ett kopmplett kar från Red Sea mest för att det är bra och vill ha "plug and play" så det blir Red Sea Max-s 650liter som jag förstår så är det komplett med allt.

 

Frågor:

1. Hur i helvete startar man skiten.... Som jag sa vill ha så smidigt som möjligt.... OSMOS anläggning? Måste man ha det eller går det bra med kran vatten? Fyller ni 650liter osmos vatten eller kran vatten.

2. Del vatten byte görs detta med osmos då antar jag... någon som kan länka till någon bra anläggning... vad fan skall jag ha? :)

3. Vad mer behöver jag ha... (förutom vatten fiskar koraller) 

 

Hoppas att ni förstår vad jag menar ;)

 

Mvh,
Darek

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Massa av tålamod, tid och pengar. 
 

Samt att ta det väääääälllllllddddiiiigggggtttt långsamt i början.

 

Du startar det med startbakterier jag använde bara aquaforest bio s i 14 dagar. Lasse har en bra start guide under nybörjarhörnnan högst upp.

 

räkna en mån minst innan du kan ha fisk. Själv hade jag karet släckt under hela fasen för att slippa alger som ändå kommer i alla des former, om du startar med levande sten. Sten från ett redan igång kört system.

 

jag starta denna gång med vanligt kranvatten då jag inte har en osmos anlägning som är stor/snabb nog skulle ta en vecka med 25 liters dunkar.  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja att ta det lugnt har jag inga problem med hehehe

 

Finns det någon bra internet affär just för saltvatten? Där man har bra osmos prylar.... allt jag hittar är väldigt enkla konstiga prylar.

 

Hur har ni gjort det hos Er, sitter osmos saken kopplad till kallt vatten röret som en tvättmaskin eller kopplar ni in dom till kranen och låter det "rinna" en hel dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kopplat min i grovköket med en trädgårdsslang adapter på kranen så kan jag lätt ta bort den om jag vill ha vatten där istället, utloppet från osmosen går sen rakt ut i avloppet. OSmosen funkar så att det droppar bara ur röret jag har till dunken, men spillvattnet från osmosen rinner konstant.  Jag kör kallvatten. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...