Gå till innehåll

Stor skillnad i mängden avskum efter rengöring


Rekommenderade inlägg

Sedan jag köpte min Tunze 9410 ökade den gradvis mängden avskum till slutligen 4-5dl/vecka efter första året. Är inte det lite mycket för ett kar med bara 2-3 fiskar (Zebrasoma, dvärgkejsare och blennid)? Avskummet är relativt ljust, men inte extremt.

Men nu efter min första årliga rengöring av skummaren minskade mängden avskum direkt till bara 1-1,5dl/vecka. Möjligen att jag matar lite mindre nu, men kan det vara hela förklaringen?

Kan något ha blivit fel med pumpen vid rengöringen? Den låter helt normalt, och jag var noga med att undvika luft i schaktet när jag satte ihop den igen. Eller kan rengöringen ha påverkat luftmängden och därigenom torrheten på skummet? Jag tycker iofs inte att avskummet ser mörkare ut nu än förut.

  • Gilla 3
  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trots rätt rolig läsning, så är det säkert relaterat till att du gjorde rent den, och det finns många diskussioner huruvida man ska skumma blött eller torrt. @Lasse du har ju nämnt tidigare att du använder skummaren främst för syresättning av vattnet och inte för att få ut slam, om jag minns rätt?

 

Att skumma så blött skulle jag inte ha gjort iaf så att det i princip bara gör att vatten fylls i en kopp, det slutar ju med att du behöver kompensera med salt onödigt ofta.

 

Hoppas jag inte är helt ute och cyklar nu och att jag tror jag förstått vad det är du funderade över ;)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror som @kaptenenatt det är rengöringen som gjort att den skummar torrare nu. Oftast kan du ju ställa blött eller torrt med hjälp av att minska utloppet från skummaren något. Mindre utlopp - högre nivå - mer skum i koppen. Under året kan det ha byggts upp avlagringar i utloppet så att det blivit större motstånd där - större motstånd - högre nivå - mer skum i koppen

 

MVH Lasse

  • Tack 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

58 minutes ago, kaptenen said:

Trots rätt rolig läsning, så är det säkert relaterat till att du gjorde rent den, och det finns många diskussioner huruvida man ska skumma blött eller torrt.

Ja fast luftskruven har varit helt öppen hela tiden (som Tunze rekommenderar).

 

58 minutes ago, kaptenen said:

Att skumma så blött skulle jag inte ha gjort iaf så att det i princip bara gör att vatten fylls i en kopp, det slutar ju med att du behöver kompensera med salt onödigt ofta.

Nej så ljust var det inte, och det är inte påfallande mörkare efter rengöringen heller.

 

4 minutes ago, Lasse said:

Jag tror som @kaptenenatt det är rengöringen som gjort att den skummar torrare nu. Oftast kan du ju ställa blött eller torrt med hjälp av att minska utloppet från skummaren något. Mindre utlopp - högre nivå - mer skum i koppen.

Just det ja, det går faktiskt att justera höjden på utloppsröret. Jag har kanske helt enkelt monterat det lite lägre(?) nu än tidigare.

 

2 minutes ago, Lasse said:

Jag går efter SAOBs definition 1. 🧐 Brukar man inte säga avskum på svenska om vätskan i skummarkoppen (engelska skimmate) till skillnad från skummet i stigröret?

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

20 minuter sedan, Christian J sa:

Jag går efter SAOBs definition 1. 🧐 Brukar man inte säga avskum på svenska om vätskan i skummarkoppen (engelska skimmate) till skillnad från skummet i stigröret?

 

 

Tryckår 1898 och avser afskum. Har aldrig i mitt 70 åriga liv hört ordet avskum i en annan betydelse än slödder, pack. Inte ens ordet avskumma har någon betydelse i de ordlistor som är gällande nu. Sök på det får du se. Detta är nog ett bra exempel på ett ord som har haft en viss betydelse på gammelsvenska men sedan bara överlevt som en bildlig beskrivning av något annat i modern svenska. Jag säger skum även om det som hamnar i skummarkoppen. Ordet avskumning finns dock kvar i betydelsen bilds skum, avskilja skum

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Från början sa man oftast avskummare eller skumfilter innan det blev äggviteavskummare eller proteinavskummare som är ett mer korrektare namn. Idag säger alla rätt och slätt ”skummare”. Jag minns med glädje alla dueller som utkämpats i ämnet och nu en ny duell vad själva träcket skall kallas. Kul!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu måste vi kalla in @mikoto🤣

 

Svenskan är full av ord som skiftat i betydelse och som idag har en helt annan betydelse än förr

 

Vem idag skulle egentligen säga att skummarkoppen satt så löst att den runkade hit och dit?

 

Observera du får ju givetvis kalla skummet för vad du vill - men det blev för mig väldigt, väldigt roligt att se en bild i huvudet av en massa slödder som sitter i din skummarkopp. 😂

 

Själva meningen i din fråga - varför (av)skummet minskat efter rengöring tror jag vi besvarat - nu återstår bara en rolig diskussion om ord 🤣

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan jag köpte min Tunze 9410 ökade den gradvis mängden avskum till slutligen 4-5dl/vecka efter första året. Är inte det lite mycket för ett kar med bara 2-3 fiskar (Zebrasoma, dvärgkejsare och blennid)? Avskummet är relativt ljust, men inte extremt.

Men nu efter min första årliga rengöring av skummaren minskade mängden avskum direkt till bara 1-1,5dl/vecka. Möjligen att jag matar lite mindre nu, men kan det vara hela förklaringen?

Kan något ha blivit fel med pumpen vid rengöringen? Den låter helt normalt, och jag var noga med att undvika luft i schaktet när jag satte ihop den igen. Eller kan rengöringen ha påverkat luftmängden och därigenom torrheten på skummet? Jag tycker iofs inte att avskummet ser mörkare ut nu än förut.


Ju mer som finns att bryta ner ju mer i koppen.
Givetvis om du låter det bubbla på får du också självfallet mer än i koppen än vid normal inställning.
Skall se ut som svagt kaffe när skumpelaren gjort jobbet och tömt ”flaket”.
Du behöver inte vara orolig det förloppet du beskriver är helt normalt.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2020-03-25 at 19:53, Christian J sa:

Sedan jag köpte min Tunze 9410 ökade den gradvis mängden avskum till slutligen 4-5dl/vecka efter första året. Är inte det lite mycket för ett kar med bara 2-3 fiskar (Zebrasoma, dvärgkejsare och blennid)? Avskummet är relativt ljust, men inte extremt.

Men nu efter min första årliga rengöring av skummaren minskade mängden avskum direkt till bara 1-1,5dl/vecka. Möjligen att jag matar lite mindre nu, men kan det vara hela förklaringen?

Kan något ha blivit fel med pumpen vid rengöringen? Den låter helt normalt, och jag var noga med att undvika luft i schaktet när jag satte ihop den igen. Eller kan rengöringen ha påverkat luftmängden och därigenom torrheten på skummet? Jag tycker iofs inte att avskummet ser mörkare ut nu än förut.

Hej

jag har en likadan skummare men min är dc versionen och min skummar kopp fylls på ca 14dar och då är avskummet 😂😂😂riktigt mörk jag tycker denna är super svajar aldrig och har inte gjort ren den på 18mån och ingen som helst försämring på avskummningen

mvh Frank

 

85EBD4CD-CDB9-4C3B-92F1-33C222A6F5AA.jpeg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej
jag har en likadan skummare men min är dc versionen och min skummar kopp fylls på ca 14dar och då är avskummet riktigt mörk jag tycker denna är super svajar aldrig och har inte gjort ren den på 18mån och ingen som helst försämring på avskummningen
mvh Frank
 
85EBD4CD-CDB9-4C3B-92F1-33C222A6F5AA.jpeg.51485f8a85c14b6370e1021a2d8149cb.jpeg

Finns ingen anledning att inte göra rent skummaren. Du kommer få en högre verkningsgrad på din skummare med regelbundna rengöringar. På kanterna i skumpelaren där fastnar/torkar proteiner som aldrig kommer skummas ur. Kan också bli en fet film ovanpå detta. Varför ditt skum ser så mörkt ut kan bero på att det följt med en massa algsporer upp i koppen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 minuter sedan, Kjelle sa:


Finns ingen anledning att inte göra rent skummaren. Du kommer få en högre verkningsgrad på din skummare med regelbundna rengöringar. På kanterna i skumpelaren där fastnar/torkar proteiner som aldrig kommer skummas ur. Kan också bli en fet film ovanpå detta. Varför ditt skum ser så mörkt ut kan bero på att det följt med en massa algsporer upp i koppen.

Så länge den skummar bra så rengör jag inte och det mörka är på grund av att jag skummar väldigt torrt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

Nu måste vi kalla in @mikoto🤣

 

Jag notera titeln med ett leende med men lyckades att hålla mig från att skriva lustiga saker 😉 Det känns ju som (protein)avskummare är en rätt trevlig direktöversättning från tyska "abschäumer" ändå, så avskum får full poäng från mig. Jag använder gärna ordet avskum i vardagen med, det är ett bra ord. Hittar ofta saker samt tillfällen som kan beskrivas med det, det är iofs kanske mindre bra... 🙂

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så länge den skummar bra så rengör jag inte och det mörka är på grund av att jag skummar väldigt torrt

Hur som helst finns det ingen anledning att inte göra rent en skummare om man vill ha ur dess fulla potential. Torr skummning är för mig ”normal” skummning, man ställer in skummaren så den jobbar i lugn och fin takt utan stress. Blöt skummning rekommenderas oftast tillsammans med vodka eller VÄS metoden.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mikoto sa:

 

Jag notera titeln med ett leende med men lyckades att hålla mig från att skriva lustiga saker 😉 Det känns ju som (protein)avskummare är en rätt trevlig direktöversättning från tyska "abschäumer" ändå, så avskum får full poäng från mig. Jag använder gärna ordet avskum i vardagen med, det är ett bra ord. Hittar ofta saker samt tillfällen som kan beskrivas med det, det är iofs kanske mindre bra... 🙂

Att du höll dig beror på att du håller dig kvar i hålan medans jag flyttat till storstaden och blivit Göteborgare - vi missar inte en sån straffspark 🤣 Man måste dock se glimten i ögat - men det är svårt i  dessa Coronatider - jag ber om ursäkt om du känner dig attackerad @Christian J- Det var inte min mening alls - jag blev bara så full av skratt. Och det behöver vi idag

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

46 minutes ago, Lasse said:

Att du höll dig beror på att du håller dig kvar i hålan medans jag flyttat till storstaden och blivit Göteborgare - vi missar inte en sån straffspark 🤣 Man måste dock se glimten i ögat - men det är svårt i  dessa Coronatider - jag ber om ursäkt om du känner dig attackerad @Christian J- Det var inte min mening alls - jag blev bara så full av skratt. Och det behöver vi idag

 

MVH Lasse

Nejdå jag är också göteborgare så det är min plikt att bidra. Fast jag hade faktiskt ingen aning om att "avskum" var ett ovanligt ord i skummarsammanhang. 🙃

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

När du ställer in din skummare så kommer du alltid få en viss mängd vatten i koppen, ställer man inte skummaren så den skummar väldigt blött så får du ut mer "skum" men priset blir att du skummar även ut en hel del vatten i onödan. Ställer du in torrare skumning så får du ett torrare och skum med mer partiklar i sig. Men du skummaren "missar" en del då skummaren inte "hinner med" att skumma bort allt.

 

Jämför det med två snickare om du vill. Den ena är snabb och lite slarvig, den andra är överpedant. Den första gör klart jobbet men använder en motorsåg för att göra det, så jobbet blir klart i tid men det ser lite klantigt ut och det gick åt onödigt med material. Den andra sitter med någon japansk handsåg och ser varje kap som en livsutmaning. Det blir mycket bättre men prylarna blir nästan aldrig färdiga när de ska.

 

Vilket som är bäst är svårt att säga, men de flesta föredrar nog att skumma så torrt som möjligt, det ser bättre ut med en tjock smet i skummarkoppen än en blaskig vätska. Det känns lite bättre 🙂 Men skummar man för torrt så kommer knappt något i koppen så man får sitta och pilla lite tills det känns bra.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 år senare...

Uppdaterar tråden med nya rön!

Numera har jag en Tunze 9410, även den tenderar att skumma ljusare och ljusare med tiden. Periodvis har den rentav fyllt skummarkoppen med rent vatten på bara några minuter. Efter fullständig rengöring har problemet genast försvunnit, men dessvärre tar det bara ett halvår så börjar den översvämma igen.

Skummaren brukar bli övervuxen med kalkrörsmaskar, men själva pumpen verkar inte ha varit särskilt smutsig inuti (inget slam eller kalkavlagringar, möjligen fragment av chaeto i dispergatorn), så jag vet inte den exakta orsaken ännu. Ett tag trodde jag att kolkälledosering (ättika) på något sätt påverkade bubblornas storlek, men kanske ättikan snarare får chaeto att sönderdelas vareter fragment fastnar i skummarpumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2020-03-25 at 19:53, Christian J skrev:

Sedan jag köpte min Tunze 9410 ökade den gradvis mängden avskum till slutligen 4-5dl/vecka efter första året. Är inte det lite mycket för ett kar med bara 2-3 fiskar (Zebrasoma, dvärgkejsare och blennid)? Avskummet är relativt ljust, men inte extremt.

Men nu efter min första årliga rengöring av skummaren minskade mängden avskum direkt till bara 1-1,5dl/vecka. Möjligen att jag matar lite mindre nu, men kan det vara hela förklaringen?

Kan något ha blivit fel med pumpen vid rengöringen? Den låter helt normalt, och jag var noga med att undvika luft i schaktet när jag satte ihop den igen. Eller kan rengöringen ha påverkat luftmängden och därigenom torrheten på skummet? Jag tycker iofs inte att avskummet ser mörkare ut nu än förut.

Det finns tyvärr en del avskum som inte ens den  bästa proteinskummare kan avlägsna…;-). Som tur är får dom ingen plats på detta fina forum. Men på FB finns dom oftare. 
😂

 

 

 

  • Gilla 1
  • Haha 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...